Byte från Linköpings Universitet till Örebro Universitet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Frasse

Byte från Linköpings Universitet till Örebro Universitet

Inlägg av Frasse »

Hej!
Är det någon som har erfarenhet/vet om man kan byta läkarprogram från Linköping till Örebro utan att behöva läsa om en massa? Läser nu T1 och undrar om jag skulle kunna tillgodoräkna mig så pass mycket efter T1 att jag kan börja direkt på T2 i Örebro? Mailade studievägledaren i Örebro och frågade men hon sa att man inte kan ge några raka svar och att jag själv måste göra bedömningen om jag kan tillgodoräkna mig eller inte. Har läst kursplanerna för T1 och dom känns ju rätt lika men det är ju omöjligt för mig att säga ifall det skulle funka att byta eller inte... Nån som kan ge lite input?

Mvh Filip Gärdefors
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Byta från Linköping till Örebro

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

jag känner en tjej som byte till Linköping! Hon läste två terminen i Örebro och hon fick börja med oss T3 direkt!
Jag antar att det är samma sak om man byter från Linköping till Örebro.
Mustafa Al-Attar
linalarsson
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 mar 2014, 08:31

Re: Byte från Linköpings Universitet

Inlägg av linalarsson »

En fråga gällande byte Linköping-Örebro, jag pratade för en tid sedan med studievägledarna i både Linköping och Örebro då jag önskar byta. Fick från bägge håll veta att det inte går. Den enda vägen är att ansöka som vanligt och om man kommer in ev få tillgodoräkna sig det man läst. Jag har särskilda skäl till varför jag vill byta, någon som vet om det kan påverka och isf vilka skäl som kan tänkas påverka mer i det läget. Studievägledaren sa att det inte alls gick att göra så men jag tänker att jag ev skulle orka ta tag i det ordentlig men vill då ha mer på fötterna.
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Byte från Linköpings Universitet

Inlägg av AMB »

Jag försöker också byta från Linköping så jag får närmare hem... Alla universitet svarar likadant att man måste söka den vanliga vägen... att ansöka med särskilda skäl verkar omöjligt så långt jag frågat mig fram :(
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Byte från Linköpings Universitet

Inlägg av Nils »

Det finns en liten chans att det kaske kan vara värt att ta en titt på detta:
http://läkarstudent.se/antagning.html#da

Jag tror inte att det finns någon större överlappning mellan "särskilda skäl för antagning" och "särskilda skäl för byte" men ifall man har ett skäl som kanske möjligtvis skulle räcka för antagning så skadar det inte att fråga dem.
maaacus
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 jan 2013, 22:51

Re: Byte från Linköpings Universitet

Inlägg av maaacus »

Skicka ett mail till administrationen och be dem skicka studiehandledningen (jag har tydligen slarvat bort mina) för samtliga teman inom T1. I dem står allt du skall kunna efter avslutad kurs och termin. Har ni i Linköping gått igenom dessa punkter så är chansen god att du får kurserna tillgodoräknade.

Örebro är grymt, lycka till!

/ Marcus T5 :party:
Skriv svar