KI HT2010

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
stoisk
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 maj 2008, 18:38

KI HT2010

Inlägg av stoisk »

Hej!

Gick ut gymnasiet nu i höstas och fick 20.0. Kom dock inte in pågrund av ett sämre resultat på HP. Men jag grämer mig inte så mkt över det. Har kommit in i köpenhamn VT09 men planerar inte att stanna där längre än till HT 2010, dvs tre terminer. Mina betyg kommer då motsvara 22,5 i kvot 1. Hur ser mina möjligheter ut att komma in på KI om tre terminer? Om jag skulle komma in, hur ser mina chanser ut att börja direkt T4? Jag har hört att KI börjat med en "ny" läkarutbilding? (upplägget?). Någon som har erfarenhet av detta?

thx!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: KI HT2010

Inlägg av Nils »

Du skulle definitivt ha en större chans än dagens ca 4% men det skulle inte finnas några garantier. Personligen skulle jag gissa på en chans runt "1 på 4" till "50-50" och då tycker jag att gissningen känns optimistisk.

Ifall de fortsätter med sitt nuvarande system så skulle du dock ha riktigt goda chanser för att åtminstone få en inbjudan till nästföljande termins PIL-urval.

Jag vet för lite om skillnaderna och likheterna mellan läkarutbildningarna vid KI och KU för att avgöra vilken termin du skulle få börja på. "Grundregeln" är att ju bättre din "portfölj" av lästa kurser matchar dem du försöker tillgodoräkna dig, desto bättre.

"Nya läkarutbildningen" avser bara att upplägget har ändrats. Det finns mer information om detaljerna på hemsidan för KI:s läkarprogram.
stoisk
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 maj 2008, 18:38

Re: KI HT2010

Inlägg av stoisk »

oj!

25-50%! Det var väldigt lite ändå. Försöker intala mig att det inte kan vara så pass många med 22,5....men men ingen som vet egentligen, bara kvalificerade gissningar. KI är drömmen men Lund är inte helt fel då jag bor här :) Ska iaf bli intressant å se vad som händer om två år!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: KI HT2010

Inlägg av Nils »

stoisk skrev:oj!

25-50%! Det var väldigt lite ändå. Försöker intala mig att det inte kan vara så pass många med 22,5....men men ingen som vet egentligen, bara kvalificerade gissningar. KI är drömmen men Lund är inte helt fel då jag bor här :) Ska iaf bli intressant å se vad som händer om två år!
Om det fortfarande stämmer att endast var tredje 20,0-snitt är utan kompletteringar så blir den nuvarande chansen på ca 4% ungefär 12%, allting annat lika. Sedan tillkommer att den kompletteringsfria kvoten blir mindre än dagens BG-kvot, andelen av 20,0-resultaten som har fullständig behörighet, hur meritpoängen kan tänkas fördelas, hur framsynta de kommande årskullarna av blivande läkarstudenter var och så vidare.

Det är väldigt svårt att sia om, med andra ord.
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: KI HT2010

Inlägg av Solen08 »

Nils, vad tror du om chanser att bli antagen i grupp III, dvs. utländska betyg?
Jag har 20.0 med svenska komletteringar (det går ju inte att klara sig utan Sv2B, Ma D, Fy B).
Jag frågade VHS ang.urvalet vid lika meriter i grupp III HT2010. De svarade i stil med "lottning. Vissa högskolor kan använda andra modeller". Undra vilka andra modeller då det kan röra sig om: HP-resultat, tidigare högskoleutb., antalet svenska gymnasiepoäng med MVG etc?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: KI HT2010

Inlägg av Nils »

Solen08 skrev:Nils, vad tror du om chanser att bli antagen i grupp III, dvs. utländska betyg?
Jag har 20.0 med svenska komletteringar (det går ju inte att klara sig utan Sv2B, Ma D, Fy B).
Jag frågade VHS ang.urvalet vid lika meriter i grupp III HT2010. De svarade i stil med "lottning. Vissa högskolor kan använda andra modeller". Undra vilka andra modeller då det kan röra sig om: HP-resultat, tidigare högskoleutb., antalet svenska gymnasiepoäng med MVG etc?
Det sannolika vore att lärosätena (ifall de inte använder lottning) skulle använda sig av HP eller VP eftersom de bl.a. är mer beprövade än de andra alternativen.

(Att "kräva" svenska gymnasiepoäng i tredje betygskvoten vore väldigt konstigt. Att "kräva" tidigare högskoleutbildning vore inte i linje med den rådande meningen att tiden mellan gymnasium och högre studier bör hållas nere.)

Intervju och/eller antagningsprov vore inte en otänkbar möjlighet men då måste lärosätena tro att det skulle ge ett märkbart bättre resultat bland studenterna eftersom det skulle innebära en märkbart högre kostnad för antagningen.
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: KI HT2010

Inlägg av Solen08 »

Jag gissar (hoppas) på HP med...men är rädd för att de väljer lottning.
VT04 (sista gången innan de slagit ihop svenska och utländska betyg) sökte 2139 till KI. 8 stycken antogs i BL (totalt 133). Eftersom VHS ansåg att "gamla svenska betyg genererade platser till utländska betyg" gissar jag på att de minskar antalet platser för grupp III.
Undrar hur många behöriga utländska betyg med 20.0 söker varje termin till läkarutb. :?
Har du några tankar om andel platser de kommer att avsätta för grupp III och hur stora chanser det kan röra sig om HT2010?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: KI HT2010

Inlägg av Nils »

Solen08 skrev:Jag gissar (hoppas) på HP med...men är rädd för att de väljer lottning.
VT04 (sista gången innan de slagit ihop svenska och utländska betyg) sökte 2139 till KI. 8 stycken antogs i BL (totalt 133). Eftersom VHS ansåg att "gamla svenska betyg genererade platser till utländska betyg" gissar jag på att de minskar antalet platser för grupp III.
Undrar hur många behöriga utländska betyg med 20.0 söker varje termin till läkarutb. :?
Har du några tankar om andel platser de kommer att avsätta för grupp III och hur stora chanser det kan röra sig om HT2010?
Antalet platser kommer att avgöras av hur många behöriga sökande det finns i den kvoten jämfört med antalet i de andra betygskvoterna. En kvot med en större andel höga resultat än andra kvoter kommer då inte att få lika många platser att fördela per högt resultat som andra kvoter.

Illustrerande exempel:
* Det finns 30 platser att fördela.
* Till kvot A söker 1500 personer varav 15 har det högsta betygsgenomsnittet.
* Till kvot B söker 500 personer varav 5 har det högsta betygsgenomsnittet.
* Till kvot C söker 1000 personer varav 100 har det högsta betygsgenomsnittet.

Baserat på antalet sökande får kvot A 15 platser, kvot B 5 platser och kvot C 10 platser.
I kvot A och B blir alla med högsta betygsgenomsnittet antagna medan det i kvot C måste tas till lottning (eller annat urval) eftersom det bara finns 10 platser men 100 sökande med högsta betygsgenomsnitt.

Det är lite svårt att sia om exakt hur det kommer att bli.
* Kvoternas storlek påverkas av antalet som söker in och därför kan antalet "slentriansökare", som söker trots otillräckliga resultat, påverka kvoternas storlek - ju fler "slentriansökare" en kvot har, desto lättare blir den att bli antagen genom för de seriösa ansökarna (och ju större andel seriösa sökare, desto svårare blir det för dem). Det finns dessutom "oavsiktliga ansökare" iochmed att de som hoppas bli antagna via HP fortfarande tas med i de betygskvoter som de kvalificerar sig till.
* Senast jag kollade var det ännu obestämt om kvot I och II skulle få sina totala proportionella platser bestämda var för sig eller tillsammans; eftersom många sökande lär kunna kvalificera sig till båda skulle "var för sig" leda till att de räknas dubbelt och kvot III och IV får färre platser än de egentligen borde (personlig åsikt).
* Det är olika svårt att få maximala resultat i olika kvoter. Eftersom komplettering är möjlig i kvot III kan vi där räkna med många sökande med höga resultat och därmed hög antagningsgräns och svår konkurrens (relativt få platser jämfört med antalet toppkonkurrenter) jämfört med t.ex. kvot I.

Det här är dock bara spekulationer; verkligheten kan överraska.
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: KI HT2010

Inlägg av Solen08 »

Nils, tack för ditt inlägg!
Jag slängt iväg ett mail till VHS ang. fördelning och högsta medelvärde (20.0 eller 22.5) i grupp III...får se vad de svarar.
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: KI HT2010

Inlägg av Solen08 »

Ett sådant svar fick jag (förvånad blir man iaf med tanke på att det är söndag): "Platserna på en viss utbildning kommer att fördelas efter antalet behöriga sökande i de olika urvalsgrupperna. Utländska betyg kommer att värderas i en egen skala. På förslag finns 300 - 500. Inga beslut är fattade, men det är inte troligt att det kommer att finnas så kallade meritpoäng i värderingen av utländska betyg. Meritvärdet kommer bygga på det ursprungliga betygets medelvärde + eventuella kompletteringar".
Låst