Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Staffan_
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 nov 2012, 15:21

Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av Staffan_ »

Hej
Jag har under hösten läst in Matte E för Meritpoäng, fick G och sen visade det sig att detta betyg konstigt nog räknades in i mitt snitt fast jag inte läst den på gymnasiet, vilket syon sagt att den inte ska göra.

Jag ligger nu på 22.31 hp 1.3 och söker i BII. Tror ni att det finns någon chans till att jag kommer in, antagligen då i Örebro eller Umeå?

Det hade verkligen betytt mycket om någon ville svara, känner mig så otroligt nedslagen efter att ha kämpat med matten hela hösten och sen fått information att jag skulle läst språk istället.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Staffan_ skrev:Hej
Jag har under hösten läst in Matte E för Meritpoäng, fick G och sen visade det sig att detta betyg konstigt nog räknades in i mitt snitt fast jag inte läst den på gymnasiet, vilket syon sagt att den inte ska göra.

Jag ligger nu på 22.31 hp 1.3 och söker i BII. Tror ni att det finns någon chans till att jag kommer in, antagligen då i Örebro eller Umeå?

Det hade verkligen betytt mycket om någon ville svara, känner mig så otroligt nedslagen efter att ha kämpat med matten hela hösten och sen fått information att jag skulle läst språk istället.
Matematik E bör inte räknas in i ditt snitt!
Men om du har matte E med i slutbetyget, då räknas den med och sänker ditt snitt.
Lägg märke till att om du har läst ett basår, skulle Matte E också sänka ditt betyg!
Mustafa Al-Attar
Staffan_
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 nov 2012, 15:21

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av Staffan_ »

Ja, eftersom jag inte läst kursen på gymnasiet borde den egentligen endast ge mig 0.5 meritpoäng. Men, vilket jag bittert fick erfara så gör den det ändå, på grund av att jag läst matte D på Naturbasår. Det är superrörigt och jag har pratat med vhs flera gånger men tydligen är det så. Det är någon konstig beräkning de gör. Så istället för att jag fick som jag hade planerat 22.5 så får jag stå med skägget i brevlådan med 22.31.

Jag fick ett smärre sammanbrott när jag insåg detta och just nu känns allting skit. För att nå 22.5 måste jag antingen läsa upp Matte E till Mvg eller läsa Språk steg 3. :[

Men vad tror ni, är det helt kört för mig med 22.31 i BII inför VT13? Har läst att folk har kommit in i Örebro med detta betyg, men då hade de antagligen bättre hp-resultat än mig?
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Jag tror att du kommer in om det spelar ingen roll vart någonstans du kommer in!
Om du kollar statistiken från HT 12, Umeå antagningsgränsen efter urval 2 var 22,35 och de behövde inte använda hp. Dessutom antagninggränsen sjunker ytterliggare en bit när de kallar in reserver!
Detta innebär att du har en ganska god chans att komma in VT13, eftersom antalet som söker till läkarprogrammet är lägre och de flesta som hade 22,5 har kommit in.
Lycka till :)
Mustafa Al-Attar
Staffan_
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 nov 2012, 15:21

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av Staffan_ »

Tack för svar! Ja, det är bara att hålla tummarna då. Skönt att veta att man kan leva på hoppet en månad till nu då :)
martinaaaaaaaa

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av martinaaaaaaaa »

Jag tycker du ska göra en prövning i matematik E för att försöka höja dig, det är värt ett försök iaf! Det kostar 500 kronor men annars har du inget att förlora på det:)
Staffan_
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 nov 2012, 15:21

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av Staffan_ »

Jag är anmäld till prövning nästa tisdag, så jag försöker plugga allt jag kan till den. Men jag är inget matte-huvud, och jag blev så glad för mitt G, så det ser inte så ljust ut : S Men jag ska göra mitt bästa.

Måste på att tacka för en suverän sida. Den har hjälpt mig massor i att försöka hitta rätt i antagningsdjungeln.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av Nils »

Staffan_ skrev:Jag är anmäld till prövning nästa tisdag, så jag försöker plugga allt jag kan till den. Men jag är inget matte-huvud, och jag blev så glad för mitt G, så det ser inte så ljust ut : S Men jag ska göra mitt bästa.

Måste på att tacka för en suverän sida. Den har hjälpt mig massor i att försöka hitta rätt i antagningsdjungeln.
Tackar och lycka till! :tummeupp:
safari

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av safari »

Hej,

Ville bara säga att du kan lägga ditt betyg i Ma E utanför ditt slutbetyg genom att lägga det på det s.k samlade betygsdokumentet. För att kunna göra detta krävs det dock att du har läst mer än 2600 p. Jag läste individuellt gymnasieprogram då jag läste 3000+ p på natur så då kunde man bolla lite med betygen. Tycker du ska ta kontakt med din syo igen =) :ja:
Gäst

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av Gäst »

Nabster: Komplettering av matte E på ett natur-/tekniskt basår sänker inte ditt betygsgenomsnitt (förutsatt att du inte har betyg i Matte E från gymnasiet).
Skriv svar