Nya utgåvor

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Gäst

Nya utgåvor

Inlägg av Gäst »

Hejsan!

Jag har inte riktigt alls jättebra koll på kurslitteraturen (läser T1) och de äldrekursare som jag har frågat har varit oeniga när det handlar om ny kurslitteratur. Därför vänder jag mig nu till er som har koll!

Måste, eller klart man inte måste, men är det verkligen en stor skillnad på de olika utgåvorna. Har en speciell bok i åtanke, nämligen Histology: a text and atlas av Ross. Vet någon om det är stor skillnad mellan 5:e och 6:e upplagan? Tycker att det är så svårt att veta inom vilka ämnen det är "OK" att ha den äldre upplagan och inom vilka det ej är det.

Tack på förhand! :glad:
MedStud
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 jul 2011, 22:04

Re: Nya utgåvor

Inlägg av MedStud »

Gamla utgåvor är helt ok. Inget nytt har hänt inom histologi på väldigt länge, samma sak med anatomi. Kan du saker som fanns i läroböckerna för 10 år sedan kan du fortfarande bli en extremt bra läkare.

Det enda man förlorar är sidhänvisningar, och det finns ju knappt ändå på läkarprogrammet.
Gäst

Re: Nya utgåvor

Inlägg av Gäst »

MedStud skrev:Gamla utgåvor är helt ok. Inget nytt har hänt inom histologi på väldigt länge, samma sak med anatomi. Kan du saker som fanns i läroböckerna för 10 år sedan kan du fortfarande bli en extremt bra läkare.

Det enda man förlorar är sidhänvisningar, och det finns ju knappt ändå på läkarprogrammet.
Jaha okej.. så man behöver inte följa litteraturlistan till punkt och pricka?
tack för svaret! :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Nya utgåvor

Inlägg av Nils »

Det gäller bara att vara aktsam så att boken man skaffar inte saknar något viktigt område som andra böcker har - i sådana fall behöver du komplettera det området, föreslagsvis via ett bibliotek (eller kanske låna en bok av en kursare).
medstud1
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 nov 2012, 12:27
Kontakt:

Re: Nya utgåvor

Inlägg av medstud1 »

För övrigt är Ross Histology en av de bästa kursböckerna för hela preklin! Rekommenderas varmt! Med den kan man nästan slopa immunology och neuro science boken...nästan.
Böcker är bra men internet bäst. Min hemsida med medicinlänkar: http://medstud.jimdo.com
Läkarstudent på KI. @medstudlinks
Skriv svar