Skulle jag hamna i BII?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
allthewaydown

Skulle jag hamna i BII?

Inlägg av allthewaydown »

Hej
Jag ska söka till läkarprogrammet VT13 och jag vill skicka mitt slutbetyg inom en vecka!
Emellertid jag kommer att göra HP och därför undrar jag, om jag skulle skicka min hp resultat till VHS efter att jag skickat mitt slutbetyg, skulle jag hamna i BII?
Tack på för hand
house

Re: Skulle jag hamna i BII?

Inlägg av house »

Nej. BII hamnar man i om man på något sätt har kompletterat sina gymnasiebetyg, tex om du har läst in naturvetenskaplig behörighet efter gymnasiet (som vid basår), eller om du har höjt dina betyg (som vid prövning).

HP har inget med dina betyg att göra.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Skulle jag hamna i BII?

Inlägg av Nyberg89 »

Du söker in i både BI och BII, i det sistnämnda får man tillgodoräkna sig kompletteringar - vilket du inte har. Högskoleprovet är ett alternativt sätt att ta sig in om man inte har ett bra betygsnitt. Samt att det automatiskt registreras, så du behöver inte skicka in den själv. Förr fick man även ett resultat hemskickat, vilket man inte får längre. Tror sista gången man fick det var VT10 (rätta mig om jag har fel angående det).
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Skulle jag hamna i BII?

Inlägg av Wiiizzy »

Nyberg89 skrev:Du söker in i både BI och BII, i det sistnämnda får man tillgodoräkna sig kompletteringar - vilket du inte har.
Hur är det med detta egentligen? Är vi helt säkra på att man söker i både BI och BII om man inte kompletterat? På mitt antagningsbesked när jag sökte var jag inte listad som reserv i BII, men listad i BI och HP. Dessutom har jag sett på flera antagningslistor till andra program att BII legat lägre än BI.
Nyberg89 skrev:Samt att det automatiskt registreras, så du behöver inte skicka in den själv.
Om man har ett svenskt personnummer ja. Annars måste man skicka in det själv.


Men, men... för att svara på TS fråga. Som både Nyberg89 och House redan sagt: Att skriva HP gör inte att man blir placerad i BII i stället för BI.
Rolle

Re: Skulle jag hamna i BII?

Inlägg av Rolle »

Nyberg89 skrev:Du söker in i både BI och BII, i det sistnämnda får man tillgodoräkna sig kompletteringar - vilket du inte har. Högskoleprovet är ett alternativt sätt att ta sig in om man inte har ett bra betygsnitt. Samt att det automatiskt registreras, så du behöver inte skicka in den själv. Förr fick man även ett resultat hemskickat, vilket man inte får längre. Tror sista gången man fick det var VT10 (rätta mig om jag har fel angående det).
Om man inte har kompletterat sina gymnasiebetyg hamnar man inte i BII. Då söker man bara i BI och HP (om man har gjort det).
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Skulle jag hamna i BII?

Inlägg av Nyberg89 »

Rolle skrev: Om man inte har kompletterat sina gymnasiebetyg hamnar man inte i BII. Då söker man bara i BI och HP (om man har gjort det).
Actually you do. Tror du att man får räkmacka och egen kvot bara för att man kompletterat eller?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Skulle jag hamna i BII?

Inlägg av Nils »

Den officiella informationen om BI och BII säger fortfarande att det krävs komplettering för att få tillgång till BII...

https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa- ... gsgrupp-2/
meddy

Re: Skulle jag hamna i BII?

Inlägg av meddy »

Min fråga: "Vad händer om antagningskraven i BII är lägre än i BI (jag har noterat att det varit så på vissa utbildningar)? Säg att antagningsgränsen i BI är 22.3 och gränsen i BII är 22.1. Innebär det att en person med t ex 22.2 i BI kan bli antagen i BII?"

VHS svar: "Man kan hamna i fler urvalsgrupper, inte bara en.
Ja, personen kan då bli antagen med sitt meritvärde från BII.

Vi hoppas att du nu har fått svar på dina frågor. Om det är något mer du undrar över är det bara att gå in på Antagning.se, fliken ”Allt du behöver veta”. Där kan du läsa om det mesta som handlar om hur man anmäler sig och hur antagningsprocessen går till. Om du inte hittar vad du söker där är du självklart välkommen att kontakta oss igen via kontaktformuläret på antagning.se/sv.faq För att kunna hjälpa dig på bästa sätt vill vi att du då klistrar in dina tidigare frågor och svar i formuläret. Det går inte att svara på det här mejlet."
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Skulle jag hamna i BII?

Inlägg av Nils »

Jag skickade nyss en fråga till VHS för att bringa klarhet i detta.
Nils skrev:Hej! Ett rykte gör gällande att den som ansöker med gymnasiebetyg inom kvoten BI även automatiskt får tillgång till BII, även om inga kompletteringar av betygen har utförts. Detta stämmer inte överens med tidigare praxis och således undrar jag vad som egentligen gäller nu; krävs kompletteringar för att kunna bli antagen via BII eller får man automatiskt tillgång till den kvoten ifall man redan är behörig till BI?
Jag fick just detta svar från dem:
Hej

För att vara med i båda urvalsgrupperna krävs det att man har kompletteringar. Du hittar mer information under : https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa- ... gsgrupp-1/ och https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa- ... gsgrupp-2/.

Vi hoppas att du nu har fått svar på dina frågor. Om det är något mer du undrar över är det bara att gå in på Antagning.se, fliken ”Allt du behöver veta”. Där kan du läsa om det mesta som handlar om hur man anmäler sig och hur antagningsprocessen går till. Om du inte hittar vad du söker där är du självklart välkommen att kontakta oss igen via kontaktformuläret på antagning.se/sv.faq För att kunna hjälpa dig på bästa sätt vill vi att du då klistrar in dina tidigare frågor och svar i formuläret. Det går inte att svara på det här mejlet.

Vänliga hälsningar
Oscar Kollberg
VHS antagningsservice
Det verkar alltså som att det fortfarande krävs kompletteringar för att kunna bli antagen via BII; personen som besvarade meddys fråga måste ha missförstått den.

(Och ja, detta innebär i teorin att gränsen i BII skulle kunna hamna lägre än i BI. Denna teoretiska möjlighet förutsågs också redan vid utredningen av det nya betygskvotssystemet. För en utbildning med så högt söktryck som läkarprogrammet är detta dock mycket osannolikt.)
meddy

Re: Skulle jag hamna i BII?

Inlägg av meddy »

Nils skrev:Jag skickade nyss en fråga till VHS för att bringa klarhet i detta.Jag fick just detta svar från dem:Det verkar alltså som att det fortfarande krävs kompletteringar för att kunna bli antagen via BII; personen som besvarade meddys fråga måste ha missförstått den.

(Och ja, detta innebär i teorin att gränsen i BII skulle kunna hamna lägre än i BI. Denna teoretiska möjlighet förutsågs också redan vid utredningen av det nya betygskvotssystemet. För en utbildning med så högt söktryck som läkarprogrammet är detta dock mycket osannolikt.)
Okej, då vet vi i alla fall hur det ligger till. Själv kan jag dock tycka att det är orättvist att en person med 21.7 i BII blir antagen men inte en person med 22.0 i BI (civilingenjörsutbildningen i teknisk fysik, KTH, urval 1 HT12). En annan fråga, hur kan antagningsgränserna öka efter urval 2 (detta gällande samma utbildning)?
Skriv svar