Byte från Linköpings Universitet till Karolinska Institutet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gäst

Byte från Linköpings Universitet till Karolinska Institutet

Inlägg av Gäst »

Hej alla!

Behöver verkligen hjälp, är helt förvirrad. I dagsläget är jag antagen till Örebro samt Linköping (dom har börjat ringa in reserver). Har tackat ja till Örebro sen tidigare, men ej svarat Linköping.

Mitt problem är nämligen följande, att jag pga praktiska skäl verkligen vill komma in på KI. Kom inte in nu i höstas, så tänkte söka igen till våren och förhoppningsvis komma in. Så eftersom jag inte vill slappa/chilla/jobba etc. pga diverse skäl hoppas jag på tillgodoräkning. Är medveten om att man inte kan tillgodoräkna sig en hel termin utan snarare vissa moment osv., vart tror ni man kan få tillgodoräkna sig mest? Örebro eller Linköping? Har försökt ringa studievägledaren på KI, dock utan framgång.

Skulle verkligen uppskatta snabba svar med tanke på at jag måste bestämma mig inom en snar framtid. Tack på förhand! :glad:
hakke1

Re: AKUT HJÄLP!

Inlägg av hakke1 »

Jag har dessvärre ingen större koll på vad Linköping/Örebro läser första terminen, men på KI är det iaf cellbiologi, matsmältningskanal och biokemi. Det jag med 90% säkerhet vet är att du _inte_ kommer kunna tillgodoräkna dig biokemin; allas vår favorit Åke låter i princip ingen göra det (om du nu inte redan har typ doktorerat inom ämnet eller har läst biokemi med honom innan). Hoppas att det hjälper något på vägen! :flinar:
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: AKUT HJÄLP!

Inlägg av Nyberg89 »

Både Örebro och LiU har liknande upplägg med temakurser. Kurser som skall binda samman allt. I Örebro fortsätter man tydligen andra året med samma grejer som första.

Meningen med uppläggen är ju att man ska få en bättre helhetsbild, inte byta. Ser onekligen knepigt ut.

Lycka till!
Gäst

Re: AKUT HJÄLP!

Inlägg av Gäst »

hakke1 skrev:Jag har dessvärre ingen större koll på vad Linköping/Örebro läser första terminen, men på KI är det iaf cellbiologi, matsmältningskanal och biokemi. Det jag med 90% säkerhet vet är att du _inte_ kommer kunna tillgodoräkna dig biokemin; allas vår favorit Åke låter i princip ingen göra det (om du nu inte redan har typ doktorerat inom ämnet eller har läst biokemi med honom innan). Hoppas att det hjälper något på vägen! :flinar:
Hahaha, det lät minst sagt roligt! Åke verka vara en trevlig prick! Ser fram emot biokemi med honom :party: :party:

Och tack för hjälpen! Förresten, första terminen, skala 1-10. Hur jobbigt var det? (på ki allså)
Gäst

Re: AKUT HJÄLP!

Inlägg av Gäst »

Nyberg89 skrev:Både Örebro och LiU har liknande upplägg med temakurser. Kurser som skall binda samman allt. I Örebro fortsätter man tydligen andra året med samma grejer som första.

Meningen med uppläggen är ju att man ska få en bättre helhetsbild, inte byta. Ser onekligen knepigt ut.

Lycka till!
Tack så mycket! Är verkligen kluven, har ingen aning. Vill tillgodoräkna mg så mycket som möjligt men som sagt.. Befinner mig i en väldigt svår sits.
Guest

Re: AKUT HJÄLP!

Inlägg av Guest »

Det måste även finnas lediga platser på T2 för att kunna bli uppflyttad även om du skulle få de nödvändiga 11-12hp tillgodoräknade (krav för att få börja T2).
Om du går T1 vid ORU eller LiU får du försprång i dina studier även om du skulle behöva börja om på KI.
ellen

Re: AKUT HJÄLP!

Inlägg av ellen »

vilken reservplats hade du till Örebro?
Gäst skrev:Hej alla!

Behöver verkligen hjälp, är helt förvirrad. I dagsläget är jag antagen till Örebro samt Linköping (dom har börjat ringa in reserver). Har tackat ja till Örebro sen tidigare, men ej svarat Linköping.

Mitt problem är nämligen följande, att jag pga praktiska skäl verkligen vill komma in på KI. Kom inte in nu i höstas, så tänkte söka igen till våren och förhoppningsvis komma in. Så eftersom jag inte vill slappa/chilla/jobba etc. pga diverse skäl hoppas jag på tillgodoräkning. Är medveten om att man inte kan tillgodoräkna sig en hel termin utan snarare vissa moment osv., vart tror ni man kan få tillgodoräkna sig mest? Örebro eller Linköping? Har försökt ringa studievägledaren på KI, dock utan framgång.

Skulle verkligen uppskatta snabba svar med tanke på at jag måste bestämma mig inom en snar framtid. Tack på förhand! :glad:
ak91

Byte från Linköpings Universitet

Inlägg av ak91 »

Är det någon som har några erfarenheter eller någon info om byte från LiU till KI:s läkarprogram. Hur mycket kan man tillgodoräkna sig? Kan man börja börja t2 i KI om man läst t1(som jag läser för tillfället)
emma

Byte LiU --> KI termin 4

Inlägg av emma »

Hej!

Jag har en fråga angående byte från LiU till KI. Jag har avslutat termin 4 på LiU och är alltså intresserad av att byta till KI nästa höst. Är det någon som vet hur mycket kan man tillgodoräkna sig? Vet att man måste bli antagen först osv osv men ändå bra att veta om någon varit i samma sits för de verkar inte riktigt veta hur mycket man måste komplettera enl. studievägledare på KI...

Tack!
Hasson

Byte från linköping till karolinska

Inlägg av Hasson »

Hej, jag har blivit antigen till karolinska men kommer att gå klart termin 3 I linköping i början av januari. Jag undrar om det Finns möjlighet att byta utan att bli nedflyttad en termin och börja termin 4 där
Skriv svar