Chans att bli antagen som reserv?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
gast

Chans att bli antagen som reserv?

Inlägg av gast »

Hej, vill börja med att tacka för den utmärkta statistiken vad gäller reservantagningen på hemsidan. Undrar dock om man kan få hjälp med att beräkna sina chanser att komma in? Har följande reservnr:

Göteborg: 24

Uppsala: 15

Lund: 21

Karolinska: 24

Linköping: 14

Söker med 1,8 på HP och är redan antagen i Umeå. Skulle hellre läsa på ett annat universitet(enligt ordning dom är listade i ovan). Hur bör jag bedöma mina chanser att komma in?

Undrar också hur jag bäst svarar ja på en eventuell plats. Är det helt enkelt så att jag måste bevaka min telefon 24/7 dom närmaste fyra veckorna?

Tack på förhand
Johanna

Re: Chans att bli antagen som reserv?

Inlägg av Johanna »

Jag undrar också över chansen att komma in på Karolinska med reservnummer 10 i Hp-kvoten
dallle

Re: Chans att bli antagen som reserv?

Inlägg av dallle »

Vet ni när Uppsala börjar ringa in reserver?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chans att bli antagen som reserv?

Inlägg av Nils »

Göteborg: #24 har förmodligen dåliga odds utifrån det som är känt om reservantagningen (finns hål i statistiken)

Uppsala: #15 bör ge en bra chans (reservantagningen brukar kunna nå upp till #20)

Lund: #21 är inte omöjligt men inte heller sannolikt (dock bättre odds än #24 vid Karolinska)

Karolinska: reservplats #24 är mindre sannolikt (reservantagningen brukar gå till cirka #15),
Johannas #10 ger dock en bra chans

Linköping: #14 ger förmodligen cirka 50/50 (tidigare ht slutade dock tidigare)
Johanna

Re: Chans att bli antagen som reserv?

Inlägg av Johanna »

Gäller detta alltså efter urval 2?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chans att bli antagen som reserv?

Inlägg av Nils »

Ja, efter urval 2.
(jag har inte statistik över hur mycket det rör sig mellan urval 1 och urval 2)
tiwaa
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 aug 2012, 13:53

Re: Chans att bli antagen som reserv?

Inlägg av tiwaa »

Hej, jag skulle säga att du har störst chans att bli antagen till UU. Reserv-inringningen brukar börja ungefär två veckor efter det andra antagningsbeskedet, och hålla på ca en vecka efter teminsstart, alltså från ca 20/8 - 10/9.. så förvänta dig ett telefonsamtal inom den närmsta tiden :)
gast

Re: Chans att bli antagen som reserv?

Inlägg av gast »

Tack för svaren Nils och tiwaa. Nu blir det att ringa upp UU och fråga hur jag bäst ser till att jag inte missar ett eventuellt samtal!
vrana
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 aug 2012, 22:12

Re: Chans att bli antagen som reserv?

Inlägg av vrana »

Hej allihopa! Mitt första inlägg här.

Jag har fått resultaten från andra urvalet och har reservplatsen 4 i uppsala i hp-kvoten, det ser ganska lovligt ut men jag vågar inte riktigt hoppas ännu, men undrar till er som har erfarenhet med detta, hur pass ni tror mina chanser är, men även hur pass envetna de är med att få tag på en om man faktiskt får en plats.

Jag är förnärvarande inte i sverige, min familj har lyckats ringa mig på mitt svenska nummer som finns anmält på antagning.se, men ibland krånglar det. Försökte ringa UU idag för att höra mig för om man kan föredra resultat via mail, men kom inte fram.


Haha, löjligt nojig här men vadfasen inte varje dag man börjar på universitetet.

Ha det bra!

M.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chans att bli antagen som reserv?

Inlägg av Nils »

vrana skrev:Hej allihopa! Mitt första inlägg här.

Jag har fått resultaten från andra urvalet och har reservplatsen 4 i uppsala i hp-kvoten, det ser ganska lovligt ut men jag vågar inte riktigt hoppas ännu, men undrar till er som har erfarenhet med detta, hur pass ni tror mina chanser är, men även hur pass envetna de är med att få tag på en om man faktiskt får en plats.

Jag är förnärvarande inte i sverige, min familj har lyckats ringa mig på mitt svenska nummer som finns anmält på antagning.se, men ibland krånglar det. Försökte ringa UU idag för att höra mig för om man kan föredra resultat via mail, men kom inte fram.


Haha, löjligt nojig här men vadfasen inte varje dag man börjar på universitetet.

Ha det bra!

M.
Hej M!

Vårterminen 2007 var det placering #4 som antogs sist i Uppsalas HP-kvot, sedan dess har det alltid gått längre (i våras ända upp till #25). Du blir antagligen antagen.
:glad:

Mitt intryck är att de försöker tills de får tag på en, åtminstone om man inte är fullständigt omöjlig att få tag på.
Låst