Hjälp att tolka

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
Gäst

Hjälp att tolka

Inlägg av Gäst »

Hej! Som många andra har jag redan hunnit se mitt preliminära antagningsbesked. Har dock en fråga, om 54 personer antogs i första urvalet och ytterligare 40 i 2 urvalet (b1) förra höstterminen innebär det att jag kanske har en chans att komma in i LiU , är reserv 31?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Hjälp att tolka

Inlägg av empezar »

Jag tror att du blir antagen med det reservnumret. Dock får du nog vänta tills reservantagningen.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Gäst

Re: Hjälp att tolka

Inlägg av Gäst »

empezar skrev:Jag tror att du blir antagen med det reservnumret. Dock får du nog vänta tills reservantagningen.
Jaha, tror du det? Men enligt VHS antogs 40 till i den kvotgruppen.. Aja får väl vänta och se..
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Hjälp att tolka

Inlägg av empezar »

Det är många som blir antagna på högre prioriterade alternativ. Det rör sig himla mycket mellan första och andra urvalet.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Hjälp att tolka

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

empezar skrev:Det är många som blir antagna på högre prioriterade alternativ. Det rör sig himla mycket mellan första och andra urvalet.
kan du ge en gissning på hur många reserver som blir kallade mellan första och andra urvalet?
Mustafa Al-Attar
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Hjälp att tolka

Inlägg av empezar »

Mellan 15 och 30.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
ems
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 jul 2012, 20:36

Re: Hjälp att tolka

Inlägg av ems »

Hej!

Jag blev antagen till Uppsala som var mitt andra alternativ. Ligger nu på 14 reservplats till KI. Hör till urvalsgruppen B1. Har jag någon chans att komma in dit? :)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Hjälp att tolka

Inlägg av empezar »

ems skrev:Hej!

Jag blev antagen till Uppsala som var mitt andra alternativ. Ligger nu på 14 reservplats till KI. Hör till urvalsgruppen B1. Har jag någon chans att komma in dit? :)
Tveksamt. Inte speciellt sannolikt, tyvärr.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Sven

Re: Hjälp att tolka

Inlägg av Sven »

Hej, sökte i b1 med 22.2 (1.2 HP) till Lund och hamnade på reservplats 126 i första urvalet. Kan det verkligen stämma?
I så fall antar jag att det är kört för att komma in i Lund HT12
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Hjälp att tolka

Inlägg av Wiiizzy »

Sven skrev:Hej, sökte i b1 med 22.2 (1.2 HP) till Lund och hamnade på reservplats 126 i första urvalet. Kan det verkligen stämma?
I så fall antar jag att det är kört för att komma in i Lund HT12
Först och främst. Ja det stämmer, reservplats 126 med de meriterna låter inte alls orimligt.

Jag sökte själv med 22,2 i BI (HP 1,5) förra hösten och ville in i Lund. Blev reserv #89 vid Urval 1 och reserv #28 vid Urval 2, vilket jag då tyckte var en förvånansvärt stor förbättring mellan urvalen, men det räckte ändå inte till antagning på hösten. Det visar i alla fall att man får en betydligt bättre reservplats efter urval 2 än efter urval 1.

Men ja, som du säger lär du tyvärr inte komma in i höst. :ledsen:
Du har i alla fall betydligt bättre chanser att komma in VT13.
Låst