22.00?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
Emilia

22.00?

Inlägg av Emilia »

Hej jag fick 22.00 från gymnasiet. Har jag några chanser att komma in till hösten?
gast

Re: 22.00?

Inlägg av gast »

Jag tror tyvärr inte det. Enligt antagningsdelen på den här hemsidan hade lägsta antagna 22.10 förra hösten och det är inte otroligt att betygsinflationen fortsätter och det snarare kommer bli lite högre iår. Men man vet ju aldrig.

Däremot ser det just ut till våren :ja:
gast

Re: 22.00?

Inlägg av gast »

gast skrev:Jag tror tyvärr inte det. Enligt antagningsdelen på den här hemsidan hade lägsta antagna 22.10 förra hösten och det är inte otroligt att betygsinflationen fortsätter och det snarare kommer bli lite högre iår. Men man vet ju aldrig.

Däremot ser det just ut till våren :ja:
Om man vill vara optimistisk kan man dock tänka sig att de som har höga betyg från gymnasiet (unga personer) presterar lite högre på nya högskoleprovet och fler kommer in den vägen. Vilket skulle leda till något lägre krav i betygskvoten.
Doctor_Doctor
Inlägg: 34
Blev medlem: 10 maj 2012, 09:48

Re: 22.00?

Inlägg av Doctor_Doctor »

Emilia skrev:Hej jag fick 22.00 från gymnasiet. Har jag några chanser att komma in till hösten?
Chans har man nog alltid men i ditt fall så är nog chansen väldigt liten, speciellt om du vill in på något attraktivare lärosäte...då är chansen minimal. Du har inget resultat från HP-provet?

Till våren ser det ljusare ut, även om det kan bli tufft att komma in redan vid första urvalet (undantaget Umeå eller Örebro där du har en ok chans). Däremot bör du komma in överallt (vårterminen) förutom på KI vad gäller reservantagningen.

Annars som sagt bedömer jag dina chanser att komma in redan nu i höst till ca 3-4% baserat på tidigare antagningsstatistik...
gast2

Re: 22.00?

Inlägg av gast2 »

Tänkte fortsätta tråden lite: Jag är en -93:a som precis gick ut gymnasiet med 22.2 (B1) och hoppas komma in i Lund nu till hösten. Vad tror ni chanserna är? Enligt statistiken blev den sist antagne personen HT11 i Lund med ca 22.3. I år kommer platserna på Lund utökas, däremot är det 200 antal ansökande i år. Tror ni verkligen "betygsinflationen" kommer göra svårare antagning HT12 i Lund eller är det endast en vild gissning?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: 22.00?

Inlägg av empezar »

gast2 skrev:Tänkte fortsätta tråden lite: Jag är en -93:a som precis gick ut gymnasiet med 22.2 (B1) och hoppas komma in i Lund nu till hösten. Vad tror ni chanserna är? Enligt statistiken blev den sist antagne personen HT11 i Lund med ca 22.3. I år kommer platserna på Lund utökas, däremot är det 200 antal ansökande i år. Tror ni verkligen "betygsinflationen" kommer göra svårare antagning HT12 i Lund eller är det endast en vild gissning?
Betygsinflationen har nog rätt liten effekt. Det är nog snarare fler som lärt sig vilka ämnen de ska läsa för att få 22,5. Sen är det ju fler sökande också (nio procent fler förstahandssökande i Lund). Har du skrivit högskoleprovet?

Jag tror att antagningskraven kommer bli högre än förra hösten. Däremot blir du ju antagen till vårterminen.
Senast redigerad av empezar den 10 jul 2012, 18:32, redigerad totalt 1 gånger.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Gäst

Re: 22.00?

Inlägg av Gäst »

gast2 skrev:Tänkte fortsätta tråden lite: Jag är en -93:a som precis gick ut gymnasiet med 22.2 (B1) och hoppas komma in i Lund nu till hösten. Vad tror ni chanserna är? Enligt statistiken blev den sist antagne personen HT11 i Lund med ca 22.3. I år kommer platserna på Lund utökas, däremot är det 200 antal ansökande i år. Tror ni verkligen "betygsinflationen" kommer göra svårare antagning HT12 i Lund eller är det endast en vild gissning?
Sista antagna förra hösten hade 22.3 med 1.8. Om du inte har något högskoleprovsresultat skulle gränsen behöva sjunka två steg snarare än ett. Om man jämför VT12 och VT11 var de nästan exakt samma gräns även om man ökade platserna från VT11 till VT12. Tror därför att det blir svårt :velig:

Samtidigt:
1. Hur mycket skulle man öka platserna? Hittar inte det på hemsidan. Om det var en större ökning kan det ju påverka.
2. Det kan kanske bli en liten unga-högskoleprovseffekt som beskriven ovan.
3. Det här var bara min amatöranalys och den kan ha fler brister än så. :)

ser nu att empezar redan hade svarat.
meddy

Re: 22.00?

Inlägg av meddy »

empezar, tror du att man kan komma in NÅGONSTANS i vår med 21.9 i B1? Har 1.0 i HP (utan att ha pluggat) och skulle nog genom lite förberedelse kunna höja mig där.
Doctor_Doctor
Inlägg: 34
Blev medlem: 10 maj 2012, 09:48

Re: 22.00?

Inlägg av Doctor_Doctor »

gast skrev:Om man vill vara optimistisk kan man dock tänka sig att de som har höga betyg från gymnasiet (unga personer) presterar lite högre på nya högskoleprovet och fler kommer in den vägen. Vilket skulle leda till något lägre krav i betygskvoten.
Finns det överhuvudtaget någonting som stödjer denna tanke? Snarare är det väl så att de unga presterat allt sämre på högskoleprovet oberoende om det gäller det nya eller gamla högskoleprovet? Eller är jag ute och cyklar?

PS! Har förhoppning att komma in på läkarprogrammet i Örebro nu till hösten med 1.8....därför hoppas jag INTE på en höjning av gränsen vad gäller högskoleprovet...
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: 22.00?

Inlägg av empezar »

Doctor_Doctor skrev:Finns det överhuvudtaget någonting som stödjer denna tanke? Snarare är det väl så att de unga presterat allt sämre på högskoleprovet oberoende om det gäller det nya eller gamla högskoleprovet? Eller är jag ute och cyklar?
Jag är inne på din linje; att det inte kommer ha någon effekt. Men man har ju kunnat visa en tydlig korrelation mellan ålder och resultat på den verbala delen på det gamla provet. Det innebär ju att den här fördelen blir mindre på det nya provet, eftersom den logiska delen fått större utrymme. Därmed blir man mindre diskriminerad som ung. Men jag tror som sagt inte att det kommer ha någon effekt på betygkvoten.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Låst