Antagning läkarprogrammet 2010

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
Sir E Torp
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 jul 2008, 00:14

Re: Antagning läkarprogrammet 2010

Inlägg av Sir E Torp »

Jag antar att Engelska A ingår i behörighetskraven för gymnasiet. Kan man då få totalt 1,0 i tilläggspoäng, dvs 0,5 för Eng B och 0,5 för Eng C?

Om nu t ex Engelska B räknas in för att uppnå gymnasiebehörighet, dvs 2500 poäng kan då Eng B även ge tiläggspoäng?

Som jag uppfattat det behöver man bara ha godkänt i de ämnen som man kan få tilläggspoäng för stämmer det?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning läkarprogrammet 2010

Inlägg av Nils »

Sir E Torp skrev:Jag antar att Engelska A ingår i behörighetskraven för gymnasiet. Kan man då få totalt 1,0 i tilläggspoäng, dvs 0,5 för Eng B och 0,5 för Eng C?

Om nu t ex Engelska B räknas in för att uppnå gymnasiebehörighet, dvs 2500 poäng kan då Eng B även ge tiläggspoäng?

Som jag uppfattat det behöver man bara ha godkänt i de ämnen som man kan få tilläggspoäng för stämmer det?
Godkänt räcker för att man ska få tilläggspoängen men MVG är att rekommendera med tanke på genomsnittet.

Betyg som ingår i betygsdokumentet och inte utgör särskilt behörighetskrav kan ge tilläggspoäng (t.ex. Engelska B för läkarprogrammet).

EngB+EngC ger 0,5+0,5=1,0.
Sir E Torp
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 jul 2008, 00:14

Re: Antagning läkarprogrammet 2010

Inlägg av Sir E Torp »

Hur räknas svenska B och C. Här bör man väl kunna få 0,5 + 0,5 i merit poäng när man söker?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning läkarprogrammet 2010

Inlägg av Nils »

Sir E Torp skrev:Hur räknas svenska B och C. Här bör man väl kunna få 0,5 + 0,5 i merit poäng när man söker?
I områdesbehörighet 13 kan du få +0,25 för Svenska C som områdeskurs (d.v.s. den och vissa andra kurser kan tillsammans ge maximalt +1,0).
Låst