Språkval

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Kim
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 dec 2011, 15:25

Språkval

Inlägg av Kim »

Min dotters dröm att bli en läkare, har inte bestämt sig av i vilket område. Hon vill studera på utlandet också. Vi diskuterade om att välja 3-årigt språkval på högstadiet, franska eller spanska. Förstås vill jag för hennes bästa. Blir det svårare på efterhand om man tar Spanska eller tvärtom? Bli glad att få höra av era erfarenheter. God fortsättning.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Språkval

Inlägg av empezar »

Om språkvalet spelar någon roll för din dotter så kan hon väl bara välja det språk som är finast. Om hon inte har några inlärningsproblem så tvivlar jag på att det kommer bli några problem med att lära sig dessa språk, och om hon har inlärningsproblem kommer det bli svårt att bli läkare.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
sertoli

Re: Språkval

Inlägg av sertoli »

Ursäkta, men vad är det för svar, Empezar? På riktigt?
Nog för att det kan vara svårt att komma in (läkarprogram) om man har "inlärningsproblem", men mellan vilka rader läser du om detta i trådskaparens inlägg?

Till saken: din dotter ska framförallt välja det språk hon tycker är roligast. Därefter fundera på vilket hon eventuellt kan ha mest nytta av.
Hoppas det går bra för henne!
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Språkval

Inlägg av Spock »

Empezar, dåligt svar...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Språkval

Inlägg av Nils »

Språkvalet bör inte spela någon större roll för läkarstudierna. Franskan har förmodligen givit upphov till fler medicinska ord i Sverige men det är bara en marginell effekt.

Valet av språk kan dock spela stor roll för eventuella utbytesstudier under läkarutbildningen eftersom flera länder kräver att man kan läsa och prata på det lokala språket. Ifall hon vill studera i något västeuropeiskt land så är min personliga, subjektiva uppfattning att tyska vore bättre än franska som i sin tur vore bättre än spanska men allra bäst vore att studera medicin i Storbritannien (engelska). Ifall hon vill studera i USA är spanska däremot mer användbart (rent praktiskt) än något annat "tredjespråk", förutom möjligtvis kantonesiska (ett kinesiskt språk) ifall hon skulle söka sig till västra USA eller västra Kanada. I östra Kanada (Quebec) vore franska mer praktiskt.

Hoppas detta hjälpte! :)
Cedric
Inlägg: 24
Blev medlem: 30 dec 2011, 18:53

Re: Språkval

Inlägg av Cedric »

Valet av tredje språk är helt betydelselöst för utsikten att bli läkare.

Vad som är relevant är ett tillräckligt bra högskoleprov eller snittbetyg.
Inget av dessa påverkas signifikant av vilket språk du väljer.

Jag läste tyska i högstadiet & gymnasiet. Trista studier utan möjlighet att nyttja språket, har glömt allt men pluggar likväl medicin.

Räkna med att din dotter ändrar livsplaner ett flertal gånger innan hon blivit en färdigbakad student. Det finns trots allt mycket spännande att göra av sitt liv. Att bestämma sådant nu är att begränsa sig i onödan.
MedStud
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 jul 2011, 22:04

Re: Språkval

Inlägg av MedStud »

Jag har stött på flera patienter som bara pratar spanska, men aldrig någon som bara pratar tyska eller franska. Jag tror spanska hjälper aningen mer i yrkeslivet (i Sverige), men att det inte spelar nån roll alls för studierna om du inte ska studera utomlands.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Språkval

Inlägg av empezar »

sertoli skrev:Ursäkta, men vad är det för svar, Empezar? På riktigt?
Nog för att det kan vara svårt att komma in (läkarprogram) om man har "inlärningsproblem", men mellan vilka rader läser du om detta i trådskaparens inlägg?
Spock skrev:Empezar, dåligt svar...
Ni verkar missförstå mitt inlägg.

TS skrev "Blir det svårare på efterhand om man tar Spanska eller tvärtom?" vilket jag uppfattade som att TS försökte hitta "lätta vägar" åt sin dotter, alltså att det faktiskt spelade en roll för valet om spanska var svårare än andra språk. Jag menade bara att om hon inte har några problem med inlärning, som hon med all säkerhet INTE har, så tycker jag att hennes dotter ska gå på vilket språk som är finast, eftersom hon sannolikt kommer tycka att det är roligare att gå på språklektionerna då. Det finns alltså ingen anledning till att försöka hitta några "lätta vägar" om man ska bli läkare. Speciellt med tanke på att man sen måste läsa meritkurser ändå på gymnasiet.

Det kanske var lite osmidigt att börja prata om inlärningsproblem, men jag menade inte på något sätt att dottern skulle ha detta. Hur skulle jag kunna veta något sådant utifrån TS inlägg?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Språkval

Inlägg av Nyberg89 »

Om hon vill kunna läsa utomlands rekommenderar jag IB. Gick det inte själv och är bland annat nekad av UCL pga mitt vanliga slutetyg. Få henne att läsa IB!
Gurra
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 jul 2012, 16:26

Re: Språkval

Inlägg av Gurra »

Att läsa moderna språk är ett bra sätt att få meritpoäng, som i sin tur behövs för att nå ett tillräckligt bra betyg för att komma in på läkarlinjen via betygskvoterna.

Tyska anses nog vara det lättaste av de moderna språken. Själv har jag läst franska och spanska, och om valet står mellan dessa så skulle jag rekommendera spanska av följande anledningar:

- Lite lättare gramatik.

- Lättare uttal / stavning. (Man hör ofta hur spanska ord stavas, till skillnad mot franska.)

- Fler människor i världen talar spanska / har spanska som första språk (googla "världens största språk").

Vad gäller medicinska termer så tror jag också att det har en marginell effekt, eftersom många ord dessutom är ganska lika. Siktar man på att läsa eller jobba i Frankrike är franska givetvis ett bättre val.

Men jag tror som någon sa i början, att det man tycker är roligast är det som man har lättast för. Så välj utefter det i första hand.

Lycka till!

EDIT: Jag var visst lite sent ute med mitt svar, hoppas att det gick bra för din dotter iaf :)
Skriv svar