Reservplats 14 i lund och 9 i Umeå

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2008 års hösttermin.
Hardworker
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 jul 2008, 18:36

Reservplats 14 i lund och 9 i Umeå

Inlägg av Hardworker »

Hejsan!
Jag vill börja med att gratulera alla som kom in, riktigt starkt jobbat!
Som ni kanske lyckats utröna från rubriken så har jag fått reservplats 14 i Lunds BG kvot och plats 9 i Umeås BG kvot. Hur är mina chanser att komma in? Alla spekuleringar är välkomna, hur vilda de än må vara.

Förresten, det verkar som att det kommer bli rätt många trådar om reservplaceringar. Kanske borde vi samla dessa i en tråd?
karloz
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 jun 2008, 16:10

Re: Reservplats 14 i lund och 9 i Umeå

Inlägg av karloz »

en liten fråga bara... fick du reservplatsen i Lund med 1.7 eller 1.6 på hp? Själv hade jag nämligen 1.6 och hamnade på nr 50...
Hardworker
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 jul 2008, 18:36

Re: Reservplats 14 i lund och 9 i Umeå

Inlägg av Hardworker »

karloz skrev:en liten fråga bara... fick du reservplatsen i Lund med 1.7 eller 1.6 på hp? Själv hade jag nämligen 1.6 och hamnade på nr 50...
Jag har 1,6. Läste förresten att du kom in, grattis som tusan! Jag fick reservplats 5 miljarder typ i linköping. Jag ber om ursäkt om jag låter litet bitter.
karloz
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 jun 2008, 16:10

Re: Reservplats 14 i lund och 9 i Umeå

Inlägg av karloz »

Jag är inte den som ska utvärdera dina chanser, för jag vet inte. Men du kan ju alltid hoppas på att Lunds utökning blir av och att det isåfall tillkommer 20 platser!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Reservplats 14 i lund och 9 i Umeå

Inlägg av Nils »

karloz skrev:Jag är inte den som ska utvärdera dina chanser, för jag vet inte. Men du kan ju alltid hoppas på att Lunds utökning blir av och att det isåfall tillkommer 20 platser!
Det kommer inte att hända inför denna antagning, det är ett lite mera långsiktigt projekt.

Hursomhelst skulle jag säga att plats 14 i Lund är starkare än plats 9 i Umeå. Min grova, obeprövade och ovetenskapliga tumregel är att man helst bör hamna under en reservplats motsvarande en fjärdedel av BG-kvotens storlek (16 i Lund, 6 i Umeå).
Hardworker
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 jul 2008, 18:36

Re: Reservplats 14 i lund och 9 i Umeå

Inlägg av Hardworker »

Tack för svaren, hoppet lever än alltså. Jag har bara en fråga till dig Nils. Hur har du kommit fram till din fantastiska tumregel? Som givet att den stämmer(hoppas) resulterar i min antagning till läkarprogrammet. :D
Anna
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 jul 2008, 22:52

Re: Reservplats 14 i lund och 9 i Umeå

Inlägg av Anna »

Nils, du som pluggar i Lund...vad skulle du säga är det "sämsta" reservnumret man kan ha för att ha chans att bli antagen i HP-kvoten (i Lund då)? Jag nöjer mig med en kvalificerad gissning :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Reservplats 14 i lund och 9 i Umeå

Inlägg av Nils »

Hardworker skrev:Tack för svaren, hoppet lever än alltså. Jag har bara en fråga till dig Nils. Hur har du kommit fram till din fantastiska tumregel? Som givet att den stämmer(hoppas) resulterar i min antagning till läkarprogrammet. :D
Det är ett intryck jag har fått efter att ha följt några antagningsomgångar, inte ett statistiskt forskningsresultat... och eftersom det är rätt mycket "slump" inblandat här så kan det hända att folk erbjuds studiestart vid betydligt sämre placeringar eller att en del som "borde" ha blivit antagna får lite otur. Tumregeln är bara en tumregel, inte någonting man kan ta för givet (särskilt som den inte är finslipad ännu och med tanke på att olika årskullar ansökande kan bete sig olika).
Anna skrev:Nils, du som pluggar i Lund...vad skulle du säga är det "sämsta" reservnumret man kan ha för att ha chans att bli antagen i HP-kvoten (i Lund då)? Jag nöjer mig med en kvalificerad gissning :)
En försiktig gissning vore någonstans runt 15-20 i urval 1 (men det är inte alls säkert att HP-kvoten "beter sig" likadant nu när HA-kvoten är avskaffad, så ta ingenting för givet ännu - det är fortfarande teoretiskt hypotetiskt möjligt att alla antagna får för sig att behålla sina platser, om än osannolikt).
Anna
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 jul 2008, 22:52

Re: Reservplats 14 i lund och 9 i Umeå

Inlägg av Anna »

En försiktig gissning vore någonstans runt 15-20 i urval 1 (men det är inte alls säkert att HP-kvoten "beter sig" likadant nu när HA-kvoten är avskaffad, så ta ingenting för givet ännu - det är fortfarande teoretiskt hypotetiskt möjligt att alla antagna får för sig att behålla sina platser, om än osannolikt).
Tack! Ungefär som min gissning då...

Nu till en annan fråga. Säg att man står som reserv efter urval 2 (alltså att man inte är antagen någonstans) och att man blir erbjuden en plats på ett högt prioriterat alternativ, kan man fortfarande bli erbjuden en plats på ett lägre? För man blir väl inte struken som mellan urval 1 och 2 eftersom reservantagningen sker lokalt av universiteten? Hoppas frågan är tydlig nog...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Reservplats 14 i lund och 9 i Umeå

Inlägg av Nils »

Efter urval 2 sköts reservantagningen helt oberoende av olika lärosäten. Man kan alltså få mer än ett reservplatserbjudande och man kan även få dem från lägre prioriterade alternativ efter erbjudanden från högre prioriterade sådana.
Låst