Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av Nils »

Även Lundagård har uppmärksammat utvecklingen:

http://lundagard.se/2011/12/16/rekorden ... li-lakare/

(efter tips från undertecknad)
Tini

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av Tini »

Hej!

"PIL
Allt lättare att bli kallad; denna gång kallades alla sökande med 1,4.
Med 50 i intervjupoäng blev chansen 78 % (hade varit 48 % utan frånfall av ansökande)."

Jag undrar vad detta frånfall innebär? Jag själv har reservplats 3, menar du att det brukar tas in ca 30% mellan urval 1 och urval 2? isåfall låter det kanonbra :)

Du verkar väldigt påläst, så jag undrar vad du tror om mina chanser? Är de låga intagningsgränserna gynnande för oss PIL-reserver?

tack för svar! :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av Nils »

Tini skrev:Hej!

"PIL
Allt lättare att bli kallad; denna gång kallades alla sökande med 1,4.
Med 50 i intervjupoäng blev chansen 78 % (hade varit 48 % utan frånfall av ansökande)."

Jag undrar vad detta frånfall innebär? Jag själv har reservplats 3, menar du att det brukar tas in ca 30% mellan urval 1 och urval 2? isåfall låter det kanonbra :)

Du verkar väldigt påläst, så jag undrar vad du tror om mina chanser? Är de låga intagningsgränserna gynnande för oss PIL-reserver?

tack för svar! :glad:
30 % syftade på steget från intervjuerna till urval 1.

Jag vet inte säkert hur mycket det rör på sig mellan urval 1 och urval 2 men jag skulle inte utesluta att reservplats 3 kan ge antagning - det är bara att hålla en tumme inför den 27:e...
:)
tini

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av tini »

Nils skrev:30 % syftade på steget från intervjuerna till urval 1.

Jag vet inte säkert hur mycket det rör på sig mellan urval 1 och urval 2 men jag skulle inte utesluta att reservplats 3 kan ge antagning - det är bara att hålla en tumme inför den 27:e...
:)
tack för svaret! :) var får du din statistik ifrån? Man hör så mycket olika, hörde om en tjej med 50 PIlpoäng som kom på 35e reserv. det stämmer ju inte med att 78% nån annastans hörde jag att 14 av 29 50poängare skulle komma in i urval ett.

Jag menar inte alls att kritisera, hyser stor respekt för dig som så osjälviskt anordnar en sida som denna. Vill bara få lite förvirring utredd. :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av Nils »

tini skrev: tack för svaret! :) var får du din statistik ifrån? Man hör så mycket olika, hörde om en tjej med 50 PIlpoäng som kom på 35e reserv. det stämmer ju inte med att 78% nån annastans hörde jag att 14 av 29 50poängare skulle komma in i urval ett.

Jag menar inte alls att kritisera, hyser stor respekt för dig som så osjälviskt anordnar en sida som denna. Vill bara få lite förvirring utredd. :)
PIL-statistiken kommer direkt från KI-personal som arbetar med antagningen, förutom statistiken för urval 1 och urval 2 som kommer från VHS.

35:e reservplacering därmed motsvarar inte 50 poäng; den siste med 50 poäng är reserv #5. Reservplacering 35 motsvarar snarare 40 poäng, enligt den poängfördelning jag fick från KI.
Guest

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av Guest »

Nils skrev:Även Lundagård har uppmärksammat utvecklingen:

http://lundagard.se/2011/12/16/rekorden ... li-lakare/

(efter tips från undertecknad och tyvärr utan hänvisning till läkarstudent.se)

Hej,

Jo, det finns hänvisning till sidan, åtminstone nu :tummarupp:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av Nils »

Guest skrev:Hej,

Jo, det finns hänvisning till sidan, åtminstone nu :tummarupp:
Såg det just själv för 30 sekunder sedan... :)

Citeringen i artikeln är inte helt exakt, sade till exempel "högpresterande" snarare än "väldigt duktiga" och tror inte jag använde ordet "tävlingsinriktade", men i stora drag motsvarar det min ståndpunkt:
Lägre antagningskrav kan uppfattas som tecken på att utbildningen blir mindre attraktiv, vilket kan innebära en förlust av "högpresterare" till andra områden, samtidigt som ett intag av fler personer med "subperfekta" betyg (21+) kan bidraga till en stämning som är relativt bättre för utvecklingen av kollegialitet och förberedelse inför team-arbete - där läkarstudenter känner att de kan vara öppna inför varandra med att de inte är perfekta och istället blir bättre på att ge och ta hjälp på vägen framåt och så vidare.
(Jag tror inte att det är en slump att Linköpings läkarstudenter presterar bäst på AT-proven och jag är tveksam till att den omfattande PBL-modellen ensam räcker som förklaring. Mitt subjektiva och statistiskt tveksamma intryck av Linköpings läkarstudenter är att de är bäst i landet på hjälpsamhet och samarbete.)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Stora nyheter - statistik urval 1 inför vårterminen 2012

Inlägg av Nils »

SVT blev också tipsade om denna nyhet men i slutänden kom reportaget istället att handla om problemen med utökningen av läkarprogrammen (10.50-13.30):
http://svtplay.se/t/103261/rapport
Låst