Nils inlägg om fjärrplacering i Appendix

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
wiicky
Inlägg: 20
Blev medlem: 02 okt 2011, 18:03
Kontakt:

Nils inlägg om fjärrplacering i Appendix

Inlägg av wiicky »

Måste bara säga att jag tycker Nils inlägg om fördelar med fjärrplaceringar som fanns med i senaste numret av Appendix var väldigt bra. Det roliga var att jag själv läste det två minuter efter att jag själv funderade på hur jag skulle kunna få en placering i mitt "hem"-landsting när jag börjar klin. Mycket bra och tänkvärt!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Nils inlägg om fjärrplacering i Appendix

Inlägg av Nils »

wiicky skrev:Måste bara säga att jag tycker Nils inlägg om fördelar med fjärrplaceringar som fanns med i senaste numret av Appendix var väldigt bra. Det roliga var att jag själv läste det två minuter efter att jag själv funderade på hur jag skulle kunna få en placering i mitt "hem"-landsting när jag börjar klin. Mycket bra och tänkvärt!
Tackar! :)

Kort sammanfattning för dem som inte har läst artikeln:

Jag skickade in en artikel till Appendix och den publicerades i nummer 4/2011 som skickades ut nu i veckan.

I artikeln skriver jag om externa kliniska placeringar och menar att det vore bra för kvalitén på den kliniska utbildningen ifall denna möjlighet utnyttjades i större utsträckning, både för de utresande läkarstudenterna och för de som stannar kvar (och inte bara för att läkarstudenterna sprids på fler sjukhus).

Artikeln avslutas med några önskemål till lärosäten och landsting:
  • Läkarstudenterna bör till att börja med få mer information om detta.
  • Kursplanerna bör göras mer medgivande för externa placeringar.
  • Ekonomiskt stöd för externa kliniska placeringar.
  • Mer undervisningsmaterial online (föreläsningar, demonstrationer).
    En möjlig vision vore en gemensam samling för alla läkarutbildningarna.
Skriv svar