Utökningen av läkarprogrammen har fått negativa följder

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Utökningen av läkarprogrammen har fått negativa följder

Inlägg av Spock »

Jag håller med Lina. Skulle vi låta andra professioner ta över läkaruppgifter finns en stor risk att detta skulle slå tillbaka på läkarkåren själva.
Oj, säger arbetsgivaren. Här har vi ssk och psykologer som kan göra läkarnas arbetsuppgifter, och till en myyyyycket lägre lön dessutom. Jättebra säger landstinget ....
Gatzu

Re: Utökningen av läkarprogrammen har fått negativa följder

Inlägg av Gatzu »

Spock skrev:Jag håller med Lina. Skulle vi låta andra professioner ta över läkaruppgifter finns en stor risk att detta skulle slå tillbaka på läkarkåren själva.
Oj, säger arbetsgivaren. Här har vi ssk och psykologer som kan göra läkarnas arbetsuppgifter, och till en myyyyycket lägre lön dessutom. Jättebra säger landstinget ....
Både du och Lina verkar ha fått detta helt omvänt...

Läget idag är ju att Läkare sköter andras (ssk och "assistenters") uppgifter med enklare vård och mycket administration och dokumentation.

Detta är absolut ett stort resursslöseri för samhället i stort som empezar redan förklarat.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Utökningen av läkarprogrammen har fått negativa följder

Inlägg av empezar »

Spock skrev:Jag håller med Lina. Skulle vi låta andra professioner ta över läkaruppgifter finns en stor risk att detta skulle slå tillbaka på läkarkåren själva.
Oj, säger arbetsgivaren. Här har vi ssk och psykologer som kan göra läkarnas arbetsuppgifter, och till en myyyyycket lägre lön dessutom. Jättebra säger landstinget ....
Inte så stor risk. Man går ju snarare åt andra hållet. Avskeda billig arbetskraft och lägg arbetsuppgifterna på läkarna. Till en mycket högre kostnad. Men detta löser man genom att låta vårdköerna växa i stället...
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Skriv svar