överintagning

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års hösttermin.
soso
Inlägg: 27
Blev medlem: 14 jul 2011, 12:39

överintagning

Inlägg av soso »

i år verkar Ki ha gjort en större överintagning jämfört med förra året (enligt KI's ege antagningsstatistik frå urval 1), visst betyder detta att antalet antagna reserver automatiskt minskar ????? blääää it sucks :/
cortege
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 apr 2011, 14:49

Re: överintagning

Inlägg av cortege »

soso skrev:i år verkar Ki ha gjort en större överintagning jämfört med förra året (enligt KI's ege antagningsstatistik frå urval 1), visst betyder detta att antalet antagna reserver automatiskt minskar ????? blääää it sucks :/
eh det innebär snarare att platserna ökar=>lättare att komma in.

sedan spelar antalet antagna reserver ingen roll, de som kom in via överintaget kan man ju se som direktantagna reserver istället.
Livet går vidare.
JaOl

Re: överintagning

Inlägg av JaOl »

Om man är reserv 3-5 borde man oroa sig för att komma in denna gång? Jag har fortfarande inte riktigt fattat hur man ska göra en överklagning. Tjänar man något på det eller är det mycket strul? Någon som kan tipsa lite?

Tacksam för svar!!
hej

Re: överintagning

Inlägg av hej »

JaOl skrev:Om man är reserv 3-5 borde man oroa sig för att komma in denna gång? Jag har fortfarande inte riktigt fattat hur man ska göra en överklagning. Tjänar man något på det eller är det mycket strul? Någon som kan tipsa lite?

Tacksam för svar!!
Vad exakt är det du ska överklaga? Att du inte kom in på direkten? Tror knappast att det leder någon vart då det finns ca 3000 andra reserver som inte gjorde det heller.
soso
Inlägg: 27
Blev medlem: 14 jul 2011, 12:39

Re: överintagning

Inlägg av soso »

hej skrev: Vad exakt är det du ska överklaga? Att du inte kom in på direkten? Tror knappast att det leder någon vart då det finns ca 3000 andra reserver som inte gjorde det heller.

man ska överklaga faktumet att det är 5-6 platser som fattas i BI-kvoten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
soso
Inlägg: 27
Blev medlem: 14 jul 2011, 12:39

Re: överintagning

Inlägg av soso »

cortege skrev: eh det innebär snarare att platserna ökar=>lättare att komma in.

sedan spelar antalet antagna reserver ingen roll, de som kom in via överintaget kan man ju se som direktantagna reserver istället.

assåå fattar noll, är du snäll o förklarar hur det här med överantagning fungerar??? har för mig att KI hade 195 platser inkl. överantagning och att det vat 175 förra året.
gasten

Re: överintagning

Inlägg av gasten »

till vt11 har jag för mig att det var 183 antagna inkl överintag.
när uppropet körde igång var det 160 kvar
1 vecka in på utbildningen så kom den som jag tror var sista inringda reserven (i HP-kvoten har jag för mig), då var vi nog fortfarande runt 160

Nu efter en termin är vi 153 sist jag hörde.
Några har tagit studieuppehåll och kommer börja igen till hösten, andra har sökt andra städer pga privata själ. Ingen har hoppat av helt vad jag vet.
cortege
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 apr 2011, 14:49

Re: överintagning

Inlägg av cortege »

soso skrev:assåå fattar noll, är du snäll o förklarar hur det här med överantagning fungerar??? har för mig att KI hade 195 platser inkl. överantagning och att det vat 175 förra året.
Mer än vad jag vill framstå som allsvetande vill jag framstå som någon som inte sprider missinformation, så jag kommer bara förklara det jag faktiskt vet.

Om en utbildning har, exempelvis, 70 platser tar man kanske in 95 studenter. Jag vet inte om det finns en övre gräns för hur stort överintaget får vara, men anledningen till överintagning är att skolorna vet att det alltid finns ett bortfall av elever. Man vill inte ha tomma stolar i slutändan. Detta då man vill se till att läkarkåren förs vidare, skolan brinner för att utbilda läkarstudenter! Men främst för att skolan får pengar per student.

Att det saknas 5-6 platser vet jag inget om. Baserar du denna siffra på överintaget eller antalet platser programmet har? Vidare tror jag dessa gränser får fluktuera lite. Jag rekommenderar dig att läsa vidare lite, bland annat på VHS och studera.nu. Läs inte in dig för mycket dock, antagningsregler är ganska krångliga.

Kort sagt: om inte andra känner för att klaga på samma sak är det nog ingen idé.
Livet går vidare.
soso
Inlägg: 27
Blev medlem: 14 jul 2011, 12:39

Re: överintagning

Inlägg av soso »

tack så mkt för infot :)
Låst