Uppsala T1 HT2011

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års hösttermin.
annamaria80
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 jan 2011, 10:39

Re: Uppsala T1 HT2011

Inlägg av annamaria80 »

WannabeMD skrev: Grattis till dig också Cissi! Själv har jag siktat in mig på att fungera klassmorfar med mina 36 år ;-) Trevligt att man inte blir ensam över 30.

Hej!
Jag läser femte terminen nu och började när jag var 28 år. Jag kan bara säga att ni gör helt rätt som gör det ni tror på och låt inte åldern hindra. Men visst, många är yngre, i min klass är de flesta födda 86-90. Det kan vara lite tufft att inse att man inte är del i allt som fixas i programmet när det gäller studiesociala saker men är man runt 30 så kanske inte det känns så lockande heller! Gymnasie och lumpenminnen känns långt borta och sådär spännande!
Det går utmärkt ändå.
Kram
M
Gäst

Re: Uppsala T1 HT2011

Inlägg av Gäst »

Hej!

Är det någon som vet om de har kommit ut med något tentaschema inför hösten? Har en kompis från Tyskland som funderar på att komma och hälsa på och vore ju inte så roligt om han kom just när jag har tenta-p!
Tack!
Daniel_Uppsala
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 jul 2011, 11:09

Re: Uppsala T1 HT2011

Inlägg av Daniel_Uppsala »

annamaria80 skrev:
Hej!
Jag läser femte terminen nu och började när jag var 28 år. Jag kan bara säga att ni gör helt rätt som gör det ni tror på och låt inte åldern hindra. Men visst, många är yngre, i min klass är de flesta födda 86-90. Det kan vara lite tufft att inse att man inte är del i allt som fixas i programmet när det gäller studiesociala saker men är man runt 30 så kanske inte det känns så lockande heller! Gymnasie och lumpenminnen känns långt borta och sådär spännande!
Det går utmärkt ändå.
Kram
M
Tack för uppmuntran M!
Vi som är till åren komna får väl hålla ihop. Kanske mata duvorna tillsammans när ungdomarna ska ut och rulla hatt. Om jag pluggat med en 36-åring när jag var 19 så skulle nog jag också sett honom som ett UFO. Dock trevligt att man kanske kan få möta något annat väderbitet ansikte med de grå tinningarnas charm i korridoren och som då inte tillhör en lärare utan en kursare, någon att diskutera pensionsförsäkringar och fotriktiga skor med ;-)

Jag är faktiskt lite fundersam om åldern kan tänkas utgöra ett problem när man söker AT och ST. Någon som vet?
Har du M, som väl gjort en klinisk termin, mött några höjda ögonbryn över att det kommer en 30-taggare som kandidat?

(Var tidigare WannabeMD)
Gäst

Re: Uppsala T1 HT2011

Inlägg av Gäst »

Är det någon som vet om vi har någon slags nollning eller andra aktiviteter innan välkomstmottagningen på fredag? :)
kk

Re: Uppsala T1 HT2011

Inlägg av kk »

Gäst skrev:Är det någon som vet om vi har någon slags nollning eller andra aktiviteter innan välkomstmottagningen på fredag? :)

vart hittar man info om välkomstmottagingen på fredag??
Gäst

Re: Uppsala T1 HT2011

Inlägg av Gäst »

kk skrev:
vart hittar man info om välkomstmottagingen på fredag??
http://www.uu.se/node490
hej

Re: Uppsala T1 HT2011

Inlägg av hej »

detta är väl inte obligatoriskt???...tror jag skippar det
annamaria80
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 jan 2011, 10:39

Re: Uppsala T1 HT2011

Inlägg av annamaria80 »

[quote="Daniel_Uppsala"][quote="annamaria80"]



Tack för uppmuntran M!
Vi som är till åren komna får väl hålla ihop. Kanske mata duvorna tillsammans när ungdomarna ska ut och rulla hatt. Om jag pluggat med en 36-åring när jag var 19 så skulle nog jag också sett honom som ett UFO. Dock trevligt att man kanske kan få möta något annat väderbitet ansikte med de grå tinningarnas charm i korridoren och som då inte tillhör en lärare utan en kursare, någon att diskutera pensionsförsäkringar och fotriktiga skor med ;-)

Jag är faktiskt lite fundersam om åldern kan tänkas utgöra ett problem när man söker AT och ST. Någon som vet?
Har du M, som väl gjort en klinisk termin, mött några höjda ögonbryn över att det kommer en 30-taggare som kandidat?

Hej!
Som svar på det här med ålder så kan jag skriva vad mina intryck är, är även sjuksköterska så jag har varit en del i vården.
Det är olika mellan specialiteter om åldern är viktig eller ej. För att bli kirurg ex thoraxkirurg, neurokirurg är det en nackdel att vara äldre. Tror att det är svårt att bli det om man börjar när man är efter 25 år.

I motsats till detta har jag träffat flera medicinare som börjat sent och haft andra jobb innan. Så framtiden ligger ju öppen och ser ljus ut men man kan inte bli exakt vad som helst, men det kan ju inte yngre kollegor bli heller om de inte har skickligheten eller det sociala som behövs.
Tror dock som sagt att man kan bli besviken om man hoppar på läkarprogrammet och är totalt inställd på att bli en enda sak, man måste helt enkelt VETA vad som väntar innan man kan planera sin framtid.
M
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Uppsala T1 HT2011

Inlägg av empezar »

Varför skulle äldre ha problem med att bli kirurger?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
annamaria80
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 jan 2011, 10:39

Re: Uppsala T1 HT2011

Inlägg av annamaria80 »

empezar skrev:Varför skulle äldre ha problem med att bli kirurger?
För att det tar lång tid att lära sig det hantverk det innebär, det krävs att en person orkar stå flera timmar i sträck utan att få ont eller bli trött samt att verkligheten ute på tex thorax och neuro-op ser ut så att de vill ha nya unga supermotiverade adepter med talangen och chanserna att bli skicklig. Inte bara gilla att träffa mäniskor och duktig på att ta in kunskap, det är ju typ alla.
Efter 6 år i vården är det här mitt intryck, så det finns säkert olika bud.
M
Låst