Vilka kom in?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års hösttermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilka kom in?

Inlägg av Nils »

Ett tips är att hellre ta sabbatsterminer inför läkarprogrammet än att ta studieuppehåll för resande under utbildningen; det kan se lite bättre ut i CV:et i framtiden, särskilt om man vill göra karriär internationellt.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilka kom in?

Inlägg av Nils »

nabster skrev:Hej, jag undrar om man kan komma in med bara sitt gymnasiebetyg?
M.V.H
Ja.

I Göteborg är 50 % av gymnasiebetygsplatserna helt fria från HP-krav.

I Örebro används inte HP överhuvudtaget inom någon betygskvot.

I kompletteringsfria betygskvoten blir man även antagen ifall man har högre betyg än betygsgränsen - högskoleprovet används endast för urskiljning vid lika meriter i övrigt.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilka kom in?

Inlägg av Nils »

Undrar till Nils skrev:Nils,
söker en kvalificerad gyssning.
Hur många reserver tror du kommer in i KI under BI?
Tack på förhand!
Jag skulle gissa något fler än förra höstterminen, kanske rentav reserv #8 i reservantagningen, eftersom de med 22,5 nu kan känna sig säkrare på antagning i framtiden och därför lättare kan tänka sig att släppa en plats av något skäl.
just nu

Re: Vilka kom in?

Inlägg av just nu »

Nils skrev:Ett tips är att hellre ta sabbatsterminer inför läkarprogrammet än att ta studieuppehåll för resande under utbildningen; det kan se lite bättre ut i CV:et i framtiden, särskilt om man vill göra karriär internationellt.
Intressant tips. Det skiljer sig radikalt från mitt.

Följdfråga: Studeras verkligen alla CV:na så noggrant av potentiella arbetsgivare,dvs. huruvida det förekommit ett studieuppehåll eller inte under utbildningen? Eller gäller detta bara "internationellt"? Vilka länder menar du då? *nyfiken*

Vad jag vet tar ganska många svenska studenter ett studieuppehåll under utbildningen av olika anledningar: skaffat barn, forskat, jobbat ihop pengarna, blivit sjuk, "vilat" osv.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilka kom in?

Inlägg av Nils »

Främst USA, vid konkurrens om attraktiva residencies.

Ifall man har tagit studieuppehåll så sägs de kunna vara intresserade av att veta varför man gjorde det; att ha tagit uppehåll för att forska torde då se bättre ut än ett uppehåll för rekreation.
margarintre
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 jul 2011, 12:32

Re: Vilka kom in?

Inlägg av margarintre »

Just nu,

Tack för svar, ska ringa och höra vad som sägs! Hade varit intressant att vara med på uppropet, hoppas att träffa alla som ska plugga i Göteborg i höst! :party:
Omoma

Re: Vilka kom in?

Inlägg av Omoma »

Jag kom in på KI (hp 1,9)! Men haha, jag är säkert äldst då med mina +10 år från er blivande klasskompisar. Men vad gör det liksom, jag är glad ändå :-)
mmm

Re: Vilka kom in?

Inlägg av mmm »

Omoma skrev:Jag kom in på KI (hp 1,9)! Men haha, jag är säkert äldst då med mina +10 år från er blivande klasskompisar. Men vad gör det liksom, jag är glad ändå :-)
Grattis! Hur gammal är du? 29-30? Då är du absolut inte äldst.
Den äldsta i varje kull brukar vara runt 50 år.
Delagardi
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 jul 2011, 13:07

Re: Vilka kom in?

Inlägg av Delagardi »

Nu närmar sig andra urvalet med stormsteg! Blott fyra dagar kvar nu :oj:

Hur känner sig alla med reservplats? Säkra, ovissa, nervösa?
Omoma

Re: Vilka kom in?

Inlägg av Omoma »

mmm skrev: Grattis! Hur gammal är du? 29-30? Då är du absolut inte äldst.
Den äldsta i varje kull brukar vara runt 50 år.
Ja, precis fyllt 29. Skönt att höra!
Låst