Studiebördan på läkarlinjen

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
Mdog
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 feb 2011, 19:14

Studiebördan på läkarlinjen

Inlägg av Mdog »

Hej!

Jag har sökt till läkarlinjen på KI, men brottas ändå med en hel del beslutsångest. Innan jag fattar ett slutgiltigt beslut vore jag väldigt tacksam om de som redan läser till läkare, oavsett på vilket universitet, kunde skriva lite om den självupplevda studiebördan. Alltså hur ansträngande ni anser att läkarlinjen är, exempelvis jämfört med gymnasiet. Jag vet att de allra flesta universitets-/högskolestuderande gärna beklagar sig över hur mycket de har att göra (även när det saknar grund), så jag vore tacksam för ett så ärligt svar som möjligt!
Dessutom undrar jag lite över betygsättningen. Som jag har förstått det finns bara betyget "godkänd" på svenska läkarlinjer. Betyder detta att alla som examineras har samma möjlighet till anställning (och val av ST), oavsett huruvida de spikat tentorna eller bara precis klarat av dem?

Mycket tacksam för svar!
Ber

Re: Studiebördan på läkarlinjen

Inlägg av Ber »

Den sista punkten funderar jag också över.

Vad jag har hört är det inte så lätt att få G som det låter. Att få G på en tenta är i princip som att få VG+ på ett gymnasiet, skulle jag säga.
Doktoranden
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 nov 2008, 12:54
Kontakt:

Re: Studiebördan på läkarlinjen

Inlägg av Doktoranden »

Jag kommer spalta upp ett antal punkter som jag kan tycka besvarar dina frågor åtminstone någorlunda. Fråga gärna igen om du vill veta mer.

1. Läkarlinjen är en ansträngande utbildning, men att tro den är mycket svårare än någon annan utbildning inom liknande/angränsande fält är fel. Jämlik studiebörda ser du exempelvis inom biomedicin, tandläkare, teknisk fysik etc.

2. Att jämföra gymnasiet med universitet/högskola är lite som att jämföra äpplen och päron. Det är för stora skillnader för att göra en adekvat jämförelse. Största skillnaden är att man på universitet läser en kurs i taget som därefter tenteras. På läkarprogrammet är kurserna ofta stora och långa, dvs det är vanligt att kurser som tenteras motsvarar ofta en termins studier, eller i vissa fall, mer än så. Det innebär att det är mycket kunskap som måste inhämtas till en tentamina och ta i beaktning att de frågor man får på en tenta motsvarar bara en liten del av allt det man studerat.

3. Ja, betygen som ges är endast U eller G. Betygen är helt ovidkommande efter examen och påverkar ej möjlighet till anställning/AT/ST etc. Betyget visar bara på att alla kursmoment inom just det blocket är avklarade, det är inte satt i relation till din kunskapsnivå. Kunskapsnivån skulle jag säga är högst individuell och upp till en själv hur mycket man vill kunna. Självfallet finns det en miniminivå, men spannet är brett vilket inte avspeglas i betygen (vilket jag personligen anser är bra).

4. En kurs består inte alltid bara av en tentamen utan kan även innefatta examinationer såsom sit-ins (konsultation/undersökning av patient där du bedöms av en läkare som finns med i rummet men man själv sköter alla läkaruppgifter), andra bedömningar, duggor (mindre examinationer innan huvudtentamen), muntliga och skriftliga case-rapporter, närvaro på kliniska utplaceringar etc.

5. Att ansamla kunskap för att bli godkänd på en tenta kräver för de allra flesta mycket jobb och mycket tid. Områdena är breda och du ska även besitta detaljkunskaper i hela det breda spektrumet. Att bli godkänd på en tenta skulle jag säga motsvarar minst MVG på gymnasiet (VG är bara lägga ned och glömma), och då ett MVG med poäng i det högre spektrumet av den betygsgruppen. Jag brukar säga att för att klara av studierna bra bör man se det som ett jobb och lägga ned en arbetsvecka, dvs 40 timmar i veckan, dvs 8 timmar per dag. Vissa klarar sig med mindre, andra behöver mer.

Fråga mer om du undrar.

Mvh
Gäst

Re: Studiebördan på läkarlinjen

Inlägg av Gäst »

8 timmar är nog att ta i, men det beror iof på hur du menar.

Om du är med på alla föreläsningar så borde ytterliggare 2-3 timmar självständigt plugg per dag räcka.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Studiebördan på läkarlinjen

Inlägg av empezar »

Jag tycker att G på tentorna på läkarprogrammet motsvarar övre delen av MVG på gymnasiet. Minst. Jag har då aldrig behövt lägga ner mer än 30 timmar i veckan på att få MVG i gymnasiet.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Studiebördan på läkarlinjen

Inlägg av empezar »

Gäst skrev:8 timmar är nog att ta i, men det beror iof på hur du menar.

Om du är med på alla föreläsningar så borde ytterliggare 2-3 timmar självständigt plugg per dag räcka.
Det här påståendet är helt beroende på hur mycket föreläsningar man har. Men jag antar att vi snackar om KI i den här tråden eftersom TS sökt dit...
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Doktoranden
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 nov 2008, 12:54
Kontakt:

Re: Studiebördan på läkarlinjen

Inlägg av Doktoranden »

Varför måste folk hela tiden separera KI som någonting särskilt kontra de andra läkarprogrammen? Jag är, ursäkta uttrycket, så sjukt less på den mentaliteten då den dyker upp överallt, hela tiden! KI är bara ett läkarprogram som alla andra. Nej, empezar, om Du läser inlägget högst upp så är tråden INTE fokuserad på KI utan läkarprogrammet generellt.

Det sagt, vad jag åsyftade med 8 timmar per dag är total studietid vilket också innefattar föreläsningar, klinikplacering, case etc. Säg du har 5 timmar föreläsning så gör man egenstudier på 3 timmar. Det är min personliga målsättning. Som jag också sa, vilket kanske inte noterades, är att vissa behöver mer och andra klarar sig med mindre. Det är individuellt. Jag gav ett generellt riktmärke som ger en hint om arbetsmängden - inget annat.
kama
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jul 2010, 23:45

Re: Studiebördan på läkarlinjen

Inlägg av kama »

Kan det inte vara så att KI:s arbetsbörda ofta kommer på tal eftersom det är ett väldigt tufft tempo på preklin. Jag har själv pratat med vår syo på KI, och hennes förklaring av upplägget är att KI har en tuff inledning på programmet för att kunna få plats med de studentvalda kurserna som man kan välja från och med termin 5. Om man själv är intresserad av att söka så är det väl främst arbetsbördan i början som kommer på tal och inte arbetsbördan T8, T9 etc eftersom att det ligger så långt framme i tiden, även om det kanske är en hyfsad jämn arbetsbörda universiteten emellan på de senare terminerna.
Gäst

Re: Studiebördan på läkarlinjen

Inlägg av Gäst »

kama, det är ett tufft tempo på preklin oavsett studieort.
Doktoranden
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 nov 2008, 12:54
Kontakt:

Re: Studiebördan på läkarlinjen

Inlägg av Doktoranden »

Det var alltså jag som skrev ovanstående gästinlägg. Noterade ej att jag inte var inloggad.
Skriv svar