Statistik urval 1 - gränsen under 22,50 i samtliga BI-kvoter

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Statistik urval 1 - gränsen under 22,50 i samtliga BI-kvoter

Inlägg av Nils »

Enligt Lunds Universitet har nu gränserna sjunkit under 22,50 i samtliga läkarprograms BI-kvoter och detta redan i det första urvalet.
Lunds Universitet skrev:Att det inte längre krävs maxpoäng för att komma in på läkarprogrammen är en följd av de nya tillträdesreglerna som infördes hösten 2010.
[...]
I exempelvis Lund krävs nu 22.10 som lägsta antagningspoäng jämfört med maxpoängen 22,5 hösten 2010.
För ytterligare läsning, se:
http://www.med.lu.se/nyheter/101209_antagning
http://vhs.se/sv/Press1/Pressmeddelande ... li-lakare/
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Statistik urval 1 - gränsen under 22,50 i samtliga BI-kv

Inlägg av Nils »

Och nu de saftiga detaljerna (tyvärr ej inklusive oddsen och /hp-gränserna) om antagningsgränserna...

Umeås alternativa urval: 726 (736 och 720 tidigare terminer)

Karolinska institutets PIL: 50 (45 och 40 tidigare terminer)

Högskoleprovet: Karolinska 1.9, samtliga övriga 1.8

B IV: samtliga 4

B III: samtliga 500

B II: samtliga 22,50

Och så B I...

* Karolinska: 22.40
* Uppsala: 22.25
* Umeå: 22.12
* Lund: 22.10
* Göteborg: 22.10 (i båda kvoterna)
* Linköping: 22.05
* Örebro: 22.00


(Jag håller på att undersöka en eventuell möjlighet att kringå de svårigheter som nämndes i tråden "Statistik som inte kommer att inskaffas till hemsidan"; ifall den finns så skulle det bli möjligt att komma över information om såväl reservändringar mellan urval 1 och 2 som antagningschanserna med olika hp-poäng i betygskvoterna i urval 1. Stay tuned...)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Statistik urval 1 - gränsen under 22,50 i samtliga BI-kv

Inlägg av Nils »

Som vanligt har journalisterna inte så fullgod koll på vad som gäller i antagningen till läkarprogrammet...
TT skrev:För första gången på många år kommer inte lotten att avgöra vem som blir antagen till den hett eftertraktade läkarutbildningen och inte.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/maxpoa ... -1.1224609

Jag har dock skickat in ett påpekande om felet i texten och bifogade en länk till läkarstudent.se; hoppas att DN har mindre problem med stoltheten än TV4...
woop
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 dec 2010, 15:27

Re: Statistik urval 1 - gränsen under 22,50 i samtliga BI-kv

Inlägg av woop »

Kommer de här gränserna hålla i sig till HT 2011 och VT 2012 tror ni?
Donyc
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 dec 2010, 15:38

Re: Statistik urval 1 - gränsen under 22,50 i samtliga BI-kv

Inlägg av Donyc »

woop skrev:Kommer de här gränserna hålla i sig till HT 2011 och VT 2012 tror ni?
Min gissning:

HT11
Högskoleprovet: 1.8
B IV: 4
B III: 500
B II: 22,50
B I: Kanske 22.5 på karolinska, i övrigt en höjning jämfört med den här antagningen pga påfyllnad av examinerade.

Sedan så tycker jag det är svårt eftersom jag inte vet riktigt hur örebros nya platser påverkar (om jag minns rätt så ökas örebros platser efter antagning VT11.

VT12
Högskoleprovet: 1.8 (tror att det blir svårare att ta sig in med HP)
B IV: 4
B III: 500
B II: 22,50
B I: I samma stil som antagningspoängen VT11
woop
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 dec 2010, 15:27

Re: Statistik urval 1 - gränsen under 22,50 i samtliga BI-kv

Inlägg av woop »

Donyc skrev:B I: I samma stil som antagningspoängen VT11
Så det blir så pass "låga" intagningspoäng pga de nya reglerna? Det kommer inte ske någon lottning alls?
Donyc
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 dec 2010, 15:38

Re: Statistik urval 1 - gränsen under 22,50 i samtliga BI-kv

Inlägg av Donyc »

woop skrev: Så det blir så pass "låga" intagningspoäng pga de nya reglerna? Det kommer inte ske någon lottning alls?
Möjligtvis på KI, annars så tror jag att det kommer ligga vid de här nivåerna ett tag på VT, eventuellt lite högre. Möjligtvis framöver när meritsystemet blivit inkört att det kommer höjas. Fast då kommer ju det nya betygssystemet in, och där har jag ingen aning om hur det kommer påverka antagningsgränserna.
Tennsoldat8Eldvakt
Inlägg: 23
Blev medlem: 04 dec 2010, 01:03

Re: Statistik urval 1 - gränsen under 22,50 i samtliga BI-kv

Inlägg av Tennsoldat8Eldvakt »

Lottning sker väll alltid vid lika meriter så en viss mån av lottning kommer alltid att förekomma. Därimot har ju har den typen av lottning som tidigare användes för att fördela platserna i betygskvoten till läkarprogrammet (ingen annan urskiljning än betyg användes och pga betygsinflationen blev det en gigantisk lottning där enbart en bråkdel av de med maximalt betyg kom in) varit passé i flera år nu. Lottningen i HP-kvoten är ju iofs fortfarande omfattande men numera finns det trots allt möjlighet att särskilja sig från övriga sökande i samtliga kvoter.
/Simon
woop
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 dec 2010, 15:27

Re: Statistik urval 1 - gränsen under 22,50 i samtliga BI-kv

Inlägg av woop »

Tack för relevanta svar!

Kommer eventuellt in nu till våren men hade egentligen helt andra planer och är inte riktigt sugen på att plugga, så försöker avgöra om jag vågar tacka nej, eller borde börja för att säkra min plats ..
Låst