Vad har ni gjort i höst?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års vårtermin.
Tennsoldat8Eldvakt
Inlägg: 23
Blev medlem: 04 dec 2010, 01:03

Vad har ni gjort i höst?

Inlägg av Tennsoldat8Eldvakt »

Det slog mig just att det faktiskt är vårterminen som står i fokus för alla läkaraspiranter här på forumet just nu och att alla därför måste ha gjort något annat under höstterminen (ingen är färsk från gymnasiet, iofs har väll de flesta läkarstudenter gjort något annat innan utbildningen).

Alltså undrar jag vad ni har gjort under hösten, medan ni väntat på en ny chans att bli antagna?

Själv har jag läst första terminen vid biomedicinprogrammet i Lund. Jag hoppades in i det sista på att komma in via reservplacering i hp-kvoten i början på terminen och blev rätt nedslagen när detta inte skedde. Ett tag intalade jag mig till och med att jag var nöjd och egentligen passade bättre bland biomedicinarna men senare stod jag knappt ut med utbildningen. Så här i efterhand är jag faktiskt glad att jag inte kom in dirrekt. Jag har alltid haft lätt för mig i skolan men nu fick jag utstå ett nederlag och jaga mitt mål, om än bara under en termins tid. Hur som helst så räckte det för att jag skulle inse att det verkligen var läkarutbilning jag ville sträva efter och jag fick en andledning att pressa mig själv.
/Simon
Användarvisningsbild
Odur
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 apr 2009, 22:03

Re: Vad har ni gjort i höst?

Inlägg av Odur »

Själv så har jag läst lite strökurser på Komvux. Nämligen Samhällskunskap A, Naturkunskap A+B, Religion A och Latin A.

Och innan någon frågar: Jag är såpass gammal så jag har ett slutbetyg från gamla linjegymnasiet. Därför har jag inte läst dessa kurser innan. På min tid fanns det inget som hette kärnämnen.
Min behörighet till Läkarprogrammet fixade jag genom ett basår HT2009-VT2010
Vaskeblad
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 dec 2010, 14:50

Re: Vad har ni gjort i höst?

Inlägg av Vaskeblad »

Jag har läst teknisk fysik under hösten. Har blivit antagen till läkarprogrammet men vet inte riktigt om jag ska flytta till en annan del av Sverige och läsa medicin eller fortsätta med matte och fysik.
Madeleine
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 aug 2010, 11:46

Re: Vad har ni gjort i höst?

Inlägg av Madeleine »

Jag har också läst lite kurser på komvux såsom Engelska C, Omvårdnad och Projektarbete. Nu den senaste veckan har det varit lite svårt att koncentrera sig dock. Mest tänkt på hur antagningen skulle gå :glad:
Hannes
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 nov 2010, 19:04

Re: Vad har ni gjort i höst?

Inlägg av Hannes »

Jag är gammal och har jobb...
Jiwe
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 dec 2010, 07:47

Re: Vad har ni gjort i höst?

Inlägg av Jiwe »

Rest runt lite och försökt vila upp mig efter tre år på universitetet. Jobbar som vårdare på ett gruppboende och slitit mitt hår i nervositet över att inte komma in till våren. Men det gick :) Umeå nästa!
Låst