Vilken chans ger reservplaceringarna?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års vårtermin.
icequeen
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2010, 14:58

Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av icequeen »

Hej! Jag fick veta idag att jag blivit antagen till LiU :glad: Det jag undrar är vilka chanser jag har att komma in på de högre prioriterade valen. I hp-kvoten är jag reserv 22 till KI, 20 till GU och 22 till UU. Till LU är jag reserv 90. Vad ger det för chanser (tror ni)? I statistiken ser man ju bara vilka reserver efter urval 2 som blir antagna (eller har jag missat något?).
jaadu
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 dec 2010, 10:23

Re: Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av jaadu »

Vilken bra fråga, jag undrar exakt samma sak. Är reserv 44 i HP-kvoten till LU och 10 till GU. Vad är mina chanser tror ni? Och sen det där med statistiken här på läkarstuden.se...om jag förstått rätt hade sista reserv i Lund VT10 1.7 och hade en reservplacering på 31 efter ANDRA urvalet? Men det låter ju för bra för att vara sant? Är supertacksam för svar verkligen, kan inte tänka på något annat nu...såklart..
jaadu
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 dec 2010, 10:23

Re: Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av jaadu »

icequeen skrev:Hej! Jag fick veta idag att jag blivit antagen till LiU :glad: Det jag undrar är vilka chanser jag har att komma in på de högre prioriterade valen. I hp-kvoten är jag reserv 22 till KI, 20 till GU och 22 till UU. Till LU är jag reserv 90. Vad ger det för chanser (tror ni)? I statistiken ser man ju bara vilka reserver efter urval 2 som blir antagna (eller har jag missat något?).

Vad hade du för resultat på HP förresten?
arne
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 dec 2010, 10:34

Re: Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av arne »

Jag tar det här i samma veva. Hur är statistiken på sidan uppbygd (rent reservplatsmässigt)? Efter första eller andra urvalet?
Och rent konkret; hur stor lär chansen vara att bli antagen via PIL om man efter urval ett har säg; #8 på reservlistan?
Tennsoldat8Eldvakt
Inlägg: 23
Blev medlem: 04 dec 2010, 01:03

Re: Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av Tennsoldat8Eldvakt »

Ja det här med reservantagningar är ju inte helt enkelt. En kort förklaring till det här med andra urvalet iaf;
Nu när antagningsbesked för det första urvalet offentliggjorts ombeds man ju "svara" på sitt besked för att på så sätt visa att intresset för utbildningen kvarstår. Efter att svarstiden har gått ut kommer sedan ett andra urval där de som ej svarat strukits och därför kommer endel som tidigare var reserver bli antagna dirrekt i andra urvalet medan andra flyttas längre fram i kön.

Hur många placeringar man klättrar varierar ju väldigt, mycket eftersom många blivande läkrastudenter "helgardera sig" och söker till alla möjliga lärosäten vilket medför att många ger upp reservplatser etc för att läsa vid ett för dem mer intressant läraosäte.

När jag var reserv förra terminen var jag väldigt intresserad av detta och har kommit fram till bla att sista antagna reserven (reservnr från 2:a urvalet) varierar ganska rejält, eftersom antalet reserver som tackar nej är svårt att förutsäga (pga som sakt att folk söker till flera lärosäten), samt att det är normalt att man som reserv klättrar mellan ~10-15 platser mellan 1:a och 2:a urvalet.
/Simon
adamsthlm
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 jul 2010, 19:52

Re: Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av adamsthlm »

Så efter antagningsbesked 1 åar jag antagen till Umeå men har detta till KI:

BI - reserv 397
HP - reserv 90
PIL - reserv 48

Chans att komma in?
icequeen
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2010, 14:58

Re: Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av icequeen »

jaadu skrev:
Vad hade du för resultat på HP förresten?
Jag hade 1.8.
jaadu
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 dec 2010, 10:23

Re: Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av jaadu »

Vad hade du för resultat på HP förresten?[/quote]

Jag hade 1.8.[/quote]

Jag med, men oj vad många vi måste vara och vilken tur du haft i lottningen!Grattis! Själv hamnade jag på typ 60+ ngt i reserv till LiU.
Tennsoldat8Eldvakt
Inlägg: 23
Blev medlem: 04 dec 2010, 01:03

Re: Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av Tennsoldat8Eldvakt »

@jaadu

Lottning är inte helt pålitligt nej ^^ Men du va 10:e reserv i Göteborg va? Då borde du iallafall ha en bra chans att komma in där, om det inte blir ett totalt trendbrott den här terminen.
/Simon
hejhejhej
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 dec 2010, 10:55

Re: Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av hejhejhej »

Vad tror ni om reservplats 39 i Lund?
Låst