Prediction inför VT2011

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års vårtermin.
Linnn
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 nov 2010, 11:37

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Linnn »

Jo, men antalet som skrev 2.0 det här provet är mer än dubbelt så stort jämfört med högskoleprovet som skrevs inför vt 10. Ca 340 st om jag minns rätt. Detta och att det är många fler som har sökt borde innebära att det blir svårare att komma in..
selofsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 jul 2010, 20:26

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av selofsson »

Hej allihop, var inne på Umeås hemsida och hittade var antagningsgränsen låg ht10. Enligt den kom den sista i BG1 in med 22,4 och i BG2 22,5 med 1,3 i HP.
Detta plus att det är vårtermin och örebro öppnar kanske kan stärka hoppet hos någon :)
kolla gärna in själva så jag fattat rätt:
http://www.medfak.umu.se/utbildning/lak ... antagning/
Lycka till!
index
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 nov 2010, 13:32

Prediction inför VT2011

Inlägg av index »

Hej! Har 22.5 som meritvärde i BI-kvoten och skrev 1.7 på HP nu i oktober. Är chansen att komma in på läkarlinjen på GU nu i vår något man säkert kan räkna med tror ni?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

DrAmirando skrev:Nils: Vad säger ditt enteriska nervsystem :tunga: om Umeå då men 1,7 alltså. Med tanke på det minskade söktrycket där plus att örebro öppnar :blinkar: :tur:
I det alternativa urvalet så kan det räcka med 1,6 (1,5 med arbetslivserfarenhet utöver betygspoäng).
I HP-kvoten räknar jag inte med att 1,7 ska räcka.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

Balboa skrev:Passar på att göra mitt första inlägg såhär i väntans tider inför antagningen. Först och främst, tack för en jättebra sida Nils med mycket bra info; har lärt mig en hel del här! Vad tror du om chanserna att komma in i Örebro med 1,9? :glad: Ha det fint!
Tack! :glad:

Chanserna med 1,9 bör vara mycket goda i Örebro, trots tecken på hårdnande konkurrens inom HP-kvoterna generellt.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

Linnn skrev:och jag undrar samma sak fast angående Lund :) enligt statistiken så ser det ut som att det var svårare att komma in med 1,9 där i höstas jämfört med tidigare. Eller fattar jag tabellen fel?

Tack för en jättebra sida!
Tack! :glad:

Sista reserven denna hösttermin hade 1,8 så chanserna bör vara rätt goda med 1,9 nästa hösttermin, även om det inte går att garantera antagning just nu - som du själv nämner så kan HP-konkurrensen vara på väg att hårdna jämfört med tidigare.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

selofsson skrev:Hej allihop, var inne på Umeås hemsida och hittade var antagningsgränsen låg ht10. Enligt den kom den sista i BG1 in med 22,4 och i BG2 22,5 med 1,3 i HP.
Detta plus att det är vårtermin och örebro öppnar kanske kan stärka hoppet hos någon :)
kolla gärna in själva så jag fattat rätt:
http://www.medfak.umu.se/utbildning/lak ... antagning/
Lycka till!
Jag kan också tillägga att vid ett lärosäte gick gränsen vid 22,50/0,0 (en något iögonfallande kombination) och vid ett annat gick gränsen vid 22,50/inget.

(Har nästan komplett statistik för fyra lärosäten nu; nästa uppladdning är inte långt borta.)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

index skrev:Hej! Har 22.5 som meritvärde i BI-kvoten och skrev 1.7 på HP nu i oktober. Är chansen att komma in på läkarlinjen på GU nu i vår något man säkert kan räkna med tror ni?
Ja. :glad:
Elisabet123
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 nov 2010, 15:16

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Elisabet123 »

Hejsan!
Jag ska på intervju till Läkarprogrammet i Umeå nu om ca en vecka och funderar nu på följande:

Tror du Nils att det kommer att bli svårare/lättare att ta sig in via intervju nu (vt 2011) än tidigare vårterminer ?
Sedan undrar jag vidare lite om hur svårt det är att få de olika poängen på intervjun. Som jag har fattat det från denna sida så kan man få antingen 0, 0,5 ,1 eller 1,5 poäng på intervjun.
Är det vanligt att få tex en etta? Och hur bedömer de egentligen? är 0 = ytterst olämplig för läkaryrket, 0,5= tveksamt lämplig för läkaryrket, 1= lämplig och 1,5= perfekt för att bli läkare, i deras ögon sedda? ;)

Ja, rörigt inlägg men jag tror du/ni förstår min fundering..
Tack för en väldigt bra sida :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prediction inför VT2011

Inlägg av Nils »

Hej Elisabet!

Ifall antalet platser har minskat till 33% från 50%, samtidigt som lika många intervjuas, så blir det svårare. I övrigt räknar jag inte med någon stark ändring av vilken hp+bonus som blir sist antagen.

Tidigare användes 0, 1 och 1,5 där 1 var standard-resultatet. Jag antar att de införde 0,5 för att de tyckte att varken 0 eller 1 kändes rätt för vissa bedömningar.

Poängen är ett mått på hur bra intryck man gör vilket är väldigt omständighetsberoende - jag känner till en som var väldigt dålig på att sälja sig själv, och därtill var sjuk när denne gick dit, och fick 0 på intervjun men senare blev antagen annorstädes och där fick beskrivningen "klassens stjärna på patientkommunikation". Det blev också stora nyheter häromåret när en morddömd lyckades charma sig till antagning via en intervjukvot, så intervjubedömningar måste rimligen tas med en nypa salt.

De har även en påvisad tendens att leda till en viss likriktning av studenturvalet vilket kan vara en nackdel för läkaryrket i stort; det behövs en mångfald av personlighetsläggningar som matchar mångfalden av läkaryrken. Det behövs inte bara personer som är särskilt bra allmänläkar- eller kirurg-material, det behövs också kandidater som skulle passa särskilt bra som patologer, radiologer, psykiatriker och så vidare - annars får vi brist på (bra) läkare inom vissa läkaryrken samtidigt som vi får överskott inom andra.

Kort sagt: intervjuer bedömer hur bra intryck man gör, snarare än hur bra man egentligen är. Intervjuer är bra i avseendet att de gör det lättare att få in personer som har god personlig lämplighet fastän de har mindre starka meriter i de ordinarie kvoterna; baksidan är att det också kommer att finnas personer som lyckas bli antagna genom att vara falska.

(hoppas det inte blev alltför flummigt nu, sitter med snuva och feber på grund av en epidemi i studentkorridoren och är inte i mental toppform)
Låst