Prioriteringsordning - alternativa urvalet

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års vårtermin.
Cecpus
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 nov 2010, 11:37

Prioriteringsordning - alternativa urvalet

Inlägg av Cecpus »

Hejsan,

Jag har sökt alternativt urval både på KI(PIL) och i Umeå. Men då jag ansökte via studera.nu hade jag inte prioriteringsinnebörden helt klart för mig, så jag prioriterade de ställen där jag trodde mig ha störst chans att komma in högst upp, föjljaktligen har jag prio ett på Umeå och prio två på KI. Problemet är att jag nog hellre skulle vilja studera på KI än i Umeå. Jag får ju självklart skylla mig själv och förmodligen kommer jag inte in någonstans så detta är mest en hypotetisk fråga.
Om jag, mot förmodan, skulle bli antagen via alternativt urval i Umeå (eller via HP-kvoten) och också bli antagen via PIL stryks PIl automatiskt då? Undrade alltså om det är någon skillnad när det gäller alternativt urval. Då jag var inne på studera.nu upptäckte jag att jag hade två separata anmälningar en vanlig där jag hade Umeå som prio 1 och KI som prio 2 och sedan alla de andra lärosätena. Men jag hade också en annan anmälning där KI var ensam (alltså PIL-anmälan) där KI var prio 1 eftersom den bara fanns ett lärosäte i denna anmälan. Detta innebär fortfarande att Ki stryks om jag skulle komma i i Umeå va? Tack på förhand,

Mvh

Cecpus
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prioriteringsordning - alternativa urvalet

Inlägg av Nils »

Karolinska stryks om du kommer in i Umeå.

Dock:
Du kan stryka alternativ från din lista fram till strax innan urval 1.
Du bör få kännedom om din PIL-poäng innan dess och därigenom veta ifall det räcker för att behålla endast Karolinska... :glad:
Cecpus
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 nov 2010, 11:37

Re: Prioriteringsordning - alternativa urvalet

Inlägg av Cecpus »

Tack så mycket Nils! :D

Jag är egentligen super duper glad var jag än kommer in, men jag tänkte bara höra ändå :)

Mvh

Cecpus
Låst