liten fundering!

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års vårtermin.
mrpaatriciaa
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 jul 2010, 11:52

liten fundering!

Inlägg av mrpaatriciaa »

Jag låg efter urval 2 som reserv 68 som min "lägsta" reservplats (sökte till alla 6 lärosätena). Tror ni att denna reservplats kan innebära att jag blir antagen vt 11? Det var i bg 1 med ynka 22.3+0.9 i MV.... inte tiptop men jag undrar om det faktiskt kan räcka? Hur många platser tror ni bg1 kan få UNGEFÄR till vt11? Säg att jag sätter typ 1.4 på hp nu, skulle det funka då tror ni? Undrar lite hur man ska tänka, för det var någon på hpguiden som trodde att reserv 100-200 i bg mer eller mindre skulle vara garanterade en plats till nästa antagningen, undrar hur man kan dra en sån slutsats bara.
Jag tror inte att jag kmr kunna sätta mer än 1.6 på hp, men tippar på att jag landar någonstans 1.4-1.5 nu i oktober och jag vill veta vad jag kan tänkas ha för chanser med detta! (om jag inte skulle lyckas höja mitt enda vg till ett mvg och delta i bg2, för det tror jag inte)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: liten fundering!

Inlägg av Nils »

Det beror på hur många det var som valde att inte ansöka inför hösten men planerar att göra det inför våren...
(samt hur många som läser minst 2/3 på komvux och blir färdiga under hösten)

I just BI-kvoten så kommer det att vara betydligt starkare "säsongsvariation" än i de övriga kvoterna, eftersom det inte tillkommer särskilt många nya ansökande som kan fylla upp efter alla dem som antogs inför höstterminen, så det är inte omöjligt att din reservplacering inför hösten kan indikera goda möjligheter inför våren.

Detta är dock outforskat territorium, så att säga...

(ett litet tillägg: även BII kan komma att få starkare säsongsvariationer iochmed att lägre antagningskrav i BI kan få några kompletterande att bli antagna där istället för i BII, samtidigt som det förmodade lägre antalet BI-ansökningar borde medföra att antalet platser i BII ökar)
mrpaatriciaa
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 jul 2010, 11:52

Re: liten fundering!

Inlägg av mrpaatriciaa »

Jag passar på att fråga ang alt urval i umeå, hur söker man till det? och när är sista anmälningsdsatum? Måste man skicka in ngt spec papper eller funkar det som vanligt?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: liten fundering!

Inlägg av Nils »

mrpaatriciaa skrev:Jag passar på att fråga ang alt urval i umeå, hur söker man till det? och när är sista anmälningsdsatum? Måste man skicka in ngt spec papper eller funkar det som vanligt?
Du skall skicka in en blankett före mitten av oktober.
http://www.medfak.umu.se/utbildning/lak ... antagning/
mrpaatriciaa
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 jul 2010, 11:52

Re: liten fundering!

Inlägg av mrpaatriciaa »

men hp skrivs ju 23 okt... och innan dess kan jag inte veta vad jag kmr skriva, visst måste man skriva in i blanketten vilket resultat man har på hp ju? Hur gör man då, om man inte hunnit skriva provet än??
mrpaatriciaa
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 jul 2010, 11:52

Re: liten fundering!

Inlägg av mrpaatriciaa »

Och så en fråga till! Vad har krävts de senaste gångerna i hp (inkluderat med dom där meriterna man kunde få för olika saker då) för att bli kallad till intervju? Har det varit mer än 1.6 ngn gång? Hittar itne den informationen på deras sida, vore väldigt tacksam för svar! OCH ja, nu när det kmr ske förändringar, vad tror du nils att detta värde kan hamna på till vt 2011? :rodnar:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: liten fundering!

Inlägg av Nils »

mrpaatriciaa skrev:Och så en fråga till! Vad har krävts de senaste gångerna i hp (inkluderat med dom där meriterna man kunde få för olika saker då) för att bli kallad till intervju? Har det varit mer än 1.6 ngn gång? Hittar itne den informationen på deras sida, vore väldigt tacksam för svar! OCH ja, nu när det kmr ske förändringar, vad tror du nils att detta värde kan hamna på till vt 2011? :rodnar:
Vad som krävs i HP för att bli kallad till AU beror på hur många extrapoäng man får; 1,9 = 1,6+0,3 eller 1,5+0,3+0,1 eller 1,8+0,1...

Skriver man bättre HP så används det resultatet istället.

Vilka förändringar menar du?
mrpaatriciaa
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 jul 2010, 11:52

Re: liten fundering!

Inlägg av mrpaatriciaa »

jag menar nu när systemet har ändrats från 2010.., trodde att gränsen till att bli kallad funkar på samma sätt som hpgränsen osv.
så du menar att poängen för att bli kallad ALLTID är 1.9 oavsett hur många som söker och vilket snitt dom har då eller?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: liten fundering!

Inlägg av Nils »

mrpaatriciaa skrev:jag menar nu när systemet har ändrats från 2010.., trodde att gränsen till att bli kallad funkar på samma sätt som hpgränsen osv.
så du menar att poängen för att bli kallad ALLTID är 1.9 oavsett hur många som söker och vilket snitt dom har då eller?
Tveksamt om AU påverkas särskilt mycket av det nya systemet...

Nej, poängen som krävs för att bli kallad varierar beroende på de ansökande; jag tog bara 1,9 som exempel eftersom det är vad de sist antagna (efter intervjuerna) har haft som poäng före intervjuerna under de senaste terminerna.

(Jag tänker försöka få tag på kallelse-gränserna för de senaste åren men det kan dröja ett tag, har rätt mycket på min tallrik just nu...)
mia
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2010, 13:26

Re: liten fundering!

Inlägg av mia »

Nils skrev: Tveksamt om AU påverkas särskilt mycket av det nya systemet...

Nej, poängen som krävs för att bli kallad varierar beroende på de ansökande; jag tog bara 1,9 som exempel eftersom det är vad de sist antagna (efter intervjuerna) har haft som poäng före intervjuerna under de senaste terminerna.

(Jag tänker försöka få tag på kallelse-gränserna för de senaste åren men det kan dröja ett tag, har rätt mycket på min tallrik just nu...)
Om det kan vara till ngn hjälp har jag redan varit i kontakt med Umeå Universitet för att få gränserna från det särskilda urvalet för denna terminen (HT-10). De som blev kallade till intervju med lägst jämförelsetal hade 1,9. (50 sökande hade 1,9 och av dessa blev 42 kallade till intervju).

/mia
Låst