Begära anstånd

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
loviz
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 aug 2010, 10:34

Begära anstånd

Inlägg av loviz »

Någon som vet?
Är reserv 1 i uppsala, och vill givetvis tacka ja.. fast vill hellre börja till våren, då jag är nybliven mamma och det skulle funka bättre med tajmingen. Nu undrar jag, kan jag begära anstånd på reservplats (detta är ju också med antagandet att jag faktiskt blir erbjuden platsen) :ja:
/Lovisa
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: begära anstånd

Inlägg av Nils »

loviz skrev:Någon som vet?
Är reserv 1 i uppsala, och vill givetvis tacka ja.. fast vill hellre börja till våren, då jag är nybliven mamma och det skulle funka bättre med tajmingen. Nu undrar jag, kan jag begära anstånd på reservplats (detta är ju också med antagandet att jag faktiskt blir erbjuden platsen) :ja:
/Lovisa
Du kan bara ansöka om anstånd ifall du har blivit erbjuden en plats - inte så länge du fortfarande är reserv.

Är lite osäker på hur reglerna därutöver är när det finns nyfödda barn i bilden - skulle föreslå att du kontaktar UU:s läkarprograms studievägledare och frågar denne direkt, så får du ett mera tillförlitligt svar än vad jag kan ge. :glad:
karloskarb
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 mar 2010, 18:34

Re: begära anstånd

Inlägg av karloskarb »

Med tanke på att det är ju ändå rätt stor chans att du faktiskt kommer in: Jag fick anstånd för föräldraledighet, något som faktiskt du har laglig rätt till. Men du måste kunna styrka att du faktiskt kommer vara föräldraledig under den perioden som du söker anstånd för, exempelvis din ansökan om föräldrapenning för perioder räcker. Du får dock inte glömma att du måste söka via VHS på vanligt sätt när du väl ska börja igen och att du då måste skicka in din beviljade anståndsansökan till Universitetets antagningsenhet. Det är lite krångligt för de har inga formulär om anstånd, men jag pratade med någon på antagningen på universitetet och de var rätt kunniga.
loviz
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 aug 2010, 10:34

Re: begära anstånd

Inlägg av loviz »

TACK för svar!
karloskarb; När du fick anstånd för föräldraledighet, var det innan du ens påbörjade studierna? Att styrka blir inga problem, bebben är 8veckor nu och jag skulle kunna styrka min ansökan med planerade uttag av fp. Vet du/ni om man även kan begära anstånd om man blivit erbjuden reservplats? Kollade med studievägledaren som inte visste...
Tack igen!
loviz
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 aug 2010, 10:34

Re: begära anstånd

Inlägg av loviz »

förresten, laglig rätt? stämmer det?
Låst