Bara angående lite info...tackar djupast för eventuell hjälp

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
adamsthlm
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 jul 2010, 19:52

Bara angående lite info...tackar djupast för eventuell hjälp

Inlägg av adamsthlm »

Hejsan!
jag sökte till läkare på KI (och Uppsala) och nu efter första urvalet står jag som :

UG-MV------------URVAL------------ANT I UG
BI-21,20---------Res 1016---------------45

HP-1,80----------Res 126----------------58

PIL-5--------------Res 131---------------58

Finns det någon chans överhuvudtaget att jag kommer in i år och är det värt att gå till uppropet i vilket fall som helst och se vad som händer? (såsom ryktet säger att man ska göra)

Hur många är det som inte kommer till uppropet och hur många hoppar av i början?

Jag uppskattar alla svar jag kan få!

Tack på förhand
Finurliig
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 apr 2010, 07:51

Re: Bara angående lite info...tackar djupast för eventuell h

Inlägg av Finurliig »

Finns nog andra som är mer kvalificerade att besvara der här än mig, men....

i gbg är det lottning mellan de med 1,9 på HP ... så gissningsvis är det rätt rökt; men många kommer in med 1,8 på vårintaget; då har du också en chans att vässa HP en smula till hösten....
I'm the epitome of existential confusion.
adamsthlm
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 jul 2010, 19:52

Re: Bara angående lite info...tackar djupast för eventuell h

Inlägg av adamsthlm »

Tack :) joj ag tänkte söka på hösten om jag inte kommer in nu men eftersom man hört om de som "mirakulöst" kom in typ genom att gå till uppropet etc. så kan man inte låta bli att fråga runt om ens chanser :/
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Bara angående lite info...tackar djupast för eventuell h

Inlägg av Nils »

adamsthlm skrev:Finns det någon chans överhuvudtaget att jag kommer in i år och är det värt att gå till uppropet i vilket fall som helst och se vad som händer? (såsom ryktet säger att man ska göra)
Dina odds för antagning är rätt låga denna gång. Du kan i princip utgå ifrån att dina reservplaceringar inte räcker för antagning (men stå kvar som ansökande för principens skull).
adamsthlm
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 jul 2010, 19:52

Re: Bara angående lite info...tackar djupast för eventuell h

Inlägg av adamsthlm »

tack för svaret :) det var det jag nästan utgick från själv men det känns bra att få ett svar från nogon som kan ämnet
adamsthlm
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 jul 2010, 19:52

Re: Bara angående lite info...tackar djupast för eventuell h

Inlägg av adamsthlm »

förresten...vad tror du om mina chanser att komma in (du som verkar vara fantaskiskt kunnig inom ämnet) till vårterminen med mina bety/HP poäng (19,2+2,0 merit tot 21,2 och HP 1,8) ?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Bara angående lite info...tackar djupast för eventuell h

Inlägg av Nils »

adamsthlm skrev:förresten...vad tror du om mina chanser att komma in (du som verkar vara fantaskiskt kunnig inom ämnet) till vårterminen med mina bety/HP poäng (19,2+2,0 merit tot 21,2 och HP 1,8) ?
Det är möjligt med ditt HP. Betyget är mer tveksamt, så som urval 1 ser ut just nu.
mrpaatriciaa
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 jul 2010, 11:52

Re: Bara angående lite info...tackar djupast för eventuell h

Inlägg av mrpaatriciaa »

Nils, jag vet att jag ställer många frågor till dig, men dina åsikter är ju så bra och de känns väldigt genomtänkta och rimliga :tummarupp: . SÅ en anna fråga till dig är nu, tror du, efter den info man nu fått ta del av ang intagning ht 2010, att det finns någon chans att bg I kan komma att sänkas så pass lågt som till 22.3? Vet man hur många m 22.5 som sökt som inte kommit in? ch tror du det kmr finnas för många med 22.4 o mer där ute för att gränsen skulle kunna bli 22.3? och OM svaret på detta är ja, vad tror du hp blir då i bg I?
:visslar:
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: Bara angående lite info...tackar djupast för eventuell h

Inlägg av johanni »

Om det sjunker så pass lågt som 22,3 i BG1 så blir det ju givetvis inget HP alls, HP används som ett sekundärt urvall istället för lottning när antalet platser är mindre än antalet sökande med maxbetyg... Jag tror inte att det kommer sjunka till 22,3 i BG1, blev tillräckligt förvånad över hur lågt det blev redan nu. Om jag vore i din situation så skulle jag söka mig, utan tvivel till Danmark.
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Bara angående lite info...tackar djupast för eventuell h

Inlägg av Solen08 »

Lånar tråden lite (så att jag slipper starta en till med liknande tema).

Jag har MVG i kurser Modern språk (ett och samma språk), steg 1, 2, 3, 4, 5 och Hälsopedagogik 50p, Etik och livsfrågor 100p och Psykologi A, 50 p. Som jag uppfattar reglerna så har jag kvalificerat mig för 2,5 meritp (1,5p för språk och 1p för områdeskurser). Har jag fattat rätt? Är 2,5 uppnått genom de ovannämnda kurserna?
Låst