Antagningsstatistik urval 1

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.

Hur gick urval 1?

Omröstningen slutade 30 jul 2010, 23:26

:tummarupp:
7
47%
:ja:
1
7%
:glad:
2
13%
:neutral:
0
Inga röster
:konfys:
3
20%
:ledsen:
0
Inga röster
:nej:
1
7%
:olycklig:
1
7%
:censur:
0
Inga röster
 
Antal röster: 15

Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Nils »

http://vhs.se/sv/Statistik1/

Tyvärr syns inte HP-gränserna för betygskvoterna i denna statistik men det går åtminstone att konstatera några saker:
  • Umeås alternativa urval är nere i placering 736, att likna med förra höstens 737.
  • PIL-gränsen gick vid 45 poäng med 58 platser, att jämföra med 45 poäng med 87 platser i våras. Att gränsen inte gick högre beror troligen på införandet av HP-urskiljningen i betygskvoterna.
  • HP-kvoten landade på 1,9 vid samtliga lärosäten.
  • I Linköping var proportionerna BI:BII 45:10, i Uppsala 48:11, i Umeå 21:5, i Lund 62:15, vid KI 45:11, vid GU 60:14.
    Det verkar alltså som att BI-kvoten tog cirka hela 80% av gymnasieplatserna, åtminstone i urval 1.
  • Jämfört med vårterminen 2010 har antalet antagna i första urvalet ökat från 712 till 730;
    +5 vid Karolinska (180),
    +8 i Göteborg (118) och
    +5 i Umeå (110).
Edit: uppdateringar utifrån ny statistik:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Nils »

Jag har lyckats komma över samtliga HP-gränser i betygskvoterna för detta urval 1. Ska försöka lägga upp dem här på forumet ikväll (har ett jobb att sköta nu).

En liten aptitretare fram till dess är att i Göteborg gick BIV/HP-gränsen vid 2,0...

Uppdatering av statistiksidan kommer dock att dröja ett tag till eftersom jag inväntar mer detaljerad statistik (antal antagna respektive reserver med samma betyg och samma HP).
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Letizia »

Nej, lägg upp gränserna för B1 och B2 nu :glad:
Danielj91
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 maj 2010, 18:21

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Danielj91 »

Äsch, meningslöst att låta oss vänta. Upp med HP-gränserna i BI/HP och BII/HP nu Nils :glad:
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Letizia »

Danielj91 skrev:Äsch, meningslöst att låta oss vänta. Upp med HP-gränserna i BI/HP och BII/HP nu Nils :glad:
Kom du in Daniel? :D
Danielj91
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 maj 2010, 18:21

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Danielj91 »

Letizia skrev:Kom du in Daniel? :D
Jodå, direkt till förstavalet GU i BI/HP med 22,5/1,5 :glad: kan fortfarande inte riktigt fatta det! Du då? :)
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Letizia »

Danielj91 skrev: Jodå, direkt till förstavalet GU i BI/HP med 22,5/1,5 :glad: kan fortfarande inte riktigt fatta det! Du då? :)
Grattis, grattis! :flinar: Jag kom in i Uppsala med samma MV ;)
Danielj91
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 maj 2010, 18:21

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Danielj91 »

Letizia skrev:Grattis, grattis! :flinar: Jag kom in i Uppsala med samma MV ;)
Vad roligt! Riktigt härlig känsla man fick när man läste antagningsbeskedet :) grattis!

Men nu vill vi ha lite statistik här. Kom igen nu Nils :)
mrpaatriciaa
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 jul 2010, 11:52

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av mrpaatriciaa »

snällaaaa jag kan inte öppna upp den sidan du länkat kan någon berätta för mig vad statistiken blev? vad hade den sista som kom in på betyg i samtliga skolor?men letizia, du sa väl att du hade 22.3 egentligen hade jag för mig?
Grattis till er!!
och snälla ge mig informationen om statisktiken direkt skrivet här jag vore otroligt tacksam!!!
Danielj91
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 maj 2010, 18:21

Re: Antagningsstatistik urval 1

Inlägg av Danielj91 »

mrpaatriciaa skrev:snällaaaa jag kan inte öppna upp den sidan du länkat kan någon berätta för mig vad statistiken blev? vad hade den sista som kom in på betyg i samtliga skolor?men letizia, du sa väl att du hade 22.3 egentligen hade jag för mig?
Grattis till er!!
och snälla ge mig informationen om statisktiken direkt skrivet här jag vore otroligt tacksam!!!
Är det bara betyg du är intresserad av? Det krävdes 22,5 på samtliga lärosäten, både i direktgruppen samt givetvis i kompletteringsgruppen. Vilket högskoleprovresultat som krävdes som skiljekriterie vet jag tyvärr inte, utan denna information verkar Nils envist hålla inne på :glor:

VHS fullständiga statistik finns publicerad på deras hemsida, se http://www.vhs.se/sv/Statistik1/
Låst