finns de ens nån chans?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års vårtermin.
mellie85
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 apr 2010, 08:20

finns de ens nån chans?

Inlägg av mellie85 »

hej!
jag hoppade av gymnasiet i ettan och hann bara få betyg i svenska a (vG) men tog upp studierna på komvux för ca 2 år sen och bestämde mig för att läsa till veterinär eller läkare. Nu är jag nästan klar och har nästan mvg i allt förutom svenska a och svenska b så mitt snitt hamnar runt 22,1.
Jag har inte gått och fått det "låst" än då jag läser klart kemin om 1 mån.
finns det någon chans att komma in till våren 2011 med dessa betyg i BG1?
Jag har inte skrivit högskoleprovet än (ska göra det i höst) men har gjort några gamla prov och kom snabbt fram till att svenskan är min stora akilleshäl så jag tror inte jag har någon chans att få 1,8 uppåt möjligtvis 1,5-1,6 om jag pluggar.
vad tycker ni jag ska göra? ska jag ge upp mina drömmar? är det lika svårt att komma in på veterinärutbildningen?
vea
Inlägg: 41
Blev medlem: 03 apr 2010, 21:49

Re: finns de ens nån chans?

Inlägg av vea »

Veterinär är lika svårt som läkare, kan jag säga, men jag uppmanar alla jag pratar med att söka utlandet. Jag sökte i både Norge och Danmark år 2007 med betyget 19,79 och kom genast in på bägge ställena. (Hade i för sig läst "rätt" ämnen och fick en massa bonusar i den norska antagningen.)

När det gäller hösten, så är det såhär: en chans har man alltid. Intagningen till hösten hänger ju lite i luften. Jag vet inte hur mina chanser med mitt 19,79 + 2,5 ser ut heller...

(Men nu lyser jag med min ovetskap och undrar... kan man verkligen få ett BG1-giltigt slutbetyg från komvux? Hamnar man inte automatiskt i BG2 med ett sådant betyg?)

För om du automatiskt hamnat i BG2 i alla fall så rekommenderar i alla fall jag att du kompletterar upp dina betyg till 20,0 och ser till att samla meritpoäng. Det blir nog lottning i BG2, men tur kan man ju alltid ha...

När det gäller drömmar: att ge upp dem gör ont. Jag har fått ge upp den veterinär-dröm jag haft så länge jag kan minnas då jag blivit allergisk, så nu söker jag läkare istället. Men rent principiellt vill jag påstå att har du en dröm du är villig att satsa på, så satsa 210%. Ge inte upp! Du har ju alltid möjlighet att komma in på intervjuer också. Sedan får man hoppet slaget i spillror några antagningar längs vägen, men det är bara att försöka igen, kanske hitta en ny väg eller en ny merit att söka med. Som min far brukar säga: "vad är ett år senare? du går ändå i pension vid 65."

Lycka till!
"Fairy tales are more than true. Not because they tell us that dragons exist, but because they tell us that dragons can be defeated."
- from "Smoke and Mirrors", by Neil Gaiman
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: finns de ens nån chans?

Inlägg av Nils »

Ett slutbetyg som består till 2/3 eller mer från Komvux ska räknas som BG1, förutsatt att man uppfyller de generella behörighetskraven för antagning utan ytterligare komplettering.

Jag tror att det absolut kan finnas en chans till antagning vt 2011 med 22,1 i BG1 (men vi får dock vänta och se hur det går nu till hösten innan vi börjar göra prognoser för vårterminen).

Du bör dock passa på att höja dig till 22,5 i BG2 under hösten, det kan ju öppna BG2-dörren för dig (vi vet inte ännu var HP-gränsen kommer att gå i den kvoten och du kan ju faktiskt också råka skriva bättre än vad du förväntar dig på högskoleprovet).

Du kan också försöka komma in genom de alternativa urvalen, t.ex. i Umeå...
Låst