Regeringsbeslut: kön skall ej påverka antagning

Diskussioner om den tidigare könskvoteringen vid lika goda meriter.

Vad tycker du om regeringens beslut?

Omröstningen slutade 18 mar 2011, 13:04

Det är bra (särbehandling är dåligt).
67
83%
Det är dåligt (denna särbehandling var bra).
9
11%
Det behövs egentligen mer särbehandling.
3
4%
Ingen bestämd åsikt.
2
2%
 
Antal röster: 81

Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Regeringsbeslut: kön skall ej påverka antagning

Inlägg av Nils »

Från och med den första augusti i år är den "positiva" särbehandlingen av underrepresenterat kön avskaffad, enligt beslut av den svenska regeringen. Detta innebär för läkarprogrammen att oddsen för antagning vid lika meriter nu blir lika goda oavsett vilket kön man har.

Eftersom ändringen införs i augusti hinner den inte påverka höstterminens antagning; det blir först inför vårterminen 2011 som blivande läkarstudenter märker någon skillnad.

Källa:
http://regeringen.se/sb/d/12473/a/141904
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/posit ... 442185.svd
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: Regeringsbeslut: kön skall ej påverka antagning

Inlägg av johanni »

Typiskt då... Jag är kille och söker ht2011, har dock 22.5 men mina chanser minskar ju. Man kan minsann kvotera till bolagstyrelser men när det gäller utbildningar så ska såklart männen missgynnas, männen missgynnas i hela samhället nu för tiden.
Om man ska ta detta resonemang lite längre så har ju tjejer lägre kriterier på idrotten, medan killar (som generellt har sämre betyg) ska ha samma kriterier i teoretiska ämnen.
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Regeringsbeslut: kön skall ej påverka antagning

Inlägg av Letizia »

johanni skrev:Typiskt då... Jag är kille och söker ht2011, har dock 22.5 men mina chanser minskar ju. Man kan minsann kvotera till bolagstyrelser men när det gäller utbildningar så ska såklart männen missgynnas, männen missgynnas i hela samhället nu för tiden.
Om man ska ta detta resonemang lite längre så har ju tjejer lägre kriterier på idrotten, medan killar (som generellt har sämre betyg) ska ha samma kriterier i teoretiska ämnen.
Fast man kvoterar inte alls till bolagsstyrelser. Det är ett förslag, inte mer än så. Dessutom är det väl alldeles rättvist att alla konkurrerar på lika villkor. Du har inte alls mindre chanser, utan du har ju precis samma möjlighet som alla andra att skriva ett bra HP eftersom det kommer att vara skiljekriterium vid lika meriter.
vea
Inlägg: 41
Blev medlem: 03 apr 2010, 21:49

Re: Regeringsbeslut: kön skall ej påverka antagning

Inlägg av vea »

I och för sig är jag emot särbehandling av varje sort, även (speciellt..!) "positiv", men när det gäller utbildningar som läkarlinjen kan jag förstå det.

Jag har ju gått tre år på veterinärlinjen och i en klass på 70 pers har vi 7 grabbar. Ändå har grabbar kvoterats in, för i samhället behövs ju manliga veterinärer lika ofta som kvinnliga...

Jag vet inte hur läkarlinjerna ser ut, men om det är samma könsfördelning där kan jag bara anse att lite prioritering av manliga sökande över kvinnliga sökande för att få en bättre balans är en god idé. Jag kan tänka mig att läkarbesökare är mer nojjiga än veterinärbesökare över vilket kön den behandlande har. Det ska ju inte spela någon roll, egentligen, men jag vet i alla fall att jag som 16-årig flicka hade tvekat om jag gått till gynekologen och gynekologen visat sig vara en man. Kanske pojkarna inte haft lika mycket emot att besöka kvinnliga gynekologer, men i alla fall...

I min värld behöver vi både manliga och kvinnliga läkare, och det är ju upp till våra läkarutbildningar att försöka tillgodose detta behov. Om det är en så sned könsfördelning bland de sökande att klasserna skulle se ut som min veterinärkull nämnd ovanför, så kan jag förstå varför man väljer att prioritera ett kön över det andra.
"Fairy tales are more than true. Not because they tell us that dragons exist, but because they tell us that dragons can be defeated."
- from "Smoke and Mirrors", by Neil Gaiman
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Regeringsbeslut: kön skall ej påverka antagning

Inlägg av Letizia »

vea skrev:I och för sig är jag emot särbehandling av varje sort, även (speciellt..!) "positiv", men när det gäller utbildningar som läkarlinjen kan jag förstå det.

Jag har ju gått tre år på veterinärlinjen och i en klass på 70 pers har vi 7 grabbar. Ändå har grabbar kvoterats in, för i samhället behövs ju manliga veterinärer lika ofta som kvinnliga...

Jag vet inte hur läkarlinjerna ser ut, men om det är samma könsfördelning där kan jag bara anse att lite prioritering av manliga sökande över kvinnliga sökande för att få en bättre balans är en god idé. Jag kan tänka mig att läkarbesökare är mer nojjiga än veterinärbesökare över vilket kön den behandlande har. Det ska ju inte spela någon roll, egentligen, men jag vet i alla fall att jag som 16-årig flicka hade tvekat om jag gått till gynekologen och gynekologen visat sig vara en man. Kanske pojkarna inte haft lika mycket emot att besöka kvinnliga gynekologer, men i alla fall...

I min värld behöver vi både manliga och kvinnliga läkare, och det är ju upp till våra läkarutbildningar att försöka tillgodose detta behov. Om det är en så sned könsfördelning bland de sökande att klasserna skulle se ut som min veterinärkull nämnd ovanför, så kan jag förstå varför man väljer att prioritera ett kön över det andra.
Det kan initialt vara en god tanke, men det som kommer att ske i praktiken, det är att kvoteringen drabbar riktiga individer. Det kommer ju vara en tjej med högsta betyg som får sämre möjlighet än en kille med lika meriter, just bara för att hon är tjej. Det som också händer är att vi kommer att kvotera bort kompetent folk. Men jag är av en annan uppfattning också, jag skulle inte se några som helst problem med att ha antingen 100 % kvinnliga läkare eller 100 % manliga läkare. Könet har ingenting med medicinsk kompetens att göra.
vea
Inlägg: 41
Blev medlem: 03 apr 2010, 21:49

Re: Regeringsbeslut: kön skall ej påverka antagning

Inlägg av vea »

Letizia skrev:Det kan initialt vara en god tanke, men det som kommer att ske i praktiken, det är att kvoteringen drabbar riktiga individer. Det kommer ju vara en tjej med högsta betyg som får sämre möjlighet än en kille med lika meriter, just bara för att hon är tjej. Det som också händer är att vi kommer att kvotera bort kompetent folk. Men jag är av en annan uppfattning också, jag skulle inte se några som helst problem med att ha antingen 100 % kvinnliga läkare eller 100 % manliga läkare. Könet har ingenting med medicinsk kompetens att göra.
Ja, någon tjej kommer att prioriteras bort bara för att hon är tjej. Men livet är orättvist; har alltid varit det och kommer alltid att vara det. Och ingenting säger att den stackars flicka som har oturen att bli bortprioriterad till fördel för en pojk - eller ska vi säga bortlottad mot de andra tjejerna som haft samma meriter de också men som kom in? - skulle ha varit mer kompetent än den pojk som kom in. Alltså prioriterar vi bort en kompetent människa till en fördel för en annan kompetent människa, inte bara "kvoterar bort kompetent folk". Är det inte heller så att det varje år lottas bort hundratals kompetenta människor från läkarlinjen till fördel för andra kompetenta människor, alla med samma meriter?

Problemet ligger kanske längre bak; pojkarna kanske behöver mer uppmuntran i skolan för att nå samma höga nivåer av ansökningar som flickorna, eller kanske till och med längre skolgång? Biologiskt faktum anses ju vara att flickor "mognar" lite tidigare, och kanske därför är mer benägna att plugga på gymnasiet och sedan söka sig vidare. (Skulle vara intressant att se om könsfördelningen bland de äldre sökande jämnar ut sig...) Den dag vi har jämn fördelning bland sökande med höga betyg - om det någonsin händer - kan ju kvoteringen slopas. Dessutom behöver man inte uppnå 50-50 fördelning. Men fördelningen 100-0 eller 90-10 är lite väl extrem.

Och nej, du har rätt: kön har inget med kompetens att göra. Men hur vi än vänder och vrider på jämnlikhetsdebatten så är vi människor faktiskt uppdelade i två olika kön, och det ligger i våran natur (och i vår kultur, tycka vad vi vill om det!) att bemöta olika kön på olika vis, vilket leder till att vi även har preferenser i vilket kön vi helst bemöts av eller har tilltro till. Vare sig det är av godo eller av ondo, så finns det också folk som hellre möts av en läkare av det ena könet än det andra.

Jag är av åsikten att del av jämnlikhetsfrågan är att vi måste lära oss acceptera att vi inte är likadana, och kommer aldrig att bli det. Alternativet att i jämnlikhetens namn försöka av-köna hela samhället ser jag på med stor skepsism.

Vi människor är alla olika som individer, och detta skall ju accepteras (vilket det förvisso sällan görs i praktiken, inbitna flockdjur med vi-mot-dem tendenser som människor är). Varför kan vi då inte acceptera att vi är olika även i vårat kön? Varenda studie som görs på saken visar på olika problemlösningssätt, olika styrkor och svagheter, olika sätt att arbeta i grupp, olika sätt att hantera känslor och motgång, olika sätt att ta till sig framgång, olika metoder för kommunikation och olika sätt att bygga upp nätverk/kompisgäng och hålla kontakter. Allt detta är generaliseringar, men generaliseringar är ju sanningar i den mån att de indikerar faktiska tendenser hos olika grupper.

Nu är det ju så att i ett samhälle där det bara fanns kvinnliga läkare skulle samhället vänja sig vid tanken efter några tiotal år och förvänta sig en kvinna när de ska träffa doktorn, därmed skulle problemet "lösas". Men många män besitter egenskaper och tankesätt som de flesta kvinnor saknar, och även dessa har en plats inom läkarkåren. Kvinnor har andra fördelar, som också har sin plats. Sedan har båda könen nackdelar som tempereras av det andra könets närvaro, men bara stärks om omgivningen är enkönad. Ergo ser jag framgång i en blandad läkarkår.

Om denna blandade läkarkår måste uppnås genom kvotering, så indikerar det antingen att tidigare skolgång har tydligen misslyckats med att få med sig halva populationen, eller att skillnaderna mellan könen av naturen kommer leda oss mot ett samhälle med fler kvinnliga läkare. Skulle vara intressant att luska ut varför det blir så... (några tankar, någon?)

Förresten, var det inte någon debatt för några år sedan om några arga pojkar som blivit på liknande vis bortlottade från en teknisk utbildning till fördel för tjejer?
"Fairy tales are more than true. Not because they tell us that dragons exist, but because they tell us that dragons can be defeated."
- from "Smoke and Mirrors", by Neil Gaiman
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Regeringsbeslut: kön skall ej påverka antagning

Inlägg av Letizia »

Nej, ingen lottning sker ju sedan 3 år tillbaks så nej. Vi lottar inte bort kompetenta människor. Jag tycker det är bra som det är NU. Vid lika meriter är HP skiljekriterium och så är det inget mer med det liksom.
vea
Inlägg: 41
Blev medlem: 03 apr 2010, 21:49

Re: Regeringsbeslut: kön skall ej påverka antagning

Inlägg av vea »

Letizia skrev:Nej, ingen lottning sker ju sedan 3 år tillbaks så nej. Vi lottar inte bort kompetenta människor. Jag tycker det är bra som det är NU. Vid lika meriter är HP skiljekriterium och så är det inget mer med det liksom.
Och vad skiljer mellan folk som har samma betyg och samma HP-värde då...? Någonstans längs linjen när måste de ju lotta folk. Om de inte sorterar oss i alfabetisk ordning efter efternamn, vill säga... stackars de som heter Zachariasson. :tunga:

Att det blir skit någonstans i systemet är oundvikligt. Murphy har en lag om det. :himlar:
"Fairy tales are more than true. Not because they tell us that dragons exist, but because they tell us that dragons can be defeated."
- from "Smoke and Mirrors", by Neil Gaiman
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Regeringsbeslut: kön skall ej påverka antagning

Inlägg av Letizia »

vea skrev: Och vad skiljer mellan folk som har samma betyg och samma HP-värde då...? Någonstans längs linjen när måste de ju lotta folk. Om de inte sorterar oss i alfabetisk ordning efter efternamn, vill säga... stackars de som heter Zachariasson. :tunga:

Att det blir skit någonstans i systemet är oundvikligt. Murphy har en lag om det. :himlar:
Jo, det är sant att man lottar vid lika BG+HP, men det bästa anser jag är att inte utföra en viktad lottning, men jag tror att jag har fått fram min åsikt :lurig:
Låst