Antagning läkarprogrammet 2010

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
stoisk
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 maj 2008, 18:38

Antagning läkarprogrammet 2010

Inlägg av stoisk »

Hej!

Jag går i trean och kommer att gå ut med 20.0. Klarade däremot inte att få ett bra HP (1.4). Tänker givetvis fortsätta plugga och få ett bra resultat. Men jag undrar ändå hur stor chans du tror jag har att komma in med 22.0 år 2010? Fan att jag inte kunde få den sista meritpoängen men hann helt enkelt inte välja "rätt" ämnen. Det nya systemet e ju helt nytt. Jag är framför allt mest nyfiken hur stor chans jag har att komma in i Lund 2010?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning läkarprogrammet 2010

Inlägg av Nils »

stoisk skrev:Hej!

Jag går i trean och kommer att gå ut med 20.0. Klarade däremot inte att få ett bra HP (1.4). Tänker givetvis fortsätta plugga och få ett bra resultat. Men jag undrar ändå hur stor chans du tror jag har att komma in med 22.0 år 2010? Fan att jag inte kunde få den sista meritpoängen men hann helt enkelt inte välja "rätt" ämnen. Det nya systemet e ju helt nytt. Jag är framför allt mest nyfiken hur stor chans jag har att komma in i Lund 2010?
Det kan nog gå bra i början, när systemet fortfarande är nytt och inte så många har hunnit anpassa sig efter det ännu. Ungefär två tredjedelar av dagens 20,0 är kompletterade och skulle hamna i kompletteringskvoten. Det är nästan 300 BG-platser på läkarprogrammet, varav ungefär 150-200 lär hamna i den kompletteringsfria kvoten. Om antalet sökande i hela Sverige med okompletterade 20,0 uppgår till ca 500 så blir chansen rätt god för antagning, särskilt som många av dem inte lär ha okompletterade 22,0 eller 22,5.

Du har dock 4 chanser att bli antagen innan dess. Du kan satsa på t.ex. KI eller Göteborg, alternativt skriva högskoleprovet några gånger till. Man brukar förbättra sig med ungefär +0,2 från första gången till den andra och det räcker med 1,6 för att kunna komma in med 20,0. Skulle du få 1,8 eller bättre så kan du bli antagen direkt via HP-kvoten (kanske kan det rentav räcka med 1,7 någon gång vid något ställe). Högskoleprovet ska dessutom göras om 2009 och det kan ge dig en bättre chans. Vårdprovet kommer också att börja användas på bredare front 2010 vilket borde öppna ännu en alternativ dörr ifall 22,0 skulle visa sig svårare än väntat.

Lund kommer kanske också att utöka läkarprogrammet med 25 platser inom överskådlig framtid ifall regeringen godkänner en expansion till Helsingborg, vilket bör försvaga konkurrensen något.
stoisk
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 maj 2008, 18:38

Re: Antagning läkarprogrammet 2010

Inlägg av stoisk »

Tack för så snabbt svar!
chuzzle
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 maj 2008, 19:02

Re: Antagning läkarprogrammet 2010

Inlägg av chuzzle »

Nils skrev: Det kan nog gå bra i början, när systemet fortfarande är nytt och inte så många har hunnit anpassa sig efter det ännu. Ungefär två tredjedelar av dagens 20,0 är kompletterade och skulle hamna i kompletteringskvoten. Det är nästan 300 BG-platser på läkarprogrammet, varav ungefär 150-200 lär hamna i den kompletteringsfria kvoten. Om antalet sökande i hela Sverige med okompletterade 20,0 uppgår till ca 500 så blir chansen rätt god för antagning, särskilt som många av dem inte lär ha
Hejsvejs!
Menar du att ALLA som har komplettarat (oavsett när de har gjort det), kommer hamna i kompletteringskvoten?!? :o
Jag hade fått för mig att endast de som kompletterar EFTER att det nya systemet trätt i kraft, hamnar i kompletteringskvoten...
Jag håller tummarna för att du har rätt, det skulle göra livet mycket enklare... :wink:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning läkarprogrammet 2010

Inlägg av Nils »

ALLA med gymnasiebetyg omfattas av det nya systemet...

Man kan endast konkurrera med sitt grundläggande slutbetyg i kvot 1. Alla kompletteringar därutöver hamnar i kvot 2.
(Observera att de som kvalificerar sig till kvot 1 utan att ha maximala betyg kan komplettera och då ansöka inom både kvot 1 och kvot 2.)
osap
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 maj 2008, 17:20

Re: Antagning läkarprogrammet 2010

Inlägg av osap »

Hej! Om jag läser utökat program i gymnasiet varav en av dessa kurser ger meritpoäng. Måste jag då räkna med denna kurs i mitt meritpoäng(säg att jag får VG) eller kan jag bara räkna med meritpoängen utan att kursen påverkar mitt övriga jämförelsetal?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning läkarprogrammet 2010

Inlägg av Nils »

osap skrev:Hej! Om jag läser utökat program i gymnasiet varav en av dessa kurser ger meritpoäng. Måste jag då räkna med denna kurs i mitt meritpoäng(säg att jag får VG) eller kan jag bara räkna med meritpoängen utan att kursen påverkar mitt övriga jämförelsetal?
Jag vet inte säkert vad som gäller i detta fall. Jag har hört att man kan göra så men det verkar å andra sidan inte särskilt rimligt att man skulle få räkna med ett ämnes meritpoäng utan att också räkna med dess betyg. Det här är nog en fråga där du bör fråga en studievägledare i gymnasiet där du studerar...
Dr portalen
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 apr 2008, 21:31

Re: Antagning läkarprogrammet 2010

Inlägg av Dr portalen »

Hur kommer antagningen att se ut till läkarprogrammet HT2010 vid KI?
Om det blir två betygskvoter, kommer PIL- och HP-kvoten att minskas eller?

tacksam för svar..
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning läkarprogrammet 2010

Inlägg av Nils »

Dr portalen skrev:Hur kommer antagningen att se ut till läkarprogrammet HT2010 vid KI?
Om det blir två betygskvoter, kommer PIL- och HP-kvoten att minskas eller?

tacksam för svar..
Det blir 4 betygskvoter (även en för BF och en för utländska betygssystem). Dessa delar på de platser som anvisats till kvot-kategorin "betyg". Antalet platser som går till HP-kvoter respektive lokala antagningskvoter beror på politiska/administrativa beslut och det går därför inte att förutsäga hur det kommer att gå.
Dr portalen
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 apr 2008, 21:31

Re: Antagning läkarprogrammet 2010

Inlägg av Dr portalen »

okej, tack för det snabba svaret .. :mrgreen:
Låst