Högskoleprovet VT 10 - Var det lättare denna gång?

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
Martin
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 mar 2010, 22:39

Högskoleprovet VT 10 - Var det lättare denna gång?

Inlägg av Martin »

Skrev HP i dag. Det var år och dag sedan jag skrev senast och denna gång fick jag till min stora förvåning 8 fel (om jag skrivit ner mina svar korrekt). Det kändes dock som om provet i år var lättare? Är det bara mitt intryck? Normeringen borde påverkas i såfall. Förhoppningsvis sitter jag säkert för att klara 2,0, men det vore intressant att höra hur ni ser på det stora antalet som skrev provet kontra normeringen, antal med toppresultat och påverkan på HP-kvot till höstens antagning.

Grattis till Örebro! Jag föredrar att söka till Uppsala av geografiska skäl, men det är i och för sig alltid intressant att vara först ut när något nytt startar. Varning dock för eventuella barnsjukdomar man får förmoda att Örebros första termin/terminer kommer lida av. Hur som helst positivt för tillväxten av läkare i allmänhet och antagningsmöjligheterna för oss som kommer att söka i synnerhet.

//M.
Finurliig
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 apr 2010, 07:51

Re: Högskoleprovet VT 10 - Var det lättare denna gång?

Inlägg av Finurliig »

Jag skrev också; och hade intrycket att DTK var lättare jämför med övningsprov jag gjort tidigare... men normeringen brukar väl inte röra på sig mer än någon enstaka poäng uppe i percentilen vid 2.0?

109p och uppåt har gett 2.0 vid tidigare högskoleprov: samma poäng vid ett antal olika normeringar. I något enstaka exempel låg gränsen på 110, men annars har det legat stilla. Jag skrev 111 poäng och känner mig rätt lugn. Du klarar dig helt säkert om du har 114. :cool:
Senast redigerad av Finurliig den 05 nov 2010, 18:51, redigerad totalt 1 gånger.
I'm the epitome of existential confusion.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Högskoleprovet VT 10 - Var det lättare denna gång?

Inlägg av Nils »

Vårterminen 2006 krävdes 111. Jag skulle inte gissa på en högre 2,0-gräns än så även om provet vore ovanligt lätt denna gång.
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Högskoleprovet VT 10 - Var det lättare denna gång?

Inlägg av Letizia »

Jag tyckte också provet var lättare, iaf DTK och ORD. Höjde mig 29-33 p på ORD utan att träna en enda sekund, samt med 7 poäng på DTK, samma sak där, tränade inte en sekund. Blir väl säkert en höjning av normeringen :(
Eriksson
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 apr 2010, 23:20

Re: Högskoleprovet VT 10 - Var det lättare denna gång?

Inlägg av Eriksson »

Hej alla (ny här).

Visst kändes det något lättare. Jag hade knappt sovit innan, åt ingen frukost, ingen lunch och satt mest och skakade under provet.
Kunde knappt fatta det när jag senare under kvällen räknade till 116 rätta svar. :perplex:
Ska bli väldigt intressant att se hur många som fick 2,0 nu när det var så många som skrev. Jag har för mig att under de senaste terminerna har inte det antalet alls ökat trots att betydligt fler skrivit provet.

I vilket fall har jag nu sökt utbildningen med Karolinska som förstahandsval. Vi kanske ses!
Senast redigerad av Eriksson den 13 apr 2010, 13:48, redigerad totalt 1 gånger.
vea
Inlägg: 41
Blev medlem: 03 apr 2010, 21:49

Re: Högskoleprovet VT 10 - Var det lättare denna gång?

Inlägg av vea »

Jag vet inte om provet var så mycket lättare än vanligt; jag fick 105 rätt och dansade i glada cirklar när tidigare normeringar visade på 1,9. Som jag förstått det är det dock troligt att det höga deltagartalet gör att mina 105 blir en 1,8 istället, vilket vore synd för min del, men sånt är livet. 1,8 borde ändå räcka till Umeå... alla 2,0 och 1,9 söker väl Karolinska i första hand.

Hmph. Lite bitter är jag ändå. Lyckades få alla rätt på ELF men missa 6 frågor på LÄS. Hade lite problem med tidsfördelningen där och fick gissa några frågor, vilket sällan slutar väl...
"Fairy tales are more than true. Not because they tell us that dragons exist, but because they tell us that dragons can be defeated."
- from "Smoke and Mirrors", by Neil Gaiman
Martin
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 mar 2010, 22:39

Re: Högskoleprovet VT 10 - Var det lättare denna gång?

Inlägg av Martin »

Har försökt att sätta mig in i både normering, dess variation över tid och de variabler som då påverkat variationerna. Har också försökt ta tempen på hur olika personer uppfattat svårighetsgraden på vårens prov. Min slutsats är följande:

- Med rimlig sannolikhet kan mannog förvänta sig att det kommer att krävs 111 för 2,0
- Motsvarande korrigering (dvs 2 poäng) uppåt i normeringen för 1,9 kommer rimligen också att ske.

Dessa är mina mer eller mindre kvalificerade gissningar. Ta dem för vad de är.

Jag har gått igenom mitt gula papper igen och funnit att jag har 7 fel (inte 8 som jag tidigare trodde). Tror emellertid många med mig är nervösa för att ha kryssat fel i svarshäftet. Jag ropar inte hej förrän jag har resultatet i handen. Om det gått vägen blir det Uppsala till VT-11.

Önskar alla er som skrev och söker till HT lycka till med normeringen!
Skriv svar