Hur funkar statistiken?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
karloskarb
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 mar 2010, 18:34

Hur funkar statistiken?

Inlägg av karloskarb »

Hej,

Jag är en förhoppningsvis blivande läkarstudent som har skrivit 1.8 på högskoleprovet och vill komma in på läkarlinjen i Linköping i höst. Jag är inte helt säker på att jag har förstått vad de olika termerna i statisktiken betyder, vad menas till exempel med "reservantagningsgräns"? Vad menas med siffran under "sista reserv"? Har jag tolkat det rätt att jag hade med säkerhet kommit in i Linköping i våras eftersom den med lägst högskoleprovspoäng hade 1.7? Och således borde jag komma in i höst om det inte höjs?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur funkar statistiken?

Inlägg av Nils »

karloskarb skrev:Hej,

Jag är en förhoppningsvis blivande läkarstudent som har skrivit 1.8 på högskoleprovet och vill komma in på läkarlinjen i Linköping i höst. Jag är inte helt säker på att jag har förstått vad de olika termerna i statisktiken betyder, vad menas till exempel med "reservantagningsgräns"? Vad menas med siffran under "sista reserv"? Har jag tolkat det rätt att jag hade med säkerhet kommit in i Linköping i våras eftersom den med lägst högskoleprovspoäng hade 1.7? Och således borde jag komma in i höst om det inte höjs?
"Reservantagningsgräns" betyder att den sist antagne reserver i reservantagningen hade den angivna poängen.
Det innebär att du med 1,8 skulle ha blivit erbjuden reservantagning vid vårterminens antagning. :glad:

Numret som anges på raden "sista reserv" är reservplaceringsnumret enligt urval 2. Den sist antagne reserven fick alltså reservplacering #39 efter urval 2 nu i våras.

Ifall gränsen ligger stilla så blir du antagen. Gränsen kan dock höjas p.g.a. de ändrade betygskvoterna.
Martin
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 mar 2010, 22:39

Re: Hur funkar statistiken?

Inlägg av Martin »

Nils,

Tack för en fantastiskt informativ sida och ett bra forum!

Jag vill fråga om Du har några vidare funderingar på hur HP-kvoten kommer att "reagera" på de ändringar som sker till höstantagningen. Du skriver att med tanke på BG-kvoterna så kan antagningspoängen i HP-kvoten komma att stiga? Kanske kan man tänka sig att det blir tvärtom, dvs. HP-antagningsgränsen sjunker, eftersom högskoleprovet får större betydelse i BG-kvoterna till hösten och att flera sökanden med högt HP-resultat (och högt betygsvärde såklart) antas i just BG-kvoterna. Har Du eller någon annan kloka funderingar kring detta? Jag hoppas dock att mina 1,9 skall räcka till i vilket fall som helst.

//Martin
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur funkar statistiken?

Inlägg av Nils »

Martin skrev:Nils,

Tack för en fantastiskt informativ sida och ett bra forum!

Jag vill fråga om Du har några vidare funderingar på hur HP-kvoten kommer att "reagera" på de ändringar som sker till höstantagningen. Du skriver att med tanke på BG-kvoterna så kan antagningspoängen i HP-kvoten komma att stiga? Kanske kan man tänka sig att det blir tvärtom, dvs. HP-antagningsgränsen sjunker, eftersom högskoleprovet får större betydelse i BG-kvoterna till hösten och att flera sökanden med högt HP-resultat (och högt betygsvärde såklart) antas i just BG-kvoterna. Har Du eller någon annan kloka funderingar kring detta? Jag hoppas dock att mina 1,9 skall räcka till i vilket fall som helst.

//Martin
Tack! :glad:

Jag tror att konkurrensen kan bli lite svårare i HP-kvoten eftersom färre "halvhöga" HP-resultat kommer att försvinna genom betygskvoterna, med följden att fler ansökande i HP-kvoten har 1,7-1,8. Gränsen kan kanske höjas tillbaka till 1,8-1,9 vid flera lärosäten. Det torde också bli svårare för HP-gränsen att sjunka till en lägre HP-nivå efter urval 1 eftersom det finns fler ansökande inom skikten 1,8 och 1,9.

Det är dock lite svårt att förutsäga exakt hur utvecklingen kommer att gå eftersom det inte är säkert att HP-gränsen i BG1 sjunker markant, plus att fler kvoter omfattas av HP-urskiljning nu till hösten. Detta är bara en kvalificerad magkänsla, inte statistiska förutsägelser; det är turbulenta tider i läkarantagnings-Sverige just nu...
karloskarb
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 mar 2010, 18:34

Re: Hur funkar statistiken?

Inlägg av karloskarb »

Nils skrev:

Jag tror att konkurrensen kan bli lite svårare i HP-kvoten eftersom färre "halvhöga" HP-resultat kommer att försvinna genom betygskvoterna, med följden att fler ansökande i HP-kvoten har 1,7-1,8. Gränsen kan kanske höjas tillbaka till 1,8-1,9 vid flera lärosäten. Det torde också bli svårare för HP-gränsen att sjunka till en lägre HP-nivå efter urval 1 eftersom det finns fler ansökande inom skikten 1,8 och 1,9.

Det är dock lite svårt att förutsäga exakt hur utvecklingen kommer att gå eftersom det inte är säkert att HP-gränsen i BG1 sjunker markant, plus att fler kvoter omfattas av HP-urskiljning nu till hösten. Detta är bara en kvalificerad magkänsla, inte statistiska förutsägelser; det är turbulenta tider i läkarantagnings-Sverige just nu...
Tack för en fantastisk sida och ett snabbt svar. Jag hänger dock inte riktigt med i din argumentation, du har säkert rätt men jag vill bara förstå. Min spontana tanke var att om förhållandet mellan högskoleprovskvoten och den totala gymnasiekvoten behålls och folk skriver ungefär samma på högskoleprovet så borde inte antagningsgränsen ändras så värst mycket.

Men du resonerar alltså att HP-gränsen i BG1 kommer att sjunka markant jämfört med den nuvarande HP-gränsen i BG eftersom det är få människor som än så länge har gått ut gymnasiet med full komplettering. Detta i kombination med att kvoter är mindre än den nuvarnade BG leder till att HP-kvoten i BG2 kommer att höjas markant jämfört med HP-gränsen i nuvarande BG. Således kommer det då att bli en massa sökande som har "halvhögt" HP-resultat men enbart har högsta betyg med hjälp av komplettering och därför hamnar strax utanför BG2.

Resultatet blir att de som har 22,5 i gymnasiebetyg med hjälp av komplettering och exempelvis 1.8 i HP-resultat kommer alltså inte komma in i BG2 utan hamnar därför i högskoleprovskvoten som därför kommer att höjas.

Ditt antagande bygger alltså på att de allra flesta som söker just nu har kompletterat för att få 22,5 och att BG2 kommer att få en högre HP-gräns än vad nuvarande BG har, vilket är svårt att uttala sig om, men säkert sannolikt.

Har jag förstått dig rätt?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur funkar statistiken?

Inlägg av Nils »

karloskarb skrev: Tack för en fantastisk sida och ett snabbt svar. Jag hänger dock inte riktigt med i din argumentation, du har säkert rätt men jag vill bara förstå. Min spontana tanke var att om förhållandet mellan högskoleprovskvoten och den totala gymnasiekvoten behålls och folk skriver ungefär samma på högskoleprovet så borde inte antagningsgränsen ändras så värst mycket.

Men du resonerar alltså att HP-gränsen i BG1 kommer att sjunka markant jämfört med den nuvarande HP-gränsen i BG eftersom det är få människor som än så länge har gått ut gymnasiet med full komplettering. Detta i kombination med att kvoter är mindre än den nuvarnade BG leder till att HP-kvoten i BG2 kommer att höjas markant jämfört med HP-gränsen i nuvarande BG. Således kommer det då att bli en massa sökande som har "halvhögt" HP-resultat men enbart har högsta betyg med hjälp av komplettering och därför hamnar strax utanför BG2.

Resultatet blir att de som har 22,5 i gymnasiebetyg med hjälp av komplettering och exempelvis 1.8 i HP-resultat kommer alltså inte komma in i BG2 utan hamnar därför i högskoleprovskvoten som därför kommer att höjas.

Ditt antagande bygger alltså på att de allra flesta som söker just nu har kompletterat för att få 22,5 och att BG2 kommer att få en högre HP-gräns än vad nuvarande BG har, vilket är svårt att uttala sig om, men säkert sannolikt.

Har jag förstått dig rätt?
Ja; de som endast har kompletterad behörighet har kvar färre platser att bli antagna på (BG2/HP respektive HP) och då kommer rimligen konkurrensen att öka inom dessa. Samtidigt lär det inte krävas särskilt högt HP i BG1 (som skulle kunna falla under 22,5 i gräns) och därmed kommer de inte att anstränga sig lika hårt för att få ett riktigt högt HP inför framtida antagningar.

Jag räknar inte med någon enorm skillnad i HP-kvoten nu till hösten, troligen går det inte att se någon säker skillnad gentemot typisk "säsongsvariation", men på lite längre sikt kommer denna förändring att ha en HP-höjande effekt (som dock kan motverkas av fler utbildningsplatser, ändrat intresse för läkarutbildningen, ändrat intresse för högskoleprovet, ändrad prestationsförmåga i högskoleprovet bland provdeltagare och så vidare).
karloskarb
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 mar 2010, 18:34

Re: Hur funkar statistiken?

Inlägg av karloskarb »

Efter urval 1 så har jag reservplacering 79 med mitt HP på 1.8 så jag får nog ge dig rätt, HP ökade en hel del och jag kommer nog inte komma in i Linköping som önskat.
karloskarb
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 mar 2010, 18:34

Re: Hur funkar statistiken?

Inlägg av karloskarb »

Hej igen,

Jag har ytterliggare en fråga på samma tema. Du skriver att #39 var att reserv 39 EFTER urval 2 hade kommit in. Hur funkar den kontakten? Kan man få reda på det via studera.nu eller ringer universiteten runt till det är någon som svarar?

/Karl Oskar
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur funkar statistiken?

Inlägg av Nils »

karloskarb skrev:Hej igen,

Jag har ytterliggare en fråga på samma tema. Du skriver att #39 var att reserv 39 EFTER urval 2 hade kommit in. Hur funkar den kontakten? Kan man få reda på det via studera.nu eller ringer universiteten runt till det är någon som svarar?

/Karl Oskar
Reservantagningen sköts av de lokala lärosätena. Kontakten sker genom att de ringer upp reserverna på deras angivna telefonnummer.
karloskarb
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 mar 2010, 18:34

Re: Hur funkar statistiken?

Inlägg av karloskarb »

Hur har de fått mitt telefonnummer?
Låst