"Lättare komma in på läkarprogrammen"

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

"Lättare komma in på läkarprogrammen"

Inlägg av Nils »

http://www.sjukhuslakaren.se/site/2010/ ... mment-5705

Detta kommer troligen inte som en större överraskning. För att sammanfatta artikeln så har HP-gränsen sjunkit till 1,8 vid Karolinska Institutet och 1,7 vid Umeå Universitet.

Det går även rykten om markanta sänkningar i BG/HP-kvoterna (till 1,5 eller rentav 1,4) och vi vet redan att även HP-gränsen för PIL har sjunkit. De senaste antagningarna verkar även oddsen vid BG/lottning ha förbättrats något.

Vilka fler överraskningar som denna antagning har att bjuda på återstår att se. En sammanställning kommer att påbörjas runt mitten av februari.
IKA
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 dec 2009, 20:40

Re: "Lättare komma in på läkarprogrammen"

Inlägg av IKA »

Kan nog hålla med. Kom in på första intaget i Lund nu i vår, har 1,8 i hp. Begärde och fick beviljat uppskov men till hösten börjar jag!!! :flinar:
Doctor
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 jan 2010, 05:22
Kontakt:

Re: "Lättare komma in på läkarprogrammen"

Inlägg av Doctor »

IKA skrev:Kan nog hålla med. Kom in på första intaget i Lund nu i vår, har 1,8 i hp. Begärde och fick beviljat uppskov men till hösten börjar jag!!! :flinar:
wow, grattis IKA!
I love this site.
madelen
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 jan 2010, 21:38

Re: "Lättare komma in på läkarprogrammen"

Inlägg av madelen »

Hej Nils,
Det kan jag deffinitivt intyga. Jag var Umeås fjärde reserv efter andra intagningen och jag har förargerligt nog bara skrivit 1.4 på högskoleprovet. De ringde mig strax efter uppropet och erbjöd mig en plats. Det har nu gått två veckor och det dimper fortfarande in nya reserver, man kan närmast betrakta mig som gammal i gemet nu. Dock kan jag ju inte annat än jubla över att ha kommit in, det var verkligen otippat!

/Madde
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: "Lättare komma in på läkarprogrammen"

Inlägg av Nils »

madelen skrev:Hej Nils,
Det kan jag deffinitivt intyga. Jag var Umeås fjärde reserv efter andra intagningen och jag har förargerligt nog bara skrivit 1.4 på högskoleprovet. De ringde mig strax efter uppropet och erbjöd mig en plats. Det har nu gått två veckor och det dimper fortfarande in nya reserver, man kan närmast betrakta mig som gammal i gemet nu. Dock kan jag ju inte annat än jubla över att ha kommit in, det var verkligen otippat!

/Madde
Tack och grattis! :glad:
IKA
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 dec 2009, 20:40

Re: "Lättare komma in på läkarprogrammen"

Inlägg av IKA »

Doctor skrev: wow, grattis IKA!

Tack! Det var gulligt skrivet! :glad:
Låst