20.98

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2019 års hösttermin.
Anonym

20.98

Inlägg av Anonym »

Tack för era svar! skönt att höra att jag kanske har en liten chans till vt ändå. Har varit så nojig då jag helst velat plugga nu till hösten men tror nog att jag borde ge upp hoppet och hoppas på att komma in nästa termin istället. Har nu 1.45 i hp och tänkte göra om det igen så förhoppningsvis kanske det också kan öka mina chanser. En sista fråga, om antagningspoängen höjs på ht betyder det att de även kommer höjas till vt? Finns det en korrelation mellan dem så att säga
Student

20.98

Inlägg av Student »

Tack för era svar! skönt att höra att jag kanske har en liten chans till vt ändå. Har varit så nojig då jag helst velat plugga nu till hösten men tror nog att jag borde ge upp hoppet och hoppas på att komma in nästa termin istället. Har nu 1.45 i hp och tänkte göra om det igen så förhoppningsvis kanske det också kan öka mina chanser. En sista fråga, om antagningspoängen höjs på ht betyder det att de även kommer höjas till vt? Finns det en korrelation mellan dem så att säga
Intressant fråga! Åtminstone när antagningspoängerna sjunkit vid antagningen till HT så har de vanligen också sjunkit vid efterföljande antagningen till VT. Den trenden har man kunnat iaktta under de senaste årens antagningsomgångar. Å andra sidan behöver ju inte det sambandet gälla omvänt, d.v.s. om antagningspoängen stiger nu till hösten så skulle den även stiga till våren.

Med det sagt så ser jag det som ganska osannolikt att antagningspoängen skulle stiga till hösten när man beaktar att det varit färre sökanden till HT19 jmf med HT18. Antalet sökanden (speciellt 1:a handssökanden) brukar alltid korrelera med antagningspoängen, liksom antalet utbildningsplatser (på senast tiden har det varit ett flertal ökningar av platser). Källa: https://hpguiden.se/forumet/Hogskolepro ... 80#p175722

En indikation för antagningen till VT20 får man alltså troligen redan av antagningsgränserna vid sommarens urval, men en säkrare indikator får man i höst när anmälan stängt och ansökningsstatistiken publiceras kring 16 oktober.
Låst