Hur stor kompensation? (Individuell prövning)

Medicinska omständigheter, sociala omständigheter, värdefulla fördelar, et cetera.
Laundryhouse
Inlägg: 34
Blev medlem: 16 jan 2018, 23:06

Hur stor kompensation? (Individuell prövning)

Inlägg av Laundryhouse »

Hej! Ni som genomgått en individuell prövning, hur stor kompensation fick ni i meritvärde? Eftersom att det är stor konkurrens till just läkarprogrammet så får man ingen förtur vad jag förstått, utan endast en "skjuts" i meritvärde om man ligger nära gränsen. Någon som vet lite mer om det här?

Tack på förhand!
Jens

Hur stor kompensation? (Individuell prövning)

Inlägg av Jens »

Jag undrar detta också, vore kanon med information!
Laundryhouse
Inlägg: 34
Blev medlem: 16 jan 2018, 23:06

Hur stor kompensation? (Individuell prövning)

Inlägg av Laundryhouse »

Jens, kommer du också göra en individuell prövning? Tänker göra en nu till höstterminen. Återkom hur det går! :)
bbbooooaaa

Hur stor kompensation? (Individuell prövning)

Inlägg av bbbooooaaa »

Någon som vet när man får svar gällande detta?
Sökte pga medicinska skäl till Gbg, Lund och Umeå.
Student

Hur stor kompensation? (Individuell prövning)

Inlägg av Student »

Universiteten är mycket restriktiva med att bevilja särskild urvalsplacering.

För att komma på fråga måste man under gymnasietiden haft en svår medicinsk/social situation som är väldokumenterad och som inte har kunnat beaktas under gymnasiestudierna i tillräcklig omfattning.

Typexemplet är dyslexi som upptäckts sista året på gymnasiet och som därför inte kunnat beaktas tillräckligt i undervisning och bedömning. Alltså inte dyslexi som diagnosticerats redan före gymnasiet.
Ett annat exempel är sjukdom som under gymnasietiden fordrat krävande och långvarig behandling på t.ex. annan ort än där man studerat - vilket gjort att man inte kunnat delta i fullt ut i undervisningen och undervisningen inte heller kunnat anpassas efter situationen. Alltså under stora delar av gymnasietiden.

Påslaget i meritvärde som det kan röra sig om är sig är i storleksordningen 5 %. Dvs har man t.ex. 19 i meritvärdet kan det öka till 19,95. Undantagsvis upp till 10 % (alternativt ett fast påslag om 2 i meritvärde) vid mycket särskilda skäl, t.ex. om man haft flera hinder under gymnasietiden.
bbbooooaaa

Hur stor kompensation? (Individuell prövning)

Inlägg av bbbooooaaa »

Det var inte riktigt den info jag fick från universiteten, men ja, detta ges tydligen mycket restriktivt. Ditt meritvärde inte får skilja mer än ca 5 % (beroende på lärosäte) från det som krävdes i urval 2 ett år tillbaka i tiden, och antagning sker i grupp DA direkt i urval 1. Det är möjligt att Lunds universitet är ett undantag och tillämpar "kompensation" av meritvärde (fick inte klarhet i det), men som jag förstod det så gör inte Göteborg eller Umeå det.

Jag fick informationen att beskedet kommer på antagning.se, men inte när. Det är ingen här som vet ungefär?
Student

Hur stor kompensation? (Individuell prövning)

Inlägg av Student »

Det var inte riktigt den info jag fick från universiteten, men ja, detta ges tydligen mycket restriktivt. Ditt meritvärde inte får skilja mer än ca 5 % (beroende på lärosäte) från det som krävdes i urval 2 ett år tillbaka i tiden, och antagning sker i grupp DA direkt i urval 1. Det är möjligt att Lunds universitet är ett undantag och tillämpar "kompensation" av meritvärde (fick inte klarhet i det), men som jag förstod det så gör inte Göteborg eller Umeå det.
Jag ringde runt till universiteten och frågade av deras respektive antagningsenheter. Som du säger så varierar förfarandet mellan universiteten. Gemensamt är att det är en restriktiv tillämpning.

Exempelvis Linköpings universitet tillämpar inte alls individuell prövning (kallas även bl.a. särskild urvalsplacering, namnet varierar mellan universiteten). Detta eftersom det är frivilligt för universiteten att erbjuda detta enligt högskoleförordningen (1993:100).

Inte heller Örebro universitet tillämpar i praktiken individuell prövning. De har aldrig antagit någon via individuell prövning.

Karolinska institutet har det mest rigorösa kraven av de som tillämpar: "KI får i enstaka fall göra avsteg från de urvalsgrunder som är föreskrivna för utbildningarna. Detta får endast ske om den sökandes meriter inte kan bedömas på ett lämpligt sätt enligt de övriga urvalsgrunder som finns, och om den sökande genom tidigare utbildning, arbetslivserfarenhet eller någon annan omständighet, har särskilda kunskaper eller annars särskilda förutsättningar för utbildningen. Bifall för ansökan om prövning av individuell urvalsplacering sker endast i undantagsfall." Eftersom det krävs att båda kriterierna ska uppfyllas är det extremt sällsynt att det tillämpas. Antagningsenheten berättade att de får in ett tiotal ansökningar för varje termin, men på frågan när någon beviljats avsteg så handlar det om en person på ca 3 år. :ledsen:

Umeå och GBG har ett förfarande som du beskriver. Max 5 % avvikelse i meritvärde jämfört med antagningen i urval 2 föregående år. Uppfyller man kraven så blir placerad i kvoten DA (direktantagning). Men Umeå är också mycket restriktiva: det var de som berättade om dyslexi-exemplet som jag skrev om tidigare för när det blivit aktuellt med att göra undantag.
För GBG innebär det att lägsta meritvärdet som är aktuellt för individuell prövning HT2019 är 20,43 eftersom att lägsta meritvärdet i kvot I var 21,51 HT2018. Så scopet är onekligen smalt.
Student

Hur stor kompensation? (Individuell prövning)

Inlägg av Student »

Genom mina efterforskningar fick jag även reda ett annat exempel:

"Om du under gymnasietiden t.ex. har brutit benet vid fotbollsträningar och på grund av detta behövt ha benet gipsat i ett par månader och därefter fått rehabilitering i form av sjukgymnastik under några månader, så är det inte i regel ett tillräckligt skäl för avsteg. De hör till det "normala" och är något som gymnasiet kan och ska beakta vid både undervisning och bedömning, genom främst specialarrangemang i undervisningen.

Däremot om du under gymnasietiden brutit benet (och eventuellt flera andra) och fått en s.k. komplicerad fraktur som behövt flera täta och svåra nyoperationer för att bli bra med lång rehabilitering som även skett på annan ort (du har t.ex. bott 50-100 km från behandlande sjukhus) så kan det vara skäl för att bevilja avsteg. Detta om du samtidigt haft tillräckligt bra studieprestationer, alltså ditt meritvärde med "darr på ribban" ligger max 5 % från de som blivit antagna. Och du också försökt kompensera genom att skriva högskoleprovet och där fått ett resultat som är kring max 0,2 från de som blivit antagna. För i det senare fallet är det möjligt att gymnasiet inte fullt ut kunnat kompensera för den långa och svåra rehabiliteringen och situationen inte heller faller inom det "normala" utan är att betrakta som exceptionell."

Tänkte att det kanske är av intresse.
Laundryhouse
Inlägg: 34
Blev medlem: 16 jan 2018, 23:06

Hur stor kompensation? (Individuell prövning)

Inlägg av Laundryhouse »

Men vad intressant, tack för alla svar! Det är främst av sociala skäl och inte medicinska jag sökt individuell prövning för, så jag får se den 11 juli om det räcker för att få en plats direkt eller en kompensation. Vill inte gå in på detaljer men har haft en väldigt tuff uppväxt som fortsatt under min tid på gymnasiet, skickade in intyg som bekräftade detta så får se om det räcker. Återigen, tack för alla svar! Får ni mer info eller vet mer så får ni gärna posta! :)
Student

Hur stor kompensation? (Individuell prövning)

Inlägg av Student »

Men vad intressant, tack för alla svar! Det är främst av sociala skäl och inte medicinska jag sökt individuell prövning för, så jag får se den 11 juli om det räcker för att få en plats direkt eller en kompensation. Vill inte gå in på detaljer men har haft en väldigt tuff uppväxt som fortsatt under min tid på gymnasiet, skickade in intyg som bekräftade detta så får se om det räcker. Återigen, tack för alla svar! Får ni mer info eller vet mer så får ni gärna posta! :)
Ok :glad: Berätta gärna hur det gick sen!
Skriv svar