Folkhögskola - svårighetsgrad?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Gäst

Folkhögskola - svårighetsgrad?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag ska läsa nat basår på folkhögskola snart. Undrar dock hur det brukar vara att läsa ämnen där? Brukar man göra kapitelprov/inlämningar eller endast teori/lektioner som avslutas med nationellt prov/kursprov?

Är det enklare att få godkänt på folkhögskola än exempelvis vanlig gymnsium eller komvux?

Tänkte mer på Hvillans folkhögskola i Skåne...men vill gärna höra hur upplägget var på andra folkhögskolor...
Donald

Folkhögskola - svårighetsgrad?

Inlägg av Donald »

Jag läser för tillfället på en fhsk. Svårigheten skiljer sig mellan lärare och lärare. Vissa lärare kräver enbart god närvaro, engagemang och inlämningar medan andra lärare har samma struktur på sina lektioner som på gymnasiet (delprov och slutprov). Generellt är det dock enklare då det är mindre detalj inlärning än på komvux/gymnasiet.

Notera att fhsk inte enbart betygsätter dina läsvanor. På min folkhögskola så behöver man vara social, hjälpsam och engagerad. Ett tips är att vara med i Elevkåren.
Gäst

Folkhögskola - svårighetsgrad?

Inlägg av Gäst »

Tack för ditt svar. Undrar dock hur mycket hjälp man får av lärarna där? Och hur brukar betygsexaminationen vara under proven? Är frågorna på E nivå i proven eller får man också chansen att sikta mot A på proven (jag snackar om proven endast/inlämingarna...slutbetyget är en helt annan femma vet jag)
Gäst

Folkhögskola - svårighetsgrad?

Inlägg av Gäst »

Någon?
Gäst

Folkhögskola - svårighetsgrad?

Inlägg av Gäst »

Någon?
Donald

Folkhögskola - svårighetsgrad?

Inlägg av Donald »

Som jag sa, det skiljer sig mellan lärare. Finns inget konkret.
Skriv svar