Irrationella skuldkänslor

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
Anders

Irrationella skuldkänslor

Inlägg av Anders »

Hej! Jag har snart gått färdigt min sjätte termin, men har återkommande känslor av skuld och att jag inte är kompetent nog. Varje gång jag läser om att någon åkt dit för fusk i olika sammanhang, får jag alltid skuldkänslor, trots att jag aldrig har fuskat eller ens övervägt att göra det. Jag har klarat alla examinerande moment med god marginal, men blir ändå livrädd när jag läser om läkare som har förlorat sin legitimation p.g.a. "grov oskicklighet" och annat.

Jag inser givetvis att mina farhågor är fullständigt irrationella, och undrar om någon annan känner igen sig i mina rädslor?
T10student

Irrationella skuldkänslor

Inlägg av T10student »

Det är helt normalt att känna sig som du gör i början speciellt om man har aldrig jobbat inom vården förut. Trots att du har nyligen blivit klar med t6 har du ju en hel del kvar. Om du tänker att ingen är kompetent till 100% tror jag att det kommer att underlätta för dig, därför finns det olika specialiteter.

Grundutbildning är ju bara en översiktlig av den medicinska vetenskapen, du kommer att lära dig lite om olika områden. Att du har klarat dina tentor med god marginal är jättebra och om du använder samma tänk ute på kliniken kommer du att klara dig galant. Personligen brukade jag ställa mig själv varför jag gjorde vissa saker. Tex om jag ordinerar dropp för äldre dam som har feber och kräks och har diarré. Då brukade ställa mig själv varför ska hon få dropp? (vätskeförlust) vad är konsekvensen av detta (elektrolyt rubbningar). Det kanske låter löjligt men det hjälper otroligt mycket i början när det är mycket som är nytt på klin och teorin ska integreras. Efter ett tag kommer det att sitta i ryggmärgen och mycket kommer att gå automatisk.

Angående folk som förlorar legitimationen är det ovanligt och kräver grova upprepade "fel" eller oaktsam eller oansvarighet. Nyligen blev en läkare av med sin legitimation och i artikeln står det att bland annat att läkare hade "I ett fall skickade han hem en äldre kvinna som hade blod i urinen och klagade på smärtor i ryggslutet och bäckenet. Av läkaren fick kvinnan diagnosen oro "
Skriv svar