Urval 1 (VT-10) klart!

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års vårtermin.
jool08
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 okt 2009, 21:46

Urval 1 (VT-10) klart!

Inlägg av jool08 »

Då var första urvalet äntligen klart.

Som väntat så blev jag inte antagen men mina 1,8 (i HP-kvoten) men känner mig ändå trygg med mina reservplaceringar.
Linköping: 20
Uppsala: 1
Umeå: 7
Lund: 17


Hur gick det för er andra?
Johannak
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 nov 2009, 13:56

Re: Urval 1 (VT-10) klart!

Inlägg av Johannak »

Jag kom in med 1,8 i Umeå i det särskilda urvalet. Men förstahandsvalet är Lund, där jag har reservplacering 15. Hoppas hoppas hoppas! Vad tror statistikguden Nils om detta? :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Urval 1 (VT-10) klart!

Inlägg av Nils »

Johannak skrev:Jag kom in med 1,8 i Umeå i det särskilda urvalet. Men förstahandsvalet är Lund, där jag har reservplacering 15. Hoppas hoppas hoppas! Vad tror statistikguden Nils om detta? :glad:
Oddsen är på din sida. :)
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Urval 1 (VT-10) klart!

Inlägg av Bjorkman »

jool08 skrev:Då var första urvalet äntligen klart.

Som väntat så blev jag inte antagen men mina 1,8 (i HP-kvoten) men känner mig ändå trygg med mina reservplaceringar.
Linköping: 20
Uppsala: 1
Umeå: 7
Lund: 17


Hur gick det för er andra?
Oj, Reserv 1 är ju en rätt skön plats! :) Var vill du helst in då?
jool08
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 okt 2009, 21:46

Re: Urval 1 (VT-10) klart!

Inlägg av jool08 »

Bjorkman skrev: Oj, Reserv 1 är ju en rätt skön plats! :) Var vill du helst in då?

Jag vet inte! Jag skulle gärna testa en lite mindre stad, men avståndet till vänner och familj gör att Lund och Umeå går bort. Sen är den stora frågan om jag ska behålla reservplaceringen i Linköping eller om jag ska satsa på Uppsala. För själva utbildningen har jag litet plus för Linköping men vill hellre låta städerna och livet runtomkring avgöra. Tycker att det är svårt att få en nyanserad bild av ständerna, på alla forum verkar folk bara hylla sina egna städer utan att veta ett dugg om de andra ständerna. Jag vill självklart ha en bra sammanhållning i klassen eftersom jag inte känner andra i städerna. Dock är jag 26 och inte intresserad av att springa på nattklubbar och supa med tonåringar. Men jag har inget emot andra studentupptåg och skulle gärna umgås en hel del med de andra även utanför studierna. Stort plus om det finns bra möjligheter till träning och bollsporter. Förmodligen skiljer inte så mycket mellan städerna. Största skillnaden för mig är att Liu skulle innebära flytt medan UU skulle innebära pendling första terminen, frågan är vad som är jobbigast...
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Urval 1 (VT-10) klart!

Inlägg av waterflash »

Hejhej,

Jag har kommit in på KI nu VT 2010 men känner att jag egentligen vill börja i GBG. Tror någon att man kan komma in där med 22,5 + 1,4 i direktgruppen (fick 1,5 men det är ogiltigt HT 2010 (tror jag:P). Jag pratade med KI och dem kan bevilja mig anstånd pga av ett visst själ:P.

Jag undrar också om man behöver ha ångest för att man är 23 istället för 22 när man börjar? Menar skiljer ju bara 1 termin som jag kan jobba och spara pengar (vilket jag inte har nu...) men hmm 1 termin är ju en termin...

Åsikter någon?:=)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Urval 1 (VT-10) klart!

Inlägg av empezar »

waterflash skrev:Jag undrar också om man behöver ha ångest för att man är 23 istället för 22 när man börjar? Menar skiljer ju bara 1 termin som jag kan jobba och spara pengar (vilket jag inte har nu...) men hmm 1 termin är ju en termin...
Jag tog ett halvår "ledigt" för att jobba ihop pengar innan jag började plugga. Jag är 25, och ångrar ingenting. Jag har funderat på att jobba ett halvår till, men det blir plugg i stället. Pengar är väldigt bra att ha, speciellt när man har så lite pengar som student.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Urval 1 (VT-10) klart!

Inlägg av Bjorkman »

waterflash skrev:Hejhej,

Jag har kommit in på KI nu VT 2010 men känner att jag egentligen vill börja i GBG. Tror någon att man kan komma in där med 22,5 + 1,4 i direktgruppen (fick 1,5 men det är ogiltigt HT 2010 (tror jag:P). Jag pratade med KI och dem kan bevilja mig anstånd pga av ett visst själ:P.

Jag undrar också om man behöver ha ångest för att man är 23 istället för 22 när man börjar? Menar skiljer ju bara 1 termin som jag kan jobba och spara pengar (vilket jag inte har nu...) men hmm 1 termin är ju en termin...

Åsikter någon?:=)
Du bör kunna se på studera.nu när ditt HP inte gäller längre.
Jag tycker absolut du skall köra på nu! Det skulle garanterat bli kul att komma till en ny stad (om du inte har en lägenhet i Stockholm som jag kan få - då kan du vänta till hösten istället.. :visslar: :ful-ler: Skojar bara!).
Känner du i vår att du fortfarande hellre vill till Göteborg så sök igen och se hur det går..?

23 istället för 22? A non-issue.. :ja: Det behöver du nog knappast oroa dig över.

Var du på PIL´en eller blev du inlottad?
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Urval 1 (VT-10) klart!

Inlägg av waterflash »

Bjorkman skrev: Du bör kunna se på studera.nu när ditt HP inte gäller längre.
Jag tycker absolut du skall köra på nu! Det skulle garanterat bli kul att komma till en ny stad (om du inte har en lägenhet i Stockholm som jag kan få - då kan du vänta till hösten istället.. :visslar: :ful-ler: Skojar bara!).
Känner du i vår att du fortfarande hellre vill till Göteborg så sök igen och se hur det går..?

23 istället för 22? A non-issue.. :ja: Det behöver du nog knappast oroa dig över.

Var du på PIL´en eller blev du inlottad?


Jag har 1750 dagar på SSSB så en lägenhet kan jag få, men känner att jag nog hellre vill gå i GBG men vet inte om det är värt att släpa efter en termin men tänker nog begära anstånd kan typ göra det sa KI. Jag lottades sjukt in bland dem 41 som blev antagna, rätt sjukt... men om 22,50 inte räcker med 1,4 så kommer jag ju bara slösa bort en termin men som Empezar sa så kommer jag ju kunna spara pengar...

Du kom in via PIL eller? Känner du att du är förberedd å så?:P
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Urval 1 (VT-10) klart!

Inlägg av Bjorkman »

Ja, bara boendet löser sig så är jag grymt på och taggad! Edit: PIL ja. :glad:

Du har ju ett tag på dig att fundera men jag hade tagit Stockholm och KI - måste ju vara ett tecken eller något om du blev inlottad, hehe..
Vad är det i Göteborg som drar, har det med utbildningen att göra eller bara att du bor och har vänner där?
Låst