Antagning Lund Folkhögskolekvot

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års vårtermin.
guslenaal
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 nov 2009, 05:36

Re: Antagning Lund Folkhögskolekvot

Inlägg av guslenaal »

Mariasol, jag addade dig precis!

Förresten, kommer de fortfarande att använda HP som skiljekriterium i Lund 2010?

Jag lär ju inte komma in i direktgruppen med mina 17.00 från gymnasiet, men om jag tentar upp ämnena upp till 22.5, vad händer då?
mariasol
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 aug 2009, 14:27

Re: Antagning Lund Folkhögskolekvot

Inlägg av mariasol »

guslenaal skrev:Mariasol, jag addade dig precis!

Förresten, kommer de fortfarande att använda HP som skiljekriterium i Lund 2010?

Jag lär ju inte komma in i direktgruppen med mina 17.00 från gymnasiet, men om jag tentar upp ämnena upp till 22.5, vad händer då?

Har pratat med både VHS och lunds universitet. VHS hade ingen aning och Lund "trodde" att man skulle ha kvar HP-provet som skiljekriterie. Så jag vet inte hur det kommer bli med den saken...

Om du tentar upp dina betyg, kommer du hamna i den andra urvalsgruppen som inte tar in lika många personer. Vad dina chanser blir kan man ju aldrig veta, men man kan ju tänka sig att många i den andra urvalsgruppen har just 22,5 (de har också tentat upp eller läst till behörighet) och då måste du kanske höja dig ytterligare på HP-provet (om de kommer ha kvar detta som skiljekriterie) för att kunna konkurrera med dem. Men som sagt det här är ju bara spekulationer.
Yngve22
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 nov 2009, 12:27

Re: Antagning Lund Folkhögskolekvot

Inlägg av Yngve22 »

guslenaal skrev:Hej! Ny på sidan, lär blir en massa skrivande från mig! :glad:

Undrar bara angående folkhögskolekvoten, det står under Lund att reserv# efter andra antagningen var noll.

Betyder det att sista man att komma in hade 1.7 HP och 4 på FHS, och det fanns ingen annan reserv?

Hur säker kan man vara om man får 4.0 genom folkhögskolan och har 1.7 på HP sedan tidigare att komma in i Lund?

Inga regler eller något sånt som ska ändras nu i framtiden?
Hej!
Jag har varit i samma sits som du, jag har slutbetyg från gymnasiet men gick ett år på folkhögskola och skaffade mig en fyra.

Såhär i efterhand ångrar jag mig.
Det kostar bara tid och pengar och det är ingen bra förberedelse för läkarstudier.
Lägg din tid och energi på högkoleprovet i stället. Skrev du 1.7 första gången? I så fall klarar du lätt 1.8 eller 1.9. Eller satsa på Umeås intervjuer.
Det kommer dessutom bli en del ändringar i folkhögskolekvoten (som ju redan är väldigt liten), de som saknar slutbetyg från gymnasiet kommer roffa åt sig fler platser.
/Yngve
Phantomen
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 mar 2009, 19:27

Re: Antagning Lund Folkhögskolekvot

Inlägg av Phantomen »

Yngve22 skrev: Det kommer dessutom bli en del ändringar i folkhögskolekvoten (som ju redan är väldigt liten), de som saknar slutbetyg från gymnasiet kommer roffa åt sig fler platser.
/Yngve
Källa på det?

De som SAKNAR slutbetyg från gymnasiet kommer roffa åt sig platser?
Hur menar du då?
Yngve22
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 nov 2009, 12:27

Re: Antagning Lund Folkhögskolekvot

Inlägg av Yngve22 »

Phantomen skrev: Källa på det?

De som SAKNAR slutbetyg från gymnasiet kommer roffa åt sig platser?
Hur menar du då?
Alltså, förlåt om jag uttryckte mig bryskt, jag menade inget illa. Under förra året (under min folkhögskoleutbildning), försökte jag och flera andra i min klass ta reda på vad som kommer att hända med folkhögskolekvoten. Vi var bland annat på en informationsdag för folkhögskoleelever (arrangeras av Malmö Högskola) och där ställde jag frågan till en syo som förklarade de som redan har slutbetyg och ett folkhögskoleomdöme kommer att hamna i kompletteringsgruppen. Jag är högst medveten om att man ska ta det en syo säger med EN STOR NYPA SALT. Men jag frågade även ut alla skolans lärare och de antog att konsekvensen skulle bli färre platser jämfört med idag. Jag vet att det inte är 100% säkert att platserna kommer att minska, men jag ger fortfarande rådet att satsa på högskoleprovet.

http://www.vhs.se/sv/Varat-erbjudande/A ... skola-BF1/
Phantomen
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 mar 2009, 19:27

Re: Antagning Lund Folkhögskolekvot

Inlägg av Phantomen »

Yngve22 skrev:
Alltså, förlåt om jag uttryckte mig bryskt, jag menade inget illa. Under förra året (under min folkhögskoleutbildning), försökte jag och flera andra i min klass ta reda på vad som kommer att hända med folkhögskolekvoten. Vi var bland annat på en informationsdag för folkhögskoleelever (arrangeras av Malmö Högskola) och där ställde jag frågan till en syo som förklarade de som redan har slutbetyg och ett folkhögskoleomdöme kommer att hamna i kompletteringsgruppen. Jag är högst medveten om att man ska ta det en syo säger med EN STOR NYPA SALT. Men jag frågade även ut alla skolans lärare och de antog att konsekvensen skulle bli färre platser jämfört med idag. Jag vet att det inte är 100% säkert att platserna kommer att minska, men jag ger fortfarande rådet att satsa på högskoleprovet.

http://www.vhs.se/sv/Varat-erbjudande/A ... skola-BF1/
Du behöver inte be om ursäkt. Inget bryskt med ditt förra inlägg. Jag bara undrade om källan, och jag fick ett bra svar!

Tack!

/P
Yngve22
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 nov 2009, 12:27

Re: Antagning Lund Folkhögskolekvot

Inlägg av Yngve22 »

Phantomen skrev: Du behöver inte be om ursäkt. Inget bryskt med ditt förra inlägg. Jag bara undrade om källan, och jag fick ett bra svar!

Tack!
/P
:glad:
Jag tycker mig ha läst någonstans att även du Phantomen söker i Bf-kvoten, får man fråga hur du upplevde folkhögskoletiden?
/Yngve
Phantomen
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 mar 2009, 19:27

Re: Antagning Lund Folkhögskolekvot

Inlägg av Phantomen »

Yngve22 skrev: :glad:
Jag tycker mig ha läst någonstans att även du Phantomen söker i Bf-kvoten, får man fråga hur du upplevde folkhögskoletiden?
/Yngve
ja det stämmer... jag tyckte det var trevligt eftersom det var lite som i gymnasiet.. en klass som man umgicks med hela tiden.. (Jag var 27 när jag gick på folkhögskola, så det var lite nostalgikänsla)
Men annars tycker jag det är ett ganska abstrakt sätt att bedöma studieförmåga!
För lätt att få 4a enligt mig!
Låst