Normering

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
Gäst

Normering

Inlägg av Gäst »

hej
hur troligt är det att normeringen sjunker och hamnar på samma nivå som för några år sedan? exempelvis våren 2014 skulle mina poäng ge 1.65 men våren 2017 ger samma poäng 1.5. vad är det som bestämmer normeringen?
mvh
Amanda
Gast

Normering

Inlägg av Gast »

Hej. Skulle gissa att ju färre som skriver så är det tuffare med normeringen men säker är jag absolut inte!
Guest

Normering

Inlägg av Guest »

Det är folks resultat på provet som bestämmer normeringen. För att exemplifiera kan man säga att medelresultatet på provet kommer att innebära en normering på 1.0 poäng. De som har något bättre kommer att få 1.1, de som har ytterligare lite bättre 1.2 och så vidare, och det blir ju färre och färre personer som får dessa resultat ju högre (och lägre) poäng från medelresultatet man kommer. Endast den lilla klick procent som har allra högst poäng får 2.0. Om det är många som har presterat väldigt högt på provet så blir poänggränsen för att få 2.0 högre, och tvärtom om det är väldigt få som presterat väldigt högt så blir poänggränsen för att få 2.0 lägre.

Du personligen gynnas alltså av ifall de flesta andra personer som har skrivit provet har upplevt det svårt (skrivit lägre resultat) emedan du själv upplevde att det var ett lite enklare prov (har skrivit något högre än vanligt). Jag vet inte om jag kan förklara det så mycket mer pedagogiskt, men läs på om normering som begrepp på internet så framgår det nog snart.
Gäst

Normering

Inlägg av Gäst »

okej, då förstår jag :)
Cajsandersen

Normering

Inlägg av Cajsandersen »

Hej!

Det verkar ha varit väldigt mycket färre som skrivit resultat över 1,75 denna höst om man tittar på fördelningstabellerna. Hur mycket tror ni det kommer påverka antagningen till våren? Jag söker till Lund via HP kvoten.

Jag kan inte heller hitta statistik på antagna HT2017 på er sida. Är det inte upplagt, eller letar jag på fel ställe?

Tack för en fin sida!
magicboy

Normering

Inlägg av magicboy »

sista antagen hade 1,8 i Lund HT17
Skriv svar