Äcklas av ögon!

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
Gäst

Äcklas av ögon!

Inlägg av Gäst »

Hejsan!
Jag kommer läsa till läkare nästa termin vilket jag har velat väldigt väldigt länge nu, dessutom passar yrket mig och jag är supertaggad inför kommande år.

Jag har dock ett litet problem (som många kan tycka är obetydlig eller fånig), nämligen att jag inte tål titta på när någon gnuggar ögonen eller "drar ner" ögat för att se om något är fast där etc. Alltid när någon i omgivningen frågar om de har något i ögonen och är påväg att dra ner huden kring ögat så skriker jag stopp och tittar åt andra hållet, jag kan helt enkelt inte ens titta på när någon rör sina ögon.
Det jag undrar är kommer jag någonsin komma över det? Hur ska jag klara av studier etc kring ögat? :ledsen:
gast

Äcklas av ögon!

Inlägg av gast »

Gradvis tillvänjning (exponering) eller flooding rekommenderas. Du kommer sannolikt få detta automatisk genom studierna, men behandling finns att få hos psykolog (se till att det är just en leg. psykolog). Det viktiga är att du närmar dig det fobiska stimulit utan att av/undvika. Börja lågt om det känns obehagligt, ex med dina egna ögon framför spegeln. Träna regelbundet, så kommer det här inte vara något som står i vägen för ditt framtida yrke på något sätt.
halu

Äcklas av ögon!

Inlägg av halu »

Ögonkursen är ca två veckor. Står du inte ut med de två veckorna bör du såklart avstå från 5,5 års läkarutbildning och ett liv som läkare därefter.
Eli

Äcklas av ögon!

Inlägg av Eli »

Oroa dig inte! Jag hade fobi för spyor innan. Det försvann i och för sig innan läkarprogrammet. Men andra personer har problem med blod. Exponering gradvis är mitt tips också. Man vänjer sig. Tycker inte du ska låta det hindra dig.
Skriv svar