Reserver efter Urval 2;

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års hösttermin.
kollen

Reserver efter Urval 2;

Inlägg av kollen »

Om man följer denna tråd så verkar det som det ständigt ökande överintaget i urval 1 o 2 har hittat en balans så att det behövs betydligt mindre reservintag än tidigare för att få de ca 800 studieplatserna fyllda.
ANDI
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 aug 2016, 11:02

Reserver efter Urval 2;

Inlägg av ANDI »

Det kanske är en bra utveckling att det endast blir ett fåtal inringda efter uppropet. Uppsala och KI har väl knappt plockat in några reserver?
95mb

Reserver efter Urval 2;

Inlägg av 95mb »

Jo, så är det väl såklart. Känns bara surt att ha 1.7 som merparten av de antagna och hamna på fel sida efter lottningen... Och att vara första reserv och ej bli uppringd känns som väldigt snäv marginal. Men snart är det vår så då får man hoppas på annat utfall såklart:)))
ANDI
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 aug 2016, 11:02

Reserver efter Urval 2;

Inlägg av ANDI »

Håller med om de snäva marginalerna, är själv #2, men det kan ju vara en fördel att man vet från början att chansen är väldigt liten. Om inte ett mirakel inträffar och jag blir uppringd under de kommande tre dagarna är det bara att köra på där man är. Jag tänker ändå skriva HP igen och försöka ta mig in på annat lärosäte till VT
Meli

Reserver efter Urval 2;

Inlägg av Meli »

det är ju på något sätt lite absurt att de på vissa ställen inte ens kallat första reserv. Om detta beror på överintag eller en ovilja att kalla reserver kan man ju endast spekulera om. Tycker det bara är tråkigt att de inte går ut med någon information utan att man sitter och väntar på ett samtal i 3v. Och när man ringer dom svarar de med spekulationer istället för att utgå från tidigare terminer och utifrån det göra en prognos på läget!
ANDI
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 aug 2016, 11:02

Reserver efter Urval 2;

Inlägg av ANDI »

Jag håller med om att reservantagningsprocessen är oklar och att det verkar förekomma stora skillnader på olika lärosäten. Sen uppropet har exempelvis antalet antagna i Uppsalas HP-kvot minskat från 49 till 47 i måndags, men det innebär tydligen inte att reserver tas in. På andra ställen har massor med reserver ringts in. Det borde ju gå att ha en mer transparent reservantagning kan man tycka. Lärosätena slipper massa mail och samtal och vi som söker behöver inte stå standby i flera veckor.

Jag är glad att jag är antagen någonstans iallafall.
Hurralakare96

Reserver efter Urval 2;

Inlägg av Hurralakare96 »

Ge inte upp än!

Mailade LiU och tydligen står 19 reserv i HP-kvoten på tur att kallas och deras reservantagning pågår ju till den 14 sep. Annars är det snart dags att söka till vårterminen i vilket fall. Lycka till allihopa! :)
Gauest

Reserver efter Urval 2;

Inlägg av Gauest »

@Hurralakare96

Bara för att vara tydlig, LiU håller på att ringa in reserver ur HP-gruppen, till 19 vakanta "HP-platser"? :konfys:
Hurralakare96

Reserver efter Urval 2;

Inlägg av Hurralakare96 »

Förlåt om jag var otydlig @Gauest. Alla platser är fulla just nu men nästa reserv som blir uppringd från hp-kvoten kommer att vara den 19 reserven efter andra urvalet :)
kollen

Reserver efter Urval 2;

Inlägg av kollen »

Är den någon som vet vad reservintagen för BIEX slutade på för de olika universiteten?
Låst