Studentlivet på KI

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Hav97
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 aug 2016, 17:08

Studentlivet på KI

Inlägg av Hav97 »

Hej!

Jag har tänkt att antingen gå på läkarprogrammet på KI eller i Lund. Ett stort frågetecken är själva studentlivet. Skulle uppskatta om någon som har erfarenhet av KI berättade lite kort om hur själva studentlivet är (jag vet att KI inte är detsamma som Lund/Uppsala så det behöver ni inte säga :tummeupp: ). Jag har lite bättre koll på Lund, men eftersom jag själv aldrig upplevt studentliv så skulle det vara bra om någon bara kunde upplysa mig kring vad det egentligen innebär.

Tack i förväg!
Gäst

Studentlivet på KI

Inlägg av Gäst »

Finns inget student liv på Ki. Finns student aktiviteter men inte direkt studentkänslan som finns på andra ställen. Vill du forska Ki annsrs lund
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Studentlivet på KI

Inlägg av Hakke1 »

Studentliv på KI finns, men en stor (och viktig) skillnad är att Stockholm helt enkelt inte är en studentstad såsom Uppsala och Lund och därför känns det orättvist att jämföra med dom. Vi har varken nationer eller aktiviteter som "slängs" över en. Stockholm är dock huvudstaden och well, finns saker att göra dygnet runt om man känner för det.
Man får söka sig till det lilla studentliv som finns på KI helt enkelt, men väl där finns det massor att göra. De tre första veckorna av terminerna ser Mottagningsutskottet till att de nya studenterna får en bra start på utbildningen och många äldrekursare brukar haka på dessa aktiviteter också. Efter detta finns det några sittningar som Programutskottet anordnar (utöver fredagspuben varje vecka), Idrottsutskottet har bl.a. dagliga idrottsaktiviteter och skidresor (bl.a. till Alperna 1v/år över påsk med 80 deltagare) och finns andra utskott/föreningar inom Medicinska Föreningen som man kan aktivera sig i (alltifrån spexen Corpus Karrolina och Flix till blåsorkestern Blåslaget och a capella-kören A Scalpella). För att inte nämna fadderverksamheten som involverar 65 läkarstudenter varje termin. Blev faktist positivt överraskad av studentlivet, även om det inte går att jämföra med studentstäderna som sagt.
(Är från en liten stad i mellan-Sverige skall nämnas också. Valde mellan KI och Uppsala - föll på KI pga goda utbytesmöjligheter samt att det mer "traditionella" upplägget på utbildningen passar mig bättre. Dessutom skönt att ha samtliga placeringar i Sthlm och ej behöva veckopendla).
Hav97
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 aug 2016, 17:08

Studentlivet på KI

Inlägg av Hav97 »

Tack, det var ett väldigt utförligt svar!
Så om man söker sig till studentlivet, så finns det i någon grad iallafall?
Jag har lite fler frågor :glad: :
Har du några planer på att ta dig till USA? Vet du någon som har det? För jag antar att Karolinska är det bästa alternativet om man tänker söka sig dit?
Hur är det med den geografiska fördelningen på KI? Är det så att de flesta kommer från Stockholmstrakten?
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Studentlivet på KI

Inlägg av Hakke1 »

Jag åker på utbyte till USA i höst. Har 5 ställen man kan åka till just nu (UCLA, Albert Einstein i NYC, Feinberg i Chicago, Minnesota samt Iowa) och med det är vi bäst bland de svenska läkarprogrammen - har nog att göra med det goda internationella ryktet. Detta gör man termin 11. Annars finns det goda möjligheter att göra sitt exjobb i t.ex. USA - var ett 10-tal i min klass som valde att göra det (på Harvard, Mayo, Duke, osv).
Ungefär 60% är från Stockholm med omnejd. Dessa är dock också taggade på att lära känna nytt folk, så det är inget man ska vara orolig för :)
KI-studenten

Studentlivet på KI

Inlägg av KI-studenten »

Det finns inget studentliv på KI.

Visst finns det lite aktiviteter i början och lite spex och sådant man kan gå med i men inget studentliv på det viset som i studentstäderna.

Räkna även med att eleverna på KI bor spritt runt i Stockholm eller utanför staden, är allt mellan 19-35 år gamla (med barn och familj) och även har ett socialt nätverk sen innan i staden (majoriteten av eleverna på KI kommer från Stockholm).
Detta gör att behovet av att söka sig till andra elever för social stimuli troligtvis är lägre än i studentstäderna där de flesta eleverna kommer nyinflyttade till staden.

Själv är jag aningen besviken på den sociala sammanhållningen, men jag visste vad jag gav mig in på när jag flyttade till Stockholm.
Vill man hemskt gärna forska eller absolut vill ha möjlighet till bra utbyten (möjlighet, ingen garanti) så är KI att föredra men Lund och Uppsala vinner den sociala delen flera gånger om.

Valet är ditt! :)
KI-studenten

Studentlivet på KI

Inlägg av KI-studenten »

Det jag menade med att folk bor runt om i och utanför staden samt är olika åldrar är att chanserna att man umgås spontant eller pluggar tillsammans blir avsevärt mycket mindre om du måste åka över halva stan.
När vissa klasskamrater är 10 år äldre än dig och har familj och barn så är det även rätt obvious att dem har lite av ett annat liv och livssituation än (möjligtvis) du om du kommer som en ung student.

I Lund är ju staden inte så stor så man kan snabbt hoppa på cykeln och vara hemma hos vännerna på några minuter. Om man inte redan bor alldeles intill dem. :party:
Hav97
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 aug 2016, 17:08

Studentlivet på KI

Inlägg av Hav97 »

Ännu ett bra svar, tack!
Gäst

Studentlivet på KI

Inlägg av Gäst »

Hakke1: Vad krävs för att i princip garantera sig en utbytesplats plats i USA (oavsett universitet)? Är det ett måste att t.ex. ha en ordförandepost i MF? Krävs det att man har forskat parallellt med läkarutbildningen?
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Studentlivet på KI

Inlägg av Hakke1 »

@Gäst: Här har du priolistan:
https://pingpong.ki.se/public/pp/public ... rammet.pdf

Generellt krävs åtminstone B-merit för LA/NYC, för övriga är det lättare.
Skriv svar