Kommer jag in? Reserv 8 i BI vid Örebro.

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års hösttermin.
villkommain
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 jul 2016, 19:45

Kommer jag in? Reserv 8 i BI vid Örebro.

Inlägg av villkommain »

Hej!

Jag är reserv 8 på Örebro i gruppen BI (26 antagna i min grupp). Tror ni att jag kommer in efter urval 2? Tack!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Kommer jag in? Reserv 8 i BI vid Örebro.

Inlägg av Nils »

Om inte i urval 2 så troligen i reservintaget.
villkommain
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 jul 2016, 19:45

Kommer jag in? Reserv 8 i BI vid Örebro.

Inlägg av villkommain »

Tack så mycket! Finns det statistik om hur många gånger reservplats #8 har räckt de senaste åren? Jag har sökt med meritvärdet 21.78 och HP 1.30.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Kommer jag in? Reserv 8 i BI vid Örebro.

Inlägg av Nils »

villkommain skrev:Tack så mycket! Finns det statistik om hur många gånger reservplats #8 har räckt de senaste åren? Jag har sökt med meritvärdet 21.78 och HP 1.30.
http://läkarstudent.se/antagning/sverige/gymnasiebetyg/#antagningstabellerna_bi

Bläddra ner till tabellen för lärosätet, läs av raderna som innehåller ordet "reservnummer". :glad:
villkommain
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 jul 2016, 19:45

Kommer jag in? Reserv 8 i BI vid Örebro.

Inlägg av villkommain »

Tusen tack! Betyder det att jag skulle ha kommit in de senaste åren vid urval 2 eftersom den sist reservintagnes reservnummer vid urval 1 HT 2015 var #41 och HT 2014 var #24?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Kommer jag in? Reserv 8 i BI vid Örebro.

Inlägg av Nils »

Du kan ha läst av fel nummer nu, det var #89 / #65 / #103 som var de sist reservintagnas reservnummer från urval 1 i Örebros BI-kvot ht15 / ht14 / ht13. Förutom den detaljen är svaret ja. :)
villkommain
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 jul 2016, 19:45

Kommer jag in? Reserv 8 i BI vid Örebro.

Inlägg av villkommain »

Ja, det gjorde jag, tack så mycket (igen)! Eftersom svenska inte är mitt modersmål, har du några rekommendationer om vad jag kan göra/läsa/repetera i fall att jag blir antagen? Jag tog studenten i England förra året och har bara varit i Sverige sedan januari 2016, därför är jag lite orolig att jag inte kommer att klara studierna på svenska.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Kommer jag in? Reserv 8 i BI vid Örebro.

Inlägg av Nils »

I första hand brukar jag rekommendera den svenska gymnasiekemin, eftersom de kunskaperna används i molekylärbiologi och cellbiologi som kommer tidigt i läkarprogrammet. Du kan även fundera på den svenska gymnasiebiologin, för att bli mer bekant med vad olika strukturer i kroppen kallas på svenska.

Annars är merparten av kurslitteraturen på engelska och när det finns svenska alternativ brukar ändå de engelska böckerna ofta anses vara bättre. Mycket av "medicinsvenskan" består också av latinska och grekiska ord som är mycket nära besläktade med de engelska orden, ibland till och med identiska förutom uttalet. Med andra ord: det kommer att gå bra. Skulle någonting ändå kännas svårt är det bara att kontakta mig, en fadder eller någon av studentföreningarna och fråga om råd.
villkommain
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 jul 2016, 19:45

Kommer jag in? Reserv 8 i BI vid Örebro.

Inlägg av villkommain »

Jag kom in! Tack för att du tog dig tid att svara alla mina frågor. :)
Låst