Bästa fysiologiboken?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Fysiologi

Bästa fysiologiboken?

Inlägg av Fysiologi »

Har ett presentkort till en bokhandel som går ut om någon vecka och måste därmed använda den. Ska börja T2 till hösten och tänkte därmed köpa en bok i fysiologi. Vilken är bra att ha? Har skummat igenom Boron men det känns extremt detaljerat och när jag googlar runt verkar i princip alla hålla med om att den inte riktigt är ämnad för läkarstudenter. Men jag vet inte vilken annan bok man ska ha? Uppskattar tips från läkarstudenter på KI. Kommer även ha lite pengar över på presentkortet, finns det någon annan T2 litteratur man ska ha? EKG-bok? Immunologi?
Ebi

Bästa fysiologiboken?

Inlägg av Ebi »

DFM2 går utmärkt att klara utan att köpa litteratur. Kursen är inte lika hårt knuten till en specifik bok som Ferrier för DFM1.

Jag hade Color Atlas of Physiology, av Sibernagl och Despopoulus, som jag varit mkt nöjd med. Dock om jag valt idag hade jag valt den svenska översättningen av Fysiologisk Bildordbok av Fahlke et al. som jag tror jag hade läst mer av än den andra.

Således rekommenderar jag ngn av de två om man nu med nöd vill ha litteratur.
Fysiologi

Bästa fysiologiboken?

Inlägg av Fysiologi »

Tack för svaret. Har du eller någon annan tips på fler böcker som är bra att ha? Läser inte vanliga böcker och presentkortet är på en summa som överstiger de där böckernas pris så måste fylla ut det med mer.

Fasiken vad jag hatar presentkort..
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Bästa fysiologiboken?

Inlägg av Hakke1 »

Jag tycker att Constanzos fysiologibok är riktigt bra. Inte lika mycket text som Boron och bra bilder! En anatomiatlas är ju rätt schysst att ha annars (om du inte har en i iPaden redan).
Ebi

Bästa fysiologiboken?

Inlägg av Ebi »

Costanzos var ok. Bra layout men det slirar lite på innehållet utifrån kursplanen. Nog det bästa köpet om man med nöd vill ha en full size kursbok.

Köp annat för presentkortet imo. Skönlitteratur!
Anonym

Bästa fysiologiboken?

Inlägg av Anonym »

Guyton & Hall
Anonym

Bästa fysiologiboken?

Inlägg av Anonym »

^ Och Fysiologisk bildordbok
Xenops
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 jan 2016, 16:37

Bästa fysiologiboken?

Inlägg av Xenops »

Vill man inte ha något som är lika djupt som Boron tycker jag om Tortora. Den är väldigt lätt att förstå och jag brukar oftast läsa i den innan jag fördjupar mig i Boron. :)
Skriv svar