Kommer laptop/tablet att behövas?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Karvmarvto
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 dec 2015, 21:02

Kommer laptop/tablet att behövas?

Inlägg av Karvmarvto »

Funderar på att köpa en laptop inför studierna som startar om tre veckor men vill inte köpa nu för att sedan ångra mig. Är studierna på KI kompatibla med digitala verktyg? Vill helst slippa bära med mig 10 kg böcker och det kan jag slippa om jag laddar in böckerna i datorn.
ceraki
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 okt 2015, 17:49

Kommer laptop/tablet att behövas?

Inlägg av ceraki »

Gillar du att anteckna digitalt och vet att du hellre kommer vilja arbeta på din egen apparat än på skolans datorer - köp en laptop/tablet
Gillar du att anteckna för hand och gillar att utnyttja biblioteket (där man kan låna böckerna för en dag) och datorsalar -alternativt bor nära skolan- - köp inte

Min sambo som pluggar på KI (börjar snart sista terminen på tandläkarprogrammet) säger att hon har klarat sig bra utan dator, och hon skriver inte ens ut föreläsningarna. Men det handlar mycket om hur du föredrar att plugga.
bee

Kommer laptop/tablet att behövas?

Inlägg av bee »

JA! Många böcker finns som e-bok, därför väldigt smidigt med ipad :)
Ahlstein
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 dec 2013, 16:12

Kommer laptop/tablet att behövas?

Inlägg av Ahlstein »

Jag sitter själv och pluggar inför preklintentan nu på T4 och uppskattar att jag hela tiden antecknat på datorn. Nu har jag med mig alla anteckningar på ett smidigt sätt utan att ha sönder ryggen. De flesta föreläsningar kommer ligga uppe som powerpoints att anteckna på. Jag har använt några böcker under dessa fyra terminer. Vissa med mer nytta än andra. Bra sammanfattning av detta finns på min kursares blogg: http://medikusstudenten.blogspot.se/p/termin-1.html

Jag själv har använt an macbook men blandningen är stor med vilken hårdvara man använder. Allt ifrån mac, ipad, windows PC, Windows tablet. Vissa använder trådlös tangentbord / mus medans andra kör direkt på skärmen. I slutändan måste man hitta sin egen digitala stil med vad man föredrar och kanske även vad budgeten tillåter.

Grattis till din plats på läkarprogrammet, du har många roliga år framför dig!
Ahlstein
Legitimerad Sjuksköterska
Läkarstudent KI, T6
Miia
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 maj 2016, 22:52

Kommer laptop/tablet att behövas?

Inlägg av Miia »

Hej!

En laptop är utmärkt att införskaffa inför studierna. Jag var fundersam om jag skulle köpa en stationär eller bärbar dator, och valde tillslut en bärbar. Det har jag inte ångrat en sekund. Om du vill spara på plånboken/miljön kan du köpa en begagnad dator. Tänk på det :)
Jag har handlat mycket kurslitteratur (men även lite elektronik så som telefon) på http://mystudentstore.se/
De har det mesta. Om inte de har så finns det en sajt som heter billigteknik.se (eller något i den stilen) som även säljer begagnat.
Skriv svar