Dissektion på läkarprogrammet

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.
Gäst

Dissektion på läkarprogrammet

Inlägg av Gäst »

Jag hoppas att det är som du säger, det låter väldigt bra i mina öron.
Wiy

Dissektion på läkarprogrammet

Inlägg av Wiy »

Hej Gäst! Jag är också vegan + läkarstudent. Jag läser i Umeå. Här erbjuds man dissekera grishjärta i termin 3 men det är helt frivilligt. Utöver det förekommer dissektioner och obduktioner av människor. Vi behöver absolut inte skära i försöksdjur. Får jag fråga vid vilken utbildning du har behövt göra det?
Gäst

Dissektion på läkarprogrammet

Inlägg av Gäst »

Hej Wiy! Jag är gymnasieelev (naturvetenskapsprogrammet) och vi har utfört dissektioner i kursen Biologi 2. Det är frivilligt att vara med under just den lektionen och jag valde själv att endast observera de delar av laborationen som min lärare ansåg vara viktigast för inlärningen. Jag ska även tillägga att jag inte är vegan fullt ut men att jag försöker undvika djurprodukter så långt som möjligt.

Bra med frivillighet även som läkarstudent, vet du om detta även gäller i andra lärosäten? Tack för ditt svar!
Ahlstein
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 dec 2013, 16:12

Dissektion på läkarprogrammet

Inlägg av Ahlstein »

På KI har vi dissektioner under termin 2 och termin 3 samt obduktion under T4. Dissektionerna i sig är frivilliga, däremot förekommer det i båda terminer praktiska examinationer på humanpreparat av sorten identifiera namngiven struktur alternativt namnge märkta struktur. Dessa examinationer är inte frivilliga och svåra att passera om man inte deltagit under dissektionsundervisningen. Min övertygelse är att det är en naturlig reaktion att få känslor i samband med denna typ av undervisning vilket också KI gör väldigt tydligt, många som kommer till utbildningen har aldrig tidigare sett en avliden människa. KI:s vision är att ingen skall misslyckas med examinationerna pga att de inte fick tillräckligt stöd under dissektionerna och under flera år har även personer som tyckt del varit väldigt jobbigt inspirerats och fortsatt som tutorer (Lärare) till kommande kurser.

Jag själv har arbetat som tutor och tycker undervisningen har fungerat bra och vi identifierade tidigt flera personer som togs väl omhand och klarade sig igenom examinationerna.

Lycka till med ditt val och låt inte detta vara ett hinder!
Ahlstein
Legitimerad Sjuksköterska
Läkarstudent KI, T6
penfold
Inlägg: 44
Blev medlem: 28 dec 2013, 16:44

Dissektion på läkarprogrammet

Inlägg av penfold »

I umeå har de dissekering av en arm i T2.
baltazar-
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 apr 2016, 13:14

Dissektion på läkarprogrammet

Inlägg av baltazar- »

De dissektioner jag varit med om i Umeå är:

Gris:
- Hjärta & lungor (läkarprogrammet)
- Hjärta, lungor, lever & njure (biomedicinprogrammet)

Människa:
- Dissektion av ben & arm (läkarprogrammet)
- Dissektion av thorax (läkarprogrammet)
- Dissektion av huvud-hals (tandläkarprogrammet)
- Obduktioner (läkarprogrammet, biomedicinprogrammet)

Vi behövde inte skära i några grisar om vi inte ville. Dissektionerna på människor sköttes av amanuenser. Obduktionerna var obligatoriska men vi observerade endast vad patologen gjorde och berättade.
penfold
Inlägg: 44
Blev medlem: 28 dec 2013, 16:44

Dissektion på läkarprogrammet

Inlägg av penfold »

Har du på allvar läst alla tre programmen?
Skriv svar