Studieuppehåll med platsgaranti?

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
robbie

Studieuppehåll med platsgaranti?

Inlägg av robbie »

Tror ni chansen är stor man får sin studieuppehållsansökan beviljad med platsgaranti om man som skäl måste jobba ihop pengar för att klara uppehälle kommande terminer pga avsaknad av CSN? Jag tänkte ett halvår/ett år. Eventuellt ett kortare uppehåll längre fram också under utbildningen. Om man inte får det beviljat med platsgaranti, hur stor är chansen man kommer in igen, kan det dröja flera år i värsta fall?
Gäst

ang studieuppehåll?

Inlägg av Gäst »

Så som jag har förstått det beviljas i princip alla studieuppehåll med platsgaranti. Många tar studieuppehåll bara för att chilla ett år. Kruxet är att platsgarantin inte nödvändigtvis blir en 100% garanti utan snarare i mån av plats. Det vill säga, du får börja klassen ifall det finns plats, annars får du vänta tills nästa termin. Oftast finns det platser, att du skulle få vänta flera terminer tror jag är väldigt osannolikt. Att 100% erbjuda platsgaranti fungerar ju annars endast vid antagning till termin 1(då man skulle kunna "reserva" en plats).
AZee

ang studieuppehåll?

Inlägg av AZee »

Studieuppehåll får du ju ta, men platsgarantin gäller bara om du tar uppehåll på grund av vissa särskilda skäl, typ för att vara föräldraledig eller av medicinska skäl. Tar du uppehåll för att jobba har du ingen garanti att du kan börja igen när du vill utan då får du börja i mån av plats. Dock vet jag att åtminstone vissa universitet har ett kösystem vilket innebär att om du inte får en plats till höstterminen exempelvis så prioriteras du till vårterminen. På så vis riskerar man alltså inte att falla ur programmet helt för att man tar uppehåll.
jspr

ang studieuppehåll?

Inlägg av jspr »

Jag har gjort typ det här. Fick ej plats då jag skulle med i programmet igen och fördes direkt in i efterföljande klass istället och var på så vis garanterad att kunna börja ett halvår efter det jag lämnade önskemål om.

Ren otur för mig att det blev så då andra som befann sig i exakt samma sits kom med. Men det var inga större prob för mig då jag hade gott om saker att pyssla med ett halvår till innan återupptagandet av studierna.

Således kan du räkna med maximalt att missa en termin när du vill återuppta studierna, men ju tidigare du aviserar dina planer desto mer sannolikt att du kommer in precis när du vill.
robbie

Studieuppehåll med platsgaranti?

Inlägg av robbie »

Om man tar uppehåll från läkarprogrammet och inte kan få platsgaranti men man får börja i mån av plats. Innebär detta att man måste söka in på nytt med sina betyg/hp-resultat och konkurrera om en plats precis som när man blev antagen första gången eller det behöver man inte göra? Utan man får vänta bara tills plats finns?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Studieuppehåll med platsgaranti?

Inlägg av Nils »

Om det rör sig om samma läkarprogram, snarare än ett byte, behöver du inte bli antagen till termin 1 på nytt.
Dubbelkolla dock med din studievägledare om hur regelverket ser ut för återupptagande av studierna.
Anonym

Studieuppehåll med platsgaranti?

Inlägg av Anonym »

Om man blir sjukskriven på grund av utmattning dvs att man " går in i väggen" har man platsgaranti då eller det räknas inte. För just nu har jag utmattningssyndrom och behöver egentligen sjukskrivas på grund av det men vägrar bli sjukskriven om jag inte får platsgaranti eftersom jag har kämpat såååååå mycket för att komma in så om jag inte hade fått tillbaka min plats vet jag inte vad jag hade gjort.
Jspr

Studieuppehåll med platsgaranti?

Inlägg av Jspr »

Platsgaranti betyder bara att du har rätt att fortsätta precis när du vill. Har du antagits och läst en bit kommer de bereda en plats så snart det är möjligt om du deklarerar avsikt att fortsätta studierna utan platsgaranti.

Dvs, platsgaranti behövs inte för att vara säker på att kunna fortsätta sina studier.
anonym

Studieuppehåll med platsgaranti?

Inlägg av anonym »

Nej jag vet men då är det inte säker att jag efter 6 månader kan få plats. Det kan ta 1 år och mer. Vilket jag oroar mig för, eftersom jag vill inte riskera något. Vill ha den känslan att jag kan komma tillbaka när jag är frisk och inte om det finns plats. Sen är jag rädd att aldrig mer få komma tillbaka... fast det är mer bara jag som är orolig och övertänker
Skriv svar