DFM1 och DFM2 samtidigt

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Odjuret
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 feb 2016, 02:06

DFM1 och DFM2 samtidigt

Inlägg av Odjuret »

Hej,

Jag började termin 2 i våras. Dock gjorde jag inte tentan för DFM1 (11/1). Imorgon är det omtentamen. Ska gå på den, men känner mig, egentligen, inte ens redo att skriva godkänt.

Jag har helt enkelt lallt alldeles för mycket i början av terminen 1 + jullovet till termin 2. Däremot har jag återtagit min studietempo (de senaste veckorna) då jag är en betygare på 25 år. Den har legat på is ett bra tag :visslar:

Om jag skulle mot förmodan fallerar helt på omtentan imorgon, kommer jag givetvis lägga upp en ny studieplan för mig. Min fråga är:

1) borde jag plugga vidare på DFM1 tills om-omtentamen 30/5, missa DFM2 tentamen den 2/6, för att sedan göra den i början av termin 3 (aug/sep).

2) plugga DFM1 parallellt med DFM2. Liksom har 3 månader att plugga inför båda. Fördelen är att DFM1 har jag givetvis något bättre koll på.

Äldre studenter, hur hade ni gjort?
sipipi
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 feb 2016, 13:37

DFM1 och DFM2 samtidigt

Inlägg av sipipi »

Jag är väl förmodligen den sämsta personen att ge råd angående det eftersom DFM2-tentan spärrade mig så jag just nu har ett ofrivilligt uppehåll tills efter sommaren. Om du väljer att endast plugga till DFM1 så kan du räkna med att behöva lägga extremt mycket tid på DFM2 under sommaren, den kursen är sjukt köttig. Men jag tycker verkligen att du ska prioritera att klara DFM1 först för det är fett stressande att ha en tenta efter sig.
killemednollkoll

DFM1 och DFM2 samtidigt

Inlägg av killemednollkoll »

Ja du.
DFM2 är förmodligen den tyngsta tentan rent kunskapsmässig.(jag tycker folk överdriver DFM1). Så jag hade nog gjort mitt bästa för klara DFM2.
Halu

DFM1 och DFM2 samtidigt

Inlägg av Halu »

Jag skulle satsa på alternativ 2 om jag var du. Du har mycket större chans att klara DFM2 i samband med att du läst det, och du lär dig mycket bättre om du inte släpper fokus på det du gör nu. Du har dessutom chans att klara båda "samtidigt", det är absolut inte omöjligt.

Att oroa sig för att DFM1 skulle spärra dig nästa termin behöver du inte om du är villig att lägga sommaren på omplugg. De som spärrar ut sig är de som inte lägger tiden det tar att läsa. Annars är risken att du konstant hamnar en termin efter, och det tär mer på psyket än vad en sommars omplugg gör.
Lycka till!
Skriv svar